Gå til innhold
Arkivverket

[#27234] LERCHE i Trondhjem/Hurdal og KRUM(Krom) i Vestby


Gjest David Widerberg Howden
 Del

Recommended Posts

Gjest David Widerberg Howden

Hei leter etter familien til min 3XTippoldemor ELSE MARGRETHE Lerche(1777-1850).Hennes far var sorterer ved Hurdals glassverk: ABRAHAM Lerche han skal ha blitt døpt 11/2-1747 i Trondhjems domkirke og døde i Hurdal 1820.hans foreldre skal ha vært KNUD Justesen? Lerke og hustru SIGNILLE Jacobsdatter.er svært interessert i å få vite noe angående denne Lerche slekten i Trondhjem.har den noen forbindelse med slekten fra København som jeg vet bodde i Trondhjem?.Abraham Lerhe var gift med MARGRETHE ELISABETH KRUM(1741-1828). hun skal ha vært datter av:HELGE Michelsen, bonde på Krom i Vestby? sønn av MICHEL Krom og MALENE. og:ELSE Torgersdatter.Kjenner noen til disse personer/eller deres slekter??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest J. Nordheim

Mulig du har kikket i Vestby gårdshistorie, men familien er omtalt under Krom og Torp med noe opplysninger (bind 1 av gårdshistorien). Når Mikkel kom til gården var han omtalt som Mikkel Alby - dvs at han vel kom fra Alby på Jeløya. Mikkel gm Malene Pedersdtr. Sønnen Helge gm Else Torgersdtr.I alle fall: Gårdshistorien kan lånes inn via nærmeste bibliotek.Mvh Jarleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Thorvaldsen

Hei David.Margrethes aner:Helge Mikkelsen Krom og Else Torgersdtr. (datter av Torger Levorsen Pepperstad og Kristine Jonsdtr. Ekeberg (datter av Jon Persen og Else Arnesdtr.) Torger var sønn av Levor Torgersen Pepperstad og Tore Gundersdtr.)Helge M. Kroms foreldre, Mikkel Helgesen Alby-Krom og Malene Pedersdtr. Hauger (datter av Peder Jonsen Hauger).Mikkel H. Kroms foreldre: Halle (Helge) Mikkelsen Støtvik som er sønn av Mikkel Torgersen Støtvik og Kirsten Hallesdtr. Kure (datter av Halle Kure i Rygge)Mikkel er sønn av Torger N. Støtvik i Larkollen.Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest David Widerberg Howden

Hei Jarleif og Knut!. Tusen takk for deres hjelp dette må jeg sjekke opp-disse opplysningene var helt ukjente for meg!.har akkurat fått tak i notatene som nevner denne forbindelsen mellom Margrethe E.Krum og Krom i Vestby. (Lurte opprinnelig på om jeg kansje hadde med en innvandret slekt å gjøre!).-derfor har jeg ikke fått lånt bygdeboka for Vestby ennå-tusen takk Jarleif!.-Knut-kan jeg finne disse opplysningene i en bygdebok e.l.?.dette hørtes spennende ut-er jo sjølv født på Jeløya!(Moss sykehus!)så det var jo litt gøy at jeg har hatt slekt der også.Angående Kure slekta er vi jo også i slket med de på andre måter bla. min Oldefars kusine giftet seg inn i denne slekt.Kansje er det den samme slekta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Thorvaldsen

Hei DavidDu vil finne stoff om dem i Rygge I og trolig i begge Vestbybøkene. Halle Mikkelsen Støtvik bodde på Ramberg på Jeløy. Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest David Widerberg Howden

Hei Knut nå har jeg lånt det ene bindet av Rygge og det ene bindet av Vestby-så nå er jeg i gang tusen takk til dere begge!.Sliter med å finne to personer i bygdeboka:Kristine Jonsdtr. Ekeberg og: Malene Pedersdtr. Haugerhvor kan jeg finne disse og deres forfedre?.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest J. Nordheim

Du må nok leve med at Vestby Gardshistorie ikke er noe slektshistorisk verk - i hvert fall for denne tidsperioden. Men du finner vel noe om enkelte av de aktuelle personene - eller deres foreldre? I tillegg til det som står under Torp og Krom er det aktuelle personer nevnt s 720 (u Hauger) og s 594 (u Pepperstad). Lykke til med det videre arbeid!Mvh Jarleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest David Widerberg Howden

Hei Jarleif-ja jeg fant veldig mye nyttig!-det må jeg si!.Men klarer ikke helt å finne hvor det står om gården Ekeberg(er dette en annen bok tro?).klarer ikke å finne forledrene til Kristine Jonsdtr. Ekeberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest J. Nordheim

Vi har ingen gård Egeberg i Vestby - og neppe noen plass heller. Navnet finnes vel flere steder - nærmeste er antagelig i Frogn. Men det kan være mange andre aktuelle..Jarleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest J. Nordheim

Leste tilfeldig vis i Ås gårdshistorie - og der dukket noen av de samme navnene opp - bl.a. på Ekeberg (nær grensa til Frogn). Her ser vi bl.a. at Kristine var gift to ganger, 2. g m sin svigersønns bror!Jeg referer: Jon Pedersen tok over driften av Ekeberg (ca 1685), gm Else Arnesdtr. Jon var beskrevet som en velstående mann.Barn:1. Per ca 16902. Kristian 1695 (første sikre tidfestede fødsel notert i Ås!)3. Kristine g 1.g m Torger Levorsen Pepperstad (dtr Else, gm Helge Mikkelsen), g 2.g m Per Mikkelsen (sønn av Mikkel Helgesen Alby/Krom!). Per eide Kaksrud i Nordby 1726-28 og Skoftestad i Ås (nær Frogn) 1729-58). Barn: Torger, Malene gm Jens Jørgensen Korsegården, Johanne gm Anders Halvorsen Askim, til Son4. Else, gm Simen Aslaksen Dal i FrognOg her kan sikker være mer å finne!Mvh Jarleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest David Widerberg Howden

Takk for den-dette ble ordentlig spennende å nøste oppi!. takk for rådet-må låne med meg den også da!.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.