Gå til innhold
Arkivverket

[#27230] Emigrert 1903 – med i folketellinger i Chicago??


Gjest Nina Stenvall
 Del

Recommended Posts

Gjest Nina Stenvall

Jeg har en som jeg håper på hjelp til å finne ut mer om. Det gjelder Laura Marie Larsen, født i Halden (Berg) 7. mai 1877. Jeg mener det er henne jeg finner emigrert fra Oslo 13. mars 1903, 25 år gammel. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=EMIOSLO&gardpostnr=153884&merk=153884#ovre>Lenke Hun oppgir Chicago som bestemmelsessted, og det er der jeg har hørt at hun bodde også. Jeg er imidlertid ikke i stand til å finne henne igjen på Ellis Island. Jeg har funnet en av de andre passasjerene som reiste samme dag, men altså ikke Laura. Jeg har hørt at hun stiftet familie i Chicago, mens andre ikke vet noe om dette, så det er litt usikkert. Ikke det letteste etternavnet å søke på sikkert, men jeg håper noen klarer å finne henne! Jeg har kommet over et bilde som skal vise Laura på Norgesbesøk i 1930. Hvis jeg antar at hun returnerte samme året, KAN det være henne jeg finner 16. august 1930.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Nina Stenvall

Har noen tips til å komme videre her?? Det er antagelig ikke min Laura som reiste i 1930. Bildet jeg nevnte viser antagelig Lauras ektemann også, men dette er jeg ikke sikker på. Har undersøkt i Riksarkivet med hensyn til skifte etter foreldrene da de døde, men de finner ingen av dem!! Det er jo mulig at dødsfallene ikke ble meldt da.. Jeg tror i alle fall ikke det var noe å skifte, så da vil vel ikke barnas navn stå opplyst i alle fall. Når stedet er kjent (Chicago) - er det da ikke noen steder det går an å søke på for å komme videre?? Takknemlig for alle tips! Nina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Nina, om du leter etter skifte etter foreldrene, så er det meget mulig at det ikke ble holdt noe skifte. MEN - Det som er bortimot brennsikkert, er at foreldrenes dødsfall ble meldt til lensmannen. I dødsfallsmeldingene hos lennsmannen/politiet er etterlatte barn omtrent alltid nevnt. Noen ganger med nokså nøyaktig bosted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Er du sikker på at Laura brukte Larsen som etternavn i 1903? Hun brukte kanskje farens etternavn? Eller et annet navn etter bosted eller lignende? Hva het hennes far? Hvor er Laura i folketellinga 1900?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Stenvall

Jeg er så sikker som jeg kan på at dette er riktig Laura, bosatt i Fredrikshald i 1900. LenkeFaren hennes het Carl Laurits Larsen. Han døde i 1893 og moren i 1898. Og fra riksarkivaren har jeg altå fått til svar at de ikke finner noen av personene. Det gjaldt også en ugift sønn som døde i 1910... Nina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

NinaLauras foreldre og Lauras bror er vel begravet? Du finner dem vel i begravelsslistene i kirkebøkene? Da er det MEGET underlig om de ikke finnes i dødsfallsmeldingene/ dødsfallsprotokollen. Du er sikker på at det er dødsfallsmeldinger, og ikke skifter du har spurt om på arkivet? Du har ingen indikasjon på at Laura kalte seg Carlsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Stenvall

Jeg ba om hjelp til å finne frem til dødsfallsprotokollene for Berg i nevnte tidsrom, for det var der de bodde. Arkivet henviser til Dødsfallsprotokoll nr. 1 (1841-1912) fra Berg lensmannskontor og skriver at de ikke kan finne personene jeg nevner. Alle søsknene brukte Larsen-navnet, og jeg har ingen indikasjon på at Laura skulle ha kalt seg Carlsen. Nina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hei!Jeg tror det er noe 'rart' med de protokollene. Har selv lett uten å finne i dem. Er det slik at den godeste lensmann bare noterte seg de dødsfall som resulterte i videre skiftebehandling tro? Det er nemlig, såvidt jeg kan forstå, alt for få som er med i forhold til hvor mange som faktisk er døde ifølge f.eks. kirkebøkene...Hilsen Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Stenvall

Vel, da kan vi ikke skylde på arkivet i alle fall. Men hvordan i all verden kan jeg finne ut mer om Laura?? Ingen av de jeg har spurt vet noe mer om henne, og jeg vet ikke flere jeg kan spørre... Er det ikke noe sted en kan finne ut om hun giftet seg? Jeg er temmelig sikker på at hun ble boende i Chicago... Nina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Hvis det er slik at du vet at Laura var i Norge i 1930 (og dermed unngikk den amerikanske folketellinga 1930) er det svært vanskelig å finne henne. Folketellinger i USA for 1910 og 1920 er søkbare kun på 'head' i husholdningen. Og siden Laura kanskje var gift i 1910 og 1920 (og vi ikke vet hennes ektemanns navn). Ja da er dette faktisk nokså håpløst etter mitt skjønn. Er du forøvrig brennsikker på at det er 'din' Laura som drar i 1903? Var det andre søsken av Laura som også reiste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Stenvall

Hvor 'brennsikker' kan man være?? Jeg vet ikke hvor mange timer jeg har brukt på å prøve å finne henne igjen på Ellis Island, men uten resultat! Jeg finner flere av de andre som reiste samme dagen, men ikke henne. Laura hadde en bror, Kristian August Larsen, som sammen med kona Dagmar emigrerte i 1930. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=EMIOSLO&gardpostnr=238163&merk=238163#ovre>Lenke Disse ble imidlertid bare en kort periode før de reiste tilbake til Norge. Men de dro til Chicago, og det er jo en mulighet for at det var Laura de skulle til.... Men hvordan finne ut det??Så hadde Laura en bror Konrad Martin, som i 1900 bodde i Søndre Tistedalen i Fredrikshald. Han var sjømann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roger Thauland

Hi Nina, i have info about Conrad, but, perhaps, you already know about his family in Illinois? I am looking at a Laura, age 79 and needs to be 81 at passing in 1956; but she is unmarried, so i will 'dig' a bit deeper. Do you have contact with any Laura relative already? Roger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Stenvall

Hi Roger, I´m glad to hear from you! You´ve helped me a lot earlier, which I´m very grateful for. I know nothing about Conrad (Konrad Martin), except that he was a sailor in 1900. He was born May 10th 1883 in Berg – that is in Halden. Are you sure it is my Conrad you´ve found?? His sister Laura Marie was born May 7th 1877. I´m not sure if she was married. Somebody showed me a photo they believed was of her visiting Norway in 1930. And a man standing with her could possibly be her husband, but they were not sure... Hope to hear from you again! Nina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Jeg kan neppe hjelpe deg, dessverre, men ville bare nevne at jeg har hørt at det kunne forekomme at folk registrerte seg som emigranter - og dermed kan gjenfinnes i emigrantprotokollene - , men ombestemte seg i siste liten og ble hjemme.Siden du finner en du mener kan være den rette Laura i emigrantprotokollen, men ikke finner henne immigrert via Ellis Island, til tross for at du finner en hun reiste samtidig med der, om jeg forstår deg rett, så er det vel grunn til å undres om dette nettopp kan være et slikt tilfelle? Og kanskje er hun som reiste 1930 en helt annen?Altså: hvor sikkert mener du det er at din Laura virkelig dro til Amerika? Finns det Amerika-brev fra henne f.eks.? Eller dreier det seg om det som vanligvis kalles 'familietradisjon', altså muntlige overleveringer? (Du sier du 'har hørt' at hun bodde i Chicago. Og videre sier du at du har kommet over et bilde 'som skal vise Laura på Norgesbesøk'. Dette kan selvsagt alt sammen være helt riktig, men behøver jo ikke være det vel?)Uansett: dette var bare noen løse tanker jeg ville dele med deg. Ønsker deg lykke til med din videre leting! MVH Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roger Thauland

100%. But the 'bad' news is that his obit does not mention family apart from his wife and 3 kids. The further sad news is that both sons, married, seems no kids from obits, died within 1 year of their father, 1961-62. At least the daughter married and had 3, 2 living when their father passed in 1968. I can email obits, but tell me your email again, please. They are in the 1930 census, Cook, as Conrad Larsen, wife Mary; perhaps someone will create a link, if you do not have ancestry. Roger. ..you may be able to find living family...Grimes was her married name, it seems to be a large bunch..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roger Thauland

Correction---i misread an obit; Harry had a son, Russell; and Earl has none; and Elsie has a son and daughter named Mary Lou and Gerald. Roger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Stenvall

Takk for gode ønsker, Hans! Og jeg skjønner tankegangen din.. Jeg har vel uttalt meg ganske svevende om Laura, men jeg har snakket med et familiemedlem som fortalte om pakker som var sendt fra Laura i Chicago da hun var liten. Så jeg tror nok at hun reiste til Chicago.To Roger: How can you be 100% sure?? Conrad´s parents were Carl Laurits Larsen and Masine Marie Mathisdatter. Have you seen their names or his sister Laura´s name? I don´t have ancestry, and I would like to have a link to 1930 census. And I would appreciate to have the obits. ivar-k@online.no Could you find an address to a descendant, too?? I´m very thankful for your helpfulness, Roger!Nina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roger Thauland

Well, i may leave the finding to you and this (or other) board; but now that i know i've got the correct family i could do more obit browsing looking for the next generation; you might find some of those in the obits in the SSDI(and share that with me). Besides my (almost!) perfect instincts(ok, heehee) i spoke with the funeral home director--George Benrus--who found in the records the birth date of May 10, 1883; and besides--Earl's middle name was Martin; fyi --Conrad is at Elm Lawn cemetery in Elmhurst, i will call tomorrow--perhaps Mary is there. We(you!) can purchase the d/c, also. Roger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Jeg har funnet den Laura Larsen som reiser fra Kristiania 13. mars 1903 Lenke innvandret i Boston.Hun og reisekameraten Carl Larsen ankom Boston, Massachusettes 29. mars 1903 med skipet Ulltona som hadde avreise fra Liverpool den 17. mars 1903.I ankomstlistene står det:Larsen, Laura, 26 yrs, servant, Norway, Going to Chicago, Illinois, Hun hadde med seg 26 dollar. Hun skal til Mrs. Alma Larsen og Mr. Mark Jensen i Chicago.Hun reiser sammen med:Larsen, Carl. 22 yrs, Smith Laborer, Norway, going to Chicago. Han skal også til Mrs. Alma Larsen og Mr. Mark Jensen i Chicago. Ringer det noen bjeller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Stenvall

TUSEN takk til deg, Jon!! Endelig et bevis på at Laura kom frem til USA! Jeg har vel vært så låst i tanken på Ellis Island at jeg ikke har tenkt andre muligheter. Boston var kanskje et alternativ for mange? Dessverre får ikke navnene på de hun og Carl Larsen skulle til i Chicago noen bjeller til å ringe foreløpig... Men dette er spennende!I don´t know how much Norwegian you understand, Roger? Jon Torp found Laura Larsen and Carl Larsen . They arrived Boston and not Ellis Island as I believed they would do. Both of them named Mrs. Alma Larsen and Mr. Mark Jensen in Chicago, but I can´t figure out how they were related... I agree that your instinct is perfect!! So I believe you found the right Conrad Larsen. Could his sons be Harry Larsen, born January 15th 1909 and died Jan 1962? And Earl Larsen, born October 12th 1913 and died Jun 1961? I find a Russell Larsen, born March 8th 1939 who died September 16th 1995. Could that be Harry´s son? Conrad´s daughter, Elsie, could that be Elsie Grimes, born October 18th 1905 and died Dec 1993? There is a Gerald Grimes, born March 11th 1946 who died October 28th 2001, but I don´t know if he could be Elsie´s son. So I don´t know how to find anyone I could contact. I suppose you saw my email-address yesterday? I would like to have the obits you´ve found. Nina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roger Thauland

Almost none, i understand 'familie in Chicago' ! and 'ikke' and 'uff da' and i think kommet means comet (ok, just kidding about that). I will send a trial email in 1 minute. Roger. ..i really do need 'key' info in 'us english'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Nina - I think it would have been a good idea to list all Laura´s brothers and sisters. This is what I think I know so far:Children of Carl Laurits Larsen - dead 1893 and Masine Marie Mathisdatter - dead 1898:Christian August Larsen - baptismin i Berg, Ostfold 17. Junen 1870 (probably dead before 1890)Laura Marie Larsen - born in Halden 7. May 1877 - (Emigration 1903?) - Probably lived in Chicago.Gunda Pauline Larsen - born 1879 - married to Gudbrand Karlsen - stayed in Norway?Konrad Martin Larsen - born 10. May 1883 - Went to US (in 1904 according to census 1920, in 1906 according to 1930). Lived in Chicago. Decendants in US.Kristian August Larsen - born 23. Sept. 1890 - Went to US 1930 - Returned to Norway. Are there any more children??? --------Conrad´s daughter Elsie, married a man called Grimes. Elsie was in census 1920 (held 17. Jan 1920) 1 year and 4 months old. Which means born approx. Sept 1918.This MIGHT be her: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.