Gå til innhold
Arkivverket

[#27235] SCHULTZ og LE`FEVRE- i Trondheim.


Gjest David Widerberg Howden
 Del

Recommended Posts

Gjest David Widerberg Howden

Hei leter etter slekten Schultz i Trondhjem.min 4XTippoldemor:AGNETHE Schultz(1746-1799).hun var datter av Skomaker i Trondhjem:MATHIAS Schultz(ca 1700-1746-) han var gift 17/4-1742 med Gurru Jochumsdatter(1710-29/4-1764)Han var igjen sønn av: OLE Schultz(1675/1682-1746?).Skulle gjerne funnet litt mer ut om denne slekten i Trondhjem , hadde jo vært spennende å vite noe om hvor de bodde.Agnethe var gift 23/5-1765 med Franskmannen NICOLAUS MATHIAS le`Fevre(ca 1730-1775).Han var parykkmaker av profession underviste i språk og fornemmelig fektning.han ankom 1751 Trondhjem havn som landflyktig fra Ludvig den 15?(andre sier han hadde unsluppet et fangenskap hos Tyrkerne!).det antas at han var Katolikk ved ankomsten ,men da han giftet seg i 1765 nevnes han som av Lutheri tro, men han kan jo kansje ha blitt omvendt?. -hvis så er burde det stå i en slags protokoll ville jeg tro?.han vant borgerskap som Perruquer i Trondhjem 1766 og i Christiania 1770.Da Napoleons General le`Febvre døde I 1820 sendte franskmannens tre døtre i 1836 inn krav etter arven hans -men utfallet er for meg ukjent.parykkmakeren sjølv skal ha vært fra Orleans og kan muligens ha vært en onkel til denne generalen.Lurte på om det finnes noen opplysninger denne parykkmakeren i Trondhjem?.kansje var det flere Franskmenn som ankom Trondhjem i tida 1751-1765?.har noen tips om hvor man finner protokoller på omvendelse fra den Katolske tro og til den Lutherske?.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest David Widerberg Howden

Hei Andreas -det stemmer at han godt kan ha vært en Huguenott på flukt fra Ludvig den 15. en av de mest dominerende Huguenott familiene som flyktet til USA var nemlig denne Le`fevre familien-.De Franske Huguenott-foreningene i USA/Canada påstår jo at huguenott-familien le`Fevre og General le`Febvres familie var i slekt.Så det kan jo godt være det!.ellers vet jeg at ifølge familieopptegnelser skal parykkmaker le`Fevres svigerforeldre ha vært sterkt imot at de giftet seg.kansje hadde han dårlig råd?(stemmer imidlertidig dårlig da hans døtre etter hans død ble oppdratt på Det Ankerske waisenhus(forbeholdt kun for embetsstanden!)Kansje de ikke likte at han var innvandrer/Fransk? eller at han var Katolikk da han ankom landet?. eller hadde han et litt spesielt politisk syn??.ikke godt å vite!.tusen takk uansett for svaret alt hjelper!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Jeg har et spørsmål som kanskje gjelder denne slekta: Skomakeren Ole Schultz, f. ca. 1748 i Trondheim, kom til Hadsel, Vesterålen ca. 1786, og har svært mange etterkommere i regionen. Hans yngste sønn blei forøvrig kalt Mathias. Var Ole bror til Agnethe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Eivind Sætre

Prøver å ta opp denne tråden igjen, da jeg også har interesse av av denne Ole Schultz.Se mine sider på http://n-less.net/schultz.html.Historien om denne 'flyktningen' har overlevd muntlig i vår slekt, men vi har alltid trodd at det var en av selve Schultz-ætta som var 'rømlingen'.Noen der ute som kan finne mer ut om denne skomakeren, Ole Schultz i Trondheim?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A. Vidvei

Jeg kjenner til en Lefebvre-familie i Nederland. De kom opprinnelig til Nederland som direkte følge av religionskonflikt i Frankrike, der deres protestantisme ikke var akseptert. Dette er noe jeg ikke kan gå dypere inn i, for jeg har ikke lenger kontakt med denne familien. Kanskje det kan være en brikke i puslespillet ditt likevel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest David Widerberg Howden

Hei, jeg tror nok det kan være at Schultz også kom fra utlandet, dvs: Sverige/Danmark/Tyskland. Men at det var le`Fevre som skal ha flyktet fra noe tror jeg er ganske sikkert.(Men hva som var grunnen er noe usikkert).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest David Widerberg Howden

Men jeg vet at le`Fevre iallfall seinere i livet(da hans barn ble døpt bekjente seg som protestant).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.