Gå til innhold
Arkivverket

[#27246] Otte Lorch evt Lorck i Trondheim og Karlsøy


Gjest Arnstein Rønning
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnstein Rønning

Om Otte Jacobsen Lorck/Lorch kan man lese her: http://hem.bredband.net/nygtor/troms/2957.htmJeg har to spørsmål.1. I debatten om Ludvig Munk og hans datter (tema 26861) ble det sagt at O.J.Lorch i Trondheim kan ha vært gift med ei datter av fogden i Gauldal o.a., Hans Lauritsen.Hva er bakgrunnen for dette, bortsett fra at Otte drev forretninger sammen med Anders Helkand, som (også) var gift med ei datter av fogden.De startet en reperbane sammen og de fikk enerett til å levere brød og vin til kirkene i Trondheim og resten av lenet. Dessuten har Helkand i sine nedtegnede legeråd benyttet to råd som han har fått av Lorch.2. Styrmann Otte Ottesen Lorch, visstnok fra Trondheim, døde 1667 på Nordeidet i Karlsøy (Troms). Han var gift med Anne Christensdtr Bloch, født 1620. Det er vel sannsynlig at dette er sønn av førstnevnte Otte, men er det noen som har 'bevis' for at det forholder seg slik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Birgit Løkken

Hei!Jeg kjenner ikke bakgrunnen til at Otte Jacobsen Lorch skal ha vært gift med en datter av Hans Lauritssøn derfor reiste jeg spørsmålet indirekte. Jeg ser heller ingen grunn til å hevde det.MVHLiv Birgit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

OK - men så hadde vel Otte J Lorch antakelig en sønn som het Hans (løytnant ved Trondhjems Nasjonale Infanteriregiment fra 01.05.1644 til 01.12.1649). Han kan i tilfelle ha vært oppkalt etter fogden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Unni Jakobsen

Jeg ser det har vært en gammel diskusjon om relasjonene til Otte Jacobsen Lorch f. 1580 i København og død 1660 I Trondhjem. 1. Slektsider på internett viser gjennomgående til Otte Jacobsen Lorch som far til Otte Ottesen, styrmann, f. i Trondhjem og død 1667 i Karlsøy, gift med Anne Christensdatter Bloch f. 1620 i Salten. Har noen funnet slektskapet Otte jakobsen og Otte Ottesen bekreftet? 2. Nettstedet www.nermo.org viser til data under prkt.1 samt følgende: Otte Jacobsen Lorch er trolig gift med NN Hansdatter (Øye), datter av Hans Lautitssøn osv. Finnes det informasjon som kan bekrefte dette?mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.