Gå til innhold
Arkivverket

[#27236] Forlis i Algora Bay 1902 & Nødhjelp til Ålesund i 1904


Gjest Gisle Hersvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Gisle Hersvik

Ser at Arkivverket - [url="http://www.arkivverket.no/>http://www.arkivverket.no/ - i juli 2004 la ut infomasjon omkring Det Norske Veritas' representant i Cape Town i.f.m. nødhjelp etter brannen i Ålesund, sjå Lenke.Sitat derfra: '...i likhet med hva jag gjorde ved insamlingen för slägtingarne till de vid skeppsbrotten i Algora Bay i September 1902 omkomne skandinaviske sjömännen...' == Er det nokon som kjenner til kva som skjedde i Algora Bay i 1902, og kvar er Algora Bay?== Evt. var der norske sjømenn som omkom?Artiklane i.f.m. 'Nødhjelp fra Cape Town til Ålesund 1904'LenkeLenkeLenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Richard Johan Natvig

Det gikk litt fort: Algoa Bay. Mange skip har forlist der. Algoa Bay ligger like øst for Port Elizabeth, Indiske hav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Takk for oppklaring av Algoa Bay (hadde eg sett på 'originalen' så hadde det vore greit å finne).Ser at det er et utsatt område for forlis og grunnstøtingar, men har ikkje sett noko som kan koblast direkte til det DNV representanten skriv om Algoa Bay og skandinaver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Grounded at Port Elizabeth, Algoa Bay, 1.september 1902: her kan du lese om 3 skipLenke 1876 ).htmlsom trolig led samme skjebne i stormen den 1.september 1902. det interessante er å se at den senere ble solgt til et firma i Drammen.CoriolanusNautilusArnoldHåper linken virker da det ligger en klamme i adressen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Richard Johan Natvig

På denne siden fant jeg mer informasjon om stormen og forlisene omkr. 1. sept. 1902: [url="http://www.epherald.co.za/colarc/hughb/hb260802.htm>Lenke (i skrivende stund får jeg 'connection failure', men lenken er korrekt).Minst ett norsk skip forliste. I Aftenposten fant jeg følgende notis 4. sept. 1902, i hefte 632, s. 2: Forlist Bark. Kapteinen og 6 Mand reddet. Fra Horten telefoneres til 'Aftenposten': I enkelte Aviser meddeltes forleden, at Barkskib 'Hermanos', Kapt. Gundersen, af Grimstad har forlist under en Storm paa Sydafrikas Kyst, hvorved dets Besætning omkom. 'Gjengangeren' oplyser, at dette sidste er uriktig. Ifølge Telegram til Kapteinens Forældre er Kapteinen og sex Mand af Besætningen reddet.Et barkskip hadde som regel omkr. 12 manns besetning, det betyr at noen av dette skipets besetning nok omkom.Stormen og forlisene nevnes i notiser i Aftenposten også 2. og 3. sept. (hft. 625 og 628), og sikkert flere ganger, jeg har ikke gått videre (Se Nasjonalbibliotekets digitaliserte utgave av Aftenposten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Takk til Nina og Richard for info. Tenkte ikkje på disse digitaliserte avisene, men skal bla litt meir der og evt sjekke Gjengangeren. AA-arkivet skal eg også sjå på.M.v.h. Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Du bør òg få tak i Vestlandske Tidende som kom ut i Arendal - og som framleis, på den tida, var den store sjøfartsavisa i Noreg. Den finst på film.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.