Gå til innhold
Arkivverket

[#27247] Ole Olsen Lisetvik, Ørskog gm. Berte Svendsdtr. Våtmyr f. 1801


Gjest Odd Brede
 Del

Recommended Posts

Gjest Odd Brede

Hei!Ole Olsen Lisetvik ble gift med Berte Eline Svendsdtr. Våtmyr f. 1801. De hadde bl.a. sønnen Jens Elias Olsen Våtmyr (1824-1886).Er det noen som kjenner forfedrene til Ole Olsen Lisetvik ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

Hei, I følge ætteboken for Ørskog over gården Lindsetvik, finner jeg bare en Ole som kan passe.Ole Olsen , født 1808. foreldrene er Ole Nilssen Krogen, født 1785 død 1850 og Johanne Hansdatter Indresæter.Ole Nilssen var fra Sykkylven også i Ørskog kommune på den tiden. Det ser ut som han er født utenfor ekteskap.Ole Nilssen hadde også en sønn Bernt, født 1809 der mor er oppgitt til å være Ragnhild Larsdatter Strømsholm fra Skodje.Ole Nilssen ble i 1811 gift med enken Anne Jonsdatter på Lindsetvik, i 1835 ble Ole gift for 2 gang med Synnøve Halkjellsdatter Jordskar. Det er der opplyst at familien flyttet til gården Valbø. Finner ikke familien oppført under Valbø, det kan se ut som de to ekteskapene var barnløs da ingen barn er nevnt der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Takk til Carsten og Hanne for hjelp. Hanne har trolig funnet den rette. Det vart sagt i en oversikt jeg har at Ole Olsen var innflytter til Ørskog, og det ser ut til å stemme siden den aktuelle her var fra Sykkylven.Jeg finner Ole Olsen på gården Kroken sammen med far og trolig stemor i 1801 LenkeDenne er ikke født utenfor ekteskap - han er døpt 1.5. 1785 i Ørskog. Foreldre Nils Olsen og Bergitte Knutsdatter. Disse giftet seg 4.7.1784 i Ørskog. Nils Olsen giftet seg igjen 10.6.1798 i Ørskog med Ragnilde Pedersdatter.Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Jeg skjønner ikke dette helt Odd. Den Ole Olsen som Hanne viser til er f. 1808 og 'din' Ole fikk bl.a. sønnen Jens Elias i 1824! stemmer det? Det er heller ingen Ole Olsen i lenken din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Hei Carsten!Sammenhengen er denne:Ole Olsen Lisetvik (som Hanne nevner f. i 1808) regner jeg med er den som gifter seg med Berte Eline Svendsdtr. Våtmyr f.1801.Far til denne Ole Olsen er Ole Nilsen Krogen (som jeg finner på Krogen sammen med far og stemor i 1801) ble i 1811 gift med enken Anne Jonsdatter på Lindsetvik) Min Ole er da bare 3 år og har vel trolig fått navnet Lindsetvik herfra.(Jeg har ved en feil oppgitt Lisetvik som gårdsnavn i stedet for Lindsetvik).Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Øystein Nybø

Dette trur eg nesten du må sjekke nærare. Vi har 100'vis av Ole Olsen, så her er det lett å gå vill.Men først, Lindsetvik vart og vert den dag i dag kalla Lisetvik, så du er ikkje heilt på avvege.I garssoga for Sykkylven band 4 under Kråka (Krogen) finn vi kona til Ole Olsen Lindsetvik, Marte Olsd. f. 1772. Foreldra henna var Ole Paulsen f. 1734 på Ytre Ekornes og Berte Knutsd. Krogen f. 1749. Dei vart gift 1768.Dottera deira Marte Olsd. f. 1772 vart etter gardsoga gift i 1803 med ein Ole Olsen Lindsetvik. Her står det ingen ting om kvar Ole Olsen Lindsetvik kom frå.Desse to (Marte og Ole) fekk fleire born på Instevik under Lindset. (sjå Ørskog Gjennom Tidene III, Lindset 51) Eit av borna var Ole f. 1804 og står her som gift med Eline Svendsd. Vådmyr. Dei hadde sonen Jens Elias Severin f. 1824.Den Ole Nilsen som Hanne viser til er son til Nils Olsen Valbø 1756-1820 og enkje Berte Knutsd. Krogen død 1797 48 år. Berte Knutsd. er ganske sikkert enkje etter Ole Paulsen Ytre Ekornes som er nemnt over. Den Ole Nilsen som du har landa på er med andre ord halvbror til Marte Olsd.som var gift på Lindsetvik.Vi står då att med ein Ole Olsen Lindsetvik f. 1770 (ØGT III) som i alla høve eg ikkje veit kvar kom frå.mvh Ole Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Takk til Ole Øystein for avklaring rundt 'min' Ole Olsen gift med Berte Eline Svendsdatter Våtmyr.Det finnes en Ole Olsen som ble døpt 22.4.1770 i Ørskog. Far Ole Jacobsen trolig Welle. Kan dette være Ole Olsen Lindsetvik f. 1770?Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Øystein Nybø

Det er godt mulig du er på sporet etter den rette her. Faren til Ole Olsen som er døypt 22.04.1770 er muligens Ole Jakobsen Giskemo i Ørskog.I kyrkjeboka for Ørskog finn vi innført gifte 12.04.1803 Ungkarl Ole Olsen Lindsetvigen og Pige Marte Olsd. Krogen. Cautionisterne er Elling Walbø og Nils Krogen.Det som er mest interessant her er Elling Walbø. Han finn vi i folketellinga i 1801 for Ørskog under garden Vold Øvre, som er det same som Valbø eller Walbø. Her er og i tenste på same tid ein Ole Olsen Gedskemo 30 år. Han finn vi truleg igjen i Ørskog Gjennom Tidene III under Giskemo 33b. Du skal ikkje sjå vekk frå at Elling her var forlover til drengen sin.Foreldra til Ole Olsen var slik det står i ØGT III, Ole Jakobsen Giskemo og Karen Olsd. Sollid?. Eg er ikkje sikker på om boka her har rett med tanke på etternamna, eg trur nemlig at Ole Jakobsen kom frå Hatlen og att Karen Olsd. var frå Giskemo. Men det kan vi ta seinare om resten skulle stemme. For dette er som du forstår berre gjetting, men det er likevel mykje som peikar i denne retning. Er du enig?Ole Olsen som vart gift med Eline Svendsdatter blei døypt i Ørskog kyrkje 29.07.1804 ilag med tvillingsystra Berte Karine.Men skal du kome til bunns i dette, så må du nok til med eit grundig søk i kyrkjebøkene.mvh Ole Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Hei igjen Ole Øystein!Jeg følger tankegangen din når det gjelder Ole Olsen Lindsetvik f. ca. 1770 gift med Marte Olsdatter.Men som du sier - skal man være helt sikker her trengs det grundig sjekk. Her som ellers kan man kanskje si at det var dumt at så mange ble hetende Ole Olsen.Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.