Gå til innhold
Arkivverket

[#27232] Sigurd Severin Halfdan Østerlund, Kristiansund - hvem var hans far?


Gjest Stig Mortensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Stig Mortensen

Min tippoldemor, Anna Marie Andersdatter Vebenstad fødte den 3 mars 1890 sønnen Sigurd Severin Halfdan Østerlund i Kristiansund.Er det noen som har tilgang til kirkebøkene fra den tid, som kan fortelle meg hvem som var hans far?Mvh Stig Mortensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Kristiansen og Tor Larsen

Johan Østerlund. I Kirkebok for Kristiansund sogn, døpte 1889-1897, s. 206 står dåpen: født: 3te Marts 1890, døpt: 15de Juni 1890, Sigurd Severin Halfdan, Foreldre: Pige Marie Anders (resten av navnet brent bort) og Ungk. Johan Østerlund; foreldrenes Fødselsaar: 1855, 1855. Fadrene står og det står en merknad, vel siden barnet var uekte, men det får vi ta senere en gang. Mvh Tore og Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Mortensen

Tusen hjertelig takk, Tore og Tor. Kan alltid stole på dere. I bygdeboken til Endre Holten, Averøy Bygdebok IV, står det at min tippoldemor, hadde fire barn. Det første døde etter ca en måned, men det som er 'interessant' er at det første barnet fikk hun også med 'handelsmann Johan Østerlund'...Igjen, tusen takk.Mvh Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Kristiansen og Tor Larsen

Ja, vi så det. Men vi har ikke sjekket fødselen på jenta som ble født i 1877, og om det står noe fødselsår på Handelsmann Johan Østerlund. Er det i nærheten av 1855, så er det vel samme mann. Kan vi forstå bygdeboka slik at dattera i 1877 ble født på Vebenstad, og at dåpen dermed står i kirkeboka for Bremsnes? Hva mener du? Mvh Tore og Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Mortensen

Ja, ifølge Endres informasjon, så skjedde fødselen på Vebenstad, og bør derfor så i kirkeboka for Bremsnes.Her er det jeg fikk fra Endre: ”Den 4 februar 1877 hjemmedøpt Gustava Fredrikke, foreldre handelsmand Johan Østerlund og pige Anna Marie Andersdatter Vebenstad” Den vesle jenta var sikkert svak, siden hun var hjemmedøpt og hun døde den 3. mars samme år.Mvh Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Kristiansen og Tor Larsen

I kirkeboka for Kvernes prestegjeld står alderen på faren 'Ungk Handelsmd i Krsund Johan Østerlund' slik: '23?' og alderen på Anna Marie var 23. Presten har da ført at de begge var i sitt 23. år, og da stemmer alderen med 1855 som var fødselsåret på foreldrene til Sigurd Severin Halfdan. Da er det vel sannsynliggjort i høy grad at det er samme mann?Vi finner ham ikke i folketellingene. Har sett etter Østerlund i Kristiansund i 1875 og 1885, men ingen Østerlund står oppført. Ser av 1865- og 1900-tellingene at alle de som er oppført kom fra Sverige.I FT1885 har vi sett på alle som heter Johan og er født omkring 1855. Vi har funnet én som er født i Sverige. Han står i FT1885 oppført som 'Johan Albert Anderson, m, 1855, Sværige/Skreder'. Han bor i Berensdorffs stræde/matr.nr. 96. Det huset lå der Kristiansund folkebibliotek ligger nå (gamle Norges Bank), og vi sitter.Sigurd Østerlund bodde rett i nærheten i FT1900, og det samme gjorde halvbrødrene Aksel Mortensen og Leif Bang.Kanskje dette er den samme Johan Anderson som i 1885 Lenke ? Mvh Tore og Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Mortensen

Hei igjen, Tore og Tor. Takk for opplysningene, det må nok være samme person.Jeg har også søkt gjennom FT, uten å finne Johan Østerlund.Tør ikke å anta om Johan Anderson er samme mann. Mener å huske at Endre Holten fant Østerlund i FT Trondheim, men jeg kan ikke finne ham.Men, om han 'la etter seg' masse uekte barn :-) så kanskje han skiftet navn?!Men som dere sier, Johan Anderson var i 1885 oppgitt som skredder og i 1900 som steinarbeider. Og i Endres bok, og i Kirkeboka for Bremsnes som dere fant - som handelsmann.Hvordan skal jeg gå frem for å finne Johan Østerlund, når han ikke finnes i FT?Finnes det et register noen sted om handelsmenn på den tiden? De måtte kanskje ha en eller annen form for tillatelse?Tusen takk for informasjonen. Setter pris på om dere klarer å finne mer.Mvh Stig Mortensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Kristiansen og Tor Larsen

Han kan ha vært representant for en forretning av noe slag, og trenger ikke være en omreisende kramkar. Han slapp nok ikke unna bidragspenger, men du må nok til Statsarkivet for å finne fram til slik informasjon. Det er da kanskje lettere å ta utgangspunkt i Anna Marie Andersdtr Vebenstad, men hun flyttet jo også rundt i landet..... Men i Statsarkivet, vil du kanskje finne noe. Kanskje det finnes noen skiftedokumenter etter henne, og hvis noen av barna da var umyndige, skal det opprettes lagverger. Kanskje det er noe å hente der, fremdeles i Statsarkivet. Mvh Tore og Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.