Gå til innhold
Arkivverket

[#27253] Berthe Haagensdatter f ca 1736 i Rana


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg søker aner på min ane Berthe Haagensdatter eller Håkonsdatter født ca 1736 i Rana. Jeg finner en Berethe Haagensdatter døpt 2.p.epiphan 1736 i Hemnes kirke Haagen Haagensen Selfors som far, og har vel mistanke om at dette er den rette. Ifølge Family Search skal Dordi Israelsdatter være hennes mor.Min ane Berthe Haagensdatter ble iallefall trolovet med Sacharias Persen 2.søndag etter påske 1754. Han kalles her Sacharias Nilsen, men han heter i skifter og kirkebok ellers Sacharias Persen. Han var fra Storalteren, men det står ikke her. Forlovere: Christopher Bordavelen og Jon Jonsen Bordavelen. Finner dem ikke som gift. Barn: 1)Peder Sachariassen døpt 2.pinsedag 1754, og familien bodde da i Alterskjær2)Håkon Sachariassen født ca 1757, og ikke funnet som døpt3)Marit Sachariasdatter født ca 1758 og ikke funnet som døpt4)Petronelle Sachariasdatter døpt 13.09.1761, og senere gift med Hans Eliassen. De bodde i Leiråmoen. Denne familien hadde en tragisk skjebne, og Hans døde allerede 21.02.1793. Petronelle ble gift pånytt igjen med Christen Pedersen Storlalteren i 1795, men allerede i 1797 døde begge. Igjen var 3 små foreldreløse døtre fra Petronelles 1.ekteskap og 1 foreldreløs sønn fra hennes 2.ekteskap.5)Haagen Sachariassen døpt 1.søndag i faste 1764 i Hemnes kirke(han kalles Håkon ellers, men ejg skriver navnet hans slik som det står da han ble døpt).6)Bereth Sachariasdatter døpt 5.søndag i faste 17677)Ola Sachariassen født 27.04.1770, og døpt i 1770.Det er skifte på Berthe i Røsandaxelen i 1777.Hun og ektemannen var brukere der, og etter at Berehte døde i 1777 ble Sacharias gift 2 ganger til(her er det ingen problemer med å finne i skifter og kirkebok).Kan jeg være sikker på at Berethe var fra Selfors, eller har noen andre løsninger her? Det står ikke noe i forbindelse med trolovelsen om hvor hun kom fra. Jeg har heller ikke tilgang til bygdeboka akkurat nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunhild Løvstrand

Hei Anne Lise! Har sett i bygdeboka og funnet at Sacharias Persen ble født på gården Bakken, Stor-Alteren 1730. Faren het Per Hansa. Sacharias flytta til Rausandaksla hvor han døde i 1803.Under Utigarden, Rausandaksla står det at han var gift med Berte Håksdatter fra Selfors f.1736, d.1777. Jeg har foreløpig ikke funnet Beret på Selfors. Bygdeboka er jo som du vet ingen sikker kilde, men er likevel et nyttig hjelpemiddel. Mvh Gunhild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk Gunhild. Da satser jeg på at jeg har funnet riktig Berthe Haagensdatter eller Håkonsdatter med far Haagen Haagensen. Må jo også se om jeg finner denne Haagen Haagensen som gift med Dordi Israelsdatter.Hvis jeg ikke kommer videre i kirkebøkene bakover kan jeg jo ta opp dette emnet igjen, men hvis noen vet noe om anene til Haagen Haagensen og Dorthe Israelsdatter så hører jeg gjerne om det. Håper å kunne få sett i bygdeboka en gang, men den er alltid på utlån når jeg trenger den. Biblioteket her har jo gårdshistorien for Rana og de historiske bøkene om Rana i samme serie(før 1850 og etter 1850) Har forresten i flere år vært på jakt etter å få kjøpe bygdebøkene for Rana, men det ser dårlig ut for å få kjøpt den. Nå skrives det vel på nye bygdebøker vet jeg, men jeg kunne likevel tenkt meg å kjøpe de gamle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Takker selvfølgelig også for opplysningene om Sacharias Persen, men der er det ganske mye å finne både i kirkebøkene og på skifter bakover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Nå ser jeg at det hovedsaklig er Sakarias sin mor Marit Olsdatter jeg kommer videre på, men jeg skulle gjerne visst om anene til Per Hansen som ble født ca 1695. Han ble gift ca 1719 med Marit Olsdatter. Barn:1)Lisbeth født ca 1720 og død ca 17232)Ola Persen født ca 17223)Sacharias døpt 5.søndag etter påske 1724 i Hemnes kirke. Han døde i 17294)Karen døpt 2.p.trinit. 1727 i Hemnes kirke.5)Sacharias døpt langfredag(07.04).1730 i Hemnes kirke.6)Lisbeth Pedersdatter som er nevnt ved skiftet etter Marit Olsdatter i 1755.Jeg har vel skrevet av en del fra bygdeboka for Rana tidligere, men ikke kommet noe sikkert videre da. Så hvem var anene til Per eller Peder Hansen som ble født i ca 1695, og var bruker i Storalteren? Jeg burde vel startet eget emne på dette, men tar det opp her foreløbig iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Bjernes

Tilbake til Haagen Haagensen Selfors og Dordi Israelsdatter, hans kone? Jeg har vært på biblioteket og lett etter Haagen både i Rana bygdebok på gården Selfors, men også i Hemnes bygdebok, da datteren Berit er døpt der. Kanskje kunne han av den grunn bodd ei tid i Hemnes? Men uten resultat. Nå blir det bare spekulasjoner og kanskje ønskedrømmer, men på gården Jamtli bodde en Hågen Jonsen og kona Berit Andersdatter. Blant barna deres er nevnt en Haagen, f. 1708, uten noen henvisning. Haagens datter, Berit, din ane, kan jo være oppkalt etter Haagens mor. Dersom Haagen er født ca. 1708, og datteren Berit i 1736, var jo Haagen i en alder av 28 år, ingen urimelig alder for å få barn i. Kan denne Haagen Haagensen være den rette? Noe syn på denne muligheten? Mvh Geir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Hei!Dette fant jeg i dag.2.p.Epiph.1736 i Mo kirke. Døpt Hågen Hågensen Selfors uægte B.N. Beret, fadder Anders Bang Selfors, Hans Bjørnsen ibid, Maren Israelsd. Kinderkeis? Karen Bjørnsd. Selfors, Barnets moder. Samme barns moder var Dordi Israelsdatter Selfors.Kirkebok for Hemnes/Moe 1729-1748, PF 407, s.102Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Hei!Det ble litt feil i forrige innlegg Berit ble døpt 3.p.epiph.1736 i Mo kirke og ikke 2.Den siste fadderen var ikke barnets moder, men Maren S----?Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk for svar til både Solveig og Geir. Teorien om at Haagen kan være fra Jamli ser interessant ut, og det er jo ikke umulig. Jeg har jo ikke tilgang til bygdeboka akkurat nå, men jeg har prøvd å finne ut om Haagen Haagensen og Dordi Israelsdatter ble gift med hverandre uten resultat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg tar opp igjen denne. Når man går inn på Rana Slektshistorielags side så finner man at foreldrene til Haagen Haagensen var Haagen Joensen Jamtlia og Beret Andersdatter. Det var skifte på Haagen i 1742, og Berethe 1740. I 1740er det også skifte på Berets far Anders Andersen i Jamtlia, og han var gift med Marithe Pedersdatter.Mor til Berthe Haagensdatter var jo Dorthe Israelsdatter, og ifølge den nye bygdeboka for Rana på Rana Slektshistorielags sider var hennes foreldre Israel Joensen Kinderkeis og Marithe Israelsen. Marithe Israelsdatter Kinderkeis var jo fadder på Berthe i 1736, så her var mistankene i retning Israel Joensen og Marithe Israelsdatter i Kinderkeis sterke fra før av.Problemet er nå at jeg ikke greier å finne noen Israel Joensen ved manntallet 1701. Han var jo bruker i Gaastjønnlia før han flyttet med familien til Kinderkeis, men han er hverken i Gaastjønnlia eller andre steder i Rana i 1701.Når det gjelder Marit Israelsdatter som ble født ca 1676, så har jeg to sannsynlige kandidater som hennes mulige far: Israel Eliassen Skonseng som var 60 år i 1701. En Israel Eliassen i Åenget var 18 år i 1666.Det er noen som mener at Marit Israelsdatter var søster av Kirsten Israelsdatter som ble gift med Anders Andersen Berg i 1709. Jeg har merket meg at begge har sønner de kaller Elias, og hvis disse er søsken så tror jeg iallefall at deres felles far kan ha vært en Israel Eliassen. Som fadder til Kirstens og Anders Bergs barn Kristen i 1710 er Israel Skonseng. Det kan jo være han som het Israel Eliassen og var 60 år i 1701. Det var jo ikke uvanlig at besteforeldre var faddere. Han var ut fra den gamle bygdeboka bruker i Skonseng fra 1674, og sønnen Ola overtok ca 1705.Noen som vet mer om hvem som var aner til Marit Israelsdatter født ca 1676 og Israel Joensen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har nå selvfølgelig oppdaget at det var først i 1736 at Israel Joensen i Kinderkeis(også kalt Rundhaugen eller Furuheia) ble gift med Maren Israelsdatter. Så da kan hun jo ikke være mor til min ane Dorthe her. Så hvem er mor til Dorthe og hennes søsken?Jeg kan jo komme med noen flere opplysninger:Israel Joensen var bruker i Gaastjønnlia fra ca 1701, og han hadde følgende barn:1)Jon Israelsen døpt Langfredag 1704 i Hemnes kirke.2)Lars Israelsen døpt Langfredag 1705 i Hemnes kirke.3)Henrik Israelsen døpt 1708 i Hemnes kirke.4)Elias Israelsen døpt 1.pinsedag 1709 i Hemnes kirke.5)Oluf Israelsen døpt 1711 i Hemnes kirke.6)Dorthe Israelsdatter som er min ane er ikke å finne som døpt, men ut fra arverekkefølgen skal hun iallefall være født før det neste barnet som var:7)Bereth Israelsdatter som ble hjemmedøpt, og fikk dåpsbekreftelse i kirken 1.pinsedag 1717.8)Marithe Israelsdatter kan være døpt i 1720.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Simon Ellefsen

Kan det tænkes at kirkebogen fortæller om introducerte kvinder?En tid efter børnenes dåb vil du måske kunne se/finde 'introducert N.N: Gaastjønnlia', eller 'introducert N.N: Israel Joensens'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har 'surret' litt her, og Israel Jonsen og Maren Israelsdatter fikk bygselbrev på Rundhaugen(Kinderkeis) i 1736. Rett etter opplysningen om dette og årstallet 1736 sto opplysningen om hvem Israel Jonsen var gift med. Jeg får vel skylde på at jeg har hatt en litt strevsom natt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg tar opp denne igjen, og jeg lurer fremdeles på hvor Israel Joensen kom fra. Han var jo bruker i Gaastjønnlia fra ca 1701. Siden sist har jeg også funnet 2 barn til av Israel Joensen og Marihte Israelsdatter som døpt. Det er:-Jon døpt 20.05.1713, og sikkert død som liten-Jon døpt 22.p.trinit(27.09)1722. Han ble gift i ca 1745 med Elen Eriksdatter GranheiaMaren Israelsdatter ble gravlagt 19.10.1749, og er da i kirkeboka oppgitt å være 73 år.Jeg har gått igjennom fadderne til Israels og Marens barn, og merker meg blant annet at fadder til Jon i 1704 var Henrik Moe. I Moe finner jeg en Henrik Joensen som var 36 år i 1701, og han var fra Selfors. Merker meg også at Israel Joensen og Maren får en sønn i 1708 som de kaller Henrik.I Selfors finner jeg en Jon Henriksen som var 56 år i 1701, og i 1666 hadde han sønnene Jon Persa 12 år(stesønn?), Bjørn 4 år, Henrik 2 1/2 år. Israel kan jo være fra denne familien, og født etter 1666? Ellers var det vanskelig å få noe konkret ut av opplysninger om fadderne, for å finne ut mer om Israel Joensen og hans aner. Håper noen vet noe mer. Dessverre er ikke Israel Joensen å finne på manntallet 1701 på internett, og det er jo merkelig siden han var bruker i Gaastjønnlia fra ca 1701.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.