Gå til innhold
Arkivverket

[#27258] Lom: Hvem var Sønnøff Guttormsdatters far?


Gjest Anders Sevaldson
 Del

Recommended Posts

Gjest Anders Sevaldson

...Guttorm, javel, men hvem var det?Sønnøff, eller Synnøve, Guttomsdatter f. ca. 1570 - d. ca. 1656 var først gift med Østen Eirikson, sønn av Eirik Trondson Tynøl og Tore Østensdatter Bratt. Ved hans død ble hun gift med Ellef Lauritzsøn Graffer. Hun ble kalt 'høstru Signe', noe som kan tyde på at hun var av adelsslekt, men det kan også være at dette kom av hennes giftermål med en av Bratt-slekten.Men altså, hvem var hun datter av?(P.S. Jeg har prøvd med det samme spørsmålet på DIS' slektsforum men har ikke fått noe svar)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kai m kveum

Sitat fra Engebret Hougen: Ættesoge for Gudbrandsdalen III, side 31: 'Synnøve Guttormsdotter, og kalla Signe, av ukjent ætt'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders Sevaldson

Det er litt rart at hun skulle være så vanskelig å spore. Hun må vel ha hatt en viss posisjon for å bli gift inn i Bratt-slekten.Ifølge min farfar eide hun tre huder i 'Quamme paa Lumb'. Dette var gods som ikke ble fordelt da arven etter Østen Eriksson ble skiftet, så den må vel da ha kommet fra henne. Det hadde jo passet bra hvis det satt en Guttorm på Kvamme sånn cirka i 1570.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kai m kveum

I Olav Bræk`s 'Slekter og gårder i Lom og Skjåk' finnes det ikke noen Guttorm på Kvamme rundt det tidspuktet du nevner. Ættesoga for Gudbrandsdalen III inneholder flere referanser til Kvamme i Lom og dine personer er innvolvert. Jeg vil anbefale deg å investere i de tre bøkene som Engebret Hougen har skrevet. Selvfølgelig finnes det feil, men det gjør det i alle de andre slektsbøkene også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders sevaldson

Takk for oppslagene. Jeg bestilte Hougen i går, så jeg får prøve å finlese og systematisere litt når jeg får den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.