Gå til innhold
Arkivverket

[#27251] Berit Kierstina Christophersd. f ca 1726,Hemnes(Nordl).


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg søker aner på min ane Berit Kierstina Christophersdatter som skal være født ca 1726. Hun ble gift i Hemnes kirke med Aron Haagensen Valla. Han kalles senere Arnt eller Arent. Deres barn:1)Ane Chiersinta Arntsdatter døpt Maria Bebuelesdag 1754 i Hemnes kikre Gift: 20.07.1780 med Ole Pettersen Horn i Nesna pr.gjeld. Disse er blant mine aner.2)Christopher Arntsen døpt tidlig i 1757 i Nesna pr.gjeld3)Abel Arntsen døpt 1760 i Nesna pr.gjeld.4)Peder Arntsen døpt 1763 i Nesna pr.gjeld.5)Niels Arntsen døpt 1766 i Nesna prestegjeld.Ved folketellingen 1801 bodde Berethe Christophersdatter og Arent Abelsen i Husby, og Berehte var da 75 år. De hadde hold der fra 1789. Ifølge Forde Holthe kom de hit 08.10.1760, men kirkeboka tilsier at de kom før fordi sønnen Christopher Arntsen er å finne som døpt i kirkeboka for Nesna i 1757.Det er flere Berethe Christophersdatter som kunne passe i kirkebøkene både for Nesna og Hemnes, men ingen Berethe Kirstina Christophersdatter døpt i perioden 1725-1729 på noen av disse stedene. Hvor kom Berethe Chirstina Christophersdatter fra, og hvem var hennes aner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har funnet en aktuell kandidat her, og i 1747 er det skifte på Chrisopher Larsen i Skjeftmoen i Hemnes. Datteren Berethe er da 20 år. Ved trolovelsen med Arent Abelsen Valla 12.p.trinit. 1753 står det ikke noe om hvor min Berethe kom fra, og heller ikke i bygdeboka for Hemnes under Skjeftmoen står det noe om hvem den Berethe var gift med. Der er det oppgitt at hun ble født i 1727, men jeg finner ingen Berethe Christophersdatter døpt for årene 1725-1729.Det jeg finner er: Christopher Larsen Elsfjord og Lisbeth Povelsdatter trolovet 2.påskedag 1727. Deres barn i kirkeboka:-Anne Elisabeth døpt Dom 4.p.paascat1731 i Hemnes kirke. Hun har ingen tvillingbror som heter Lars som det står i bygdeboka, men den Lars som står der er sønn av Mickel Jonassen Ytteren. Så her er det feil i bygdeboka.-Lars døpt 1.søndag i faste 1734. Familien bodde i Lugtvassli ved Lars og Anne Elisabeths dåp.-Peder døpt 2.pinsedag 1738, og da var familien i Skjeftmoen.I bygdeboka står det at moren Elisabeth Povelsdatter var fra Myklebostad i Nesna, og det styrker jo teorien om at dette er riktig Berethe siden Berethe med ektemannen Arent Abelsen Valla senere dro til Nesna med familien. Forøvrig skriver bygdebokforfatterne feil navn på denne Berethes far, og kaller han Christopher Pedersen. Både kirkeboka og skiftet i 1747 viser at han het Christopher Larsen.Er jeg på riktig spor? Jeg er også interessert i å vite om Berethe i Skjeftmoen ble gift med en annen enn Arent Abelsen, for eventuelt å utelukke henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg ser jeg har blandet litt sammen med navn her, og riktig navn på han Berethe Christophersdatter ble trolovet og gift med var Arent Abelsen Valla. Aron Haagensen Valla er altså feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.