Gå til innhold
Arkivverket

[#27231] Anne Marie Jensdatter Kastet, Askim (1822 - 1877)


Gjest Bjørn Christensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Christensen

Er det noen som kan hjelpe meg å løse gåten?Min oldefar, Thorvald Ludvig Kristiansen ble født 2 januar 1869 på Aaserplass i Askim prestegjeld av foreldre 'Ungkare Kristian Hansen fra Christiania, men da oppholde han sig på Hestehagen hos Johan Hoff og pige Anne Marie(a) Jensdatter. Uegte. Pigens 2det Leiersmaal, opgivet av hende selv' som det står i kirkebokaThorvald ble døpt: 28/2-1869 i Askim Prestegjeld.Faddere var: - Maren Andreasdatter, Kastet (kanskje dette er Maria Andersdatter) - Svend Christianssøn, Kastet - Helena Christiansdatter, Aaser - Martin Johannessøn, Aaser - Andreas Gulbrandsen, Stensrudog konfirmert samme sted 30. september 1883.Da Thorvald ble konfirmert tjente han på Kastet under Lier Nordre der han møtte sin hustru Josefine Kristiansdatter som også tjente her, født på Lilleng under Øvre Guldberg i Eidberg 1 april 1867.De giftet seg i Askim 29 november 1887 og bodde mesteparten av sitt liv på Grimsrud under Øvre Rud og tok familienavnet Holter.Mitt dilemma er at jeg har problemer med å verifiere om Anne Marie(a) Jensdatter, som er mor til Thorvald, er identisk med Anne Marie Jensdatter Kastet, datter av Jens Aslachsen og Lovise Dorthea Andersdatter på Kastet, født 26 februar 1822.Jeg finner en Anne Maria Jensdatter eller Lier, gift med en Christian Olsen fra Askim 12 Apr 1842 med følgende barn:- Caroline Kristiansdatter, født 10 januar 1844 (Family Search)I folketellingen for Askim i 1865 finner jeg også under Rohlingen (skal vel være Rælingen) følgende: Christian Ols. Huusmand med Jord, Tømmermand g 53 m Askim Prgj. Maria Jensd. hans Kone g 44 k Askim Prgj. Johan Christians. deres Søn Dagarbeider ug 19 m Askim Prgj. Ole Christians. deres Søn ug 10 m Askim Prgj. Anton Christians. deres Søn ug 7 m Askim Prgj. Lena Christiansd. deres Datter ug 2 k Askim Prgj.Er Rælingen og Aaserplass den samme plassen? og til slutt:Død: 4/5-1877, begravet 15/5-1877, Anne Marie Jensdatter, gårdskone, alder 55 aar, født 26/2-1822, Oppholdssted: Aaserplads.Kilde: Kilde: Kirkebok for Askim 1847-1879, Mini 5, 9/14, innføring 17, 1877Som sagt, mitt store dillema er altså, snakker vi her om den samme Anne Marie(a) Jensdatter hele veien og hvis hun hadde vært gift før Thorvald ble født, hvorfor omtales hun da i kirkeboka som 'pige Anne Marie(a) Jensdatter'Hvis noen har opplysninger som kan kaste lys over dette ville jeg være veldig takknemlig.Mvh Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Christensen

Hei Berit!Nei, jeg har ikke funnet Anne Maries første leiersmål.Prøver også å finne to av Thorvalds faddere som er oppgitt med bosted Aaser, nemlig Helena Christiansdatter og Martin Johannessøn, men ikke funnet disse to personene.Vet ikke om Aaser oppgitt her er Aaser i Trøgstad eller Aaser som ligger i Askim. Disse to er jo nabogårder.Takknemlig for alle tips.Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Thomas Dahlstrøm Hansen

Rælingen er trolig IKKE Åserplass. Rælingen var en (eller to?) plasser under Lier nordre - og det var jo også Kastet. Du finner (litt) mer i Gårdshistorien for Askim, bind 1 fra side 319 og utover. Kastet eksisterer den dag i dag, mens det bare er små rester å finne etter Rælingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.