Gå til innhold
Arkivverket

[#27262] Johan Andreas Antonsen (Gjævran) fra Leksvik ??


Gjest Ove Haugrud
 Del

Recommended Posts

Gjest Ove Haugrud

Min kones farmor het Solveig Gjævran, født 08.12.1907. Hun ble gift med Marius Voldseth født 04.01.1908. Solveigs foreldre het Borghild Johanne og Johan Andreas og sannsynligivs Antonsen (muligens født i Leksvik 1875). Han var i så fall stalldreng på Gjævran gård i Egge i FT 1900 (tok senere Gjævran som navn ?) Bortsett fra fornavnene Borghild Johanne (muligens født i Trondheim ?) og Johan Andreas er det meste usikkert når det gjelder min kones oldeforeldre. Dersom noen har opplysninger om disse to og evt. deres aner vil det hjelpe meg videre i denne grenen. For Marius har jeg en brukbar oversikt på aner et godt stykke bakover, men dersom noen har noe også i denne grenen tar jeg gjerne i mot tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Du har sikkert en grunn til at Johan på Gjævrand [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f01733.wc2&gardpostnr=137&personpostnr=882#nedre>Lenke kan være en god kandidat til din kones oldefar.Men kan det tenkes at Johan Andreas og Borghild Johanne var gift allerede i 1901 ?? Er denne linken uaktuell ??? (Borghild-navnet er jo ikke med !)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi C. Huitfeldt

Hei,Vil bare gjøre oppmerksom på denne oppføringen i FS/IGI: John Andrees GREISEN GJERVAN Sex: MEvent(s): Birth: 16 May 1841 Place: Strinda, Sor-Trondelag, Norway Christening: 18 Jul 1841 Place: Strinda, Sor-Trondelag, Norway Parents: Father: Greis JOHNSEN GJERVAN Mother: Malena ROALDSDR Source Information: Batch Number: C426493 Source Dates: 1841 - 1847 Film or Fiche Number: 126776 Collection Details: Lade; Den Norske KirkeAntar dette er samme mann i FT1900 Lenkeheidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ove Haugrud

Hei igjen, og takk for forslagene begge to. Grunnen til at jeg mener Johan Andreas på Gjævran gård i Egge er en aktuell kandidat er at min svigermor mener å ha hørt at navneopprinnelsen kommer fra denne gården.Når det gjelder Johan Greisen er nok han for gammel, og har for mange barn for tidlig. Min kones farmor Solveig har flere søsken, men de er yngre enn henne - og ingen av dem stemmer med navnene til barna i 1900.Når det gjelder det andre forslaget er det litt mer sannsynlig, men jeg tror ikke Solveig hadde noen eldre bror som hette Bernhard. Når jeg kommer hjem i kveld skal jeg sjekke hva jeg har på Solveigs søsken, og legge ut det i eget innlegg under dette temaet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Innlegg 3 var jo litt interessant, men det er jo noe merkverdig at Johan (John) Andreas skulle være 66 år når han ble far til Solveig. Da må han i tillegg ha hatt en tredje kvinne til mor for sine mange barn. Solveigs (f.1907) mor het Borghild Johanne, ikke Hanna.Men jeg ser et annet mulig spor: Ut fra navnebruk og geografisk plassering kan man hive innpå sønnen (Johan Johnsen f.1889) som mulig farskandidat til Solveig, Men han er bare 18 år da han eventuelt skal ha blitt far til Solveig.Nå har vi altså fire farskandidater til Solveig. Et dykk i kirkebøkene for sokn i Frøya og Strinda vil kanskje avlsøre om en av dem gir treff. IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Dette kan virke søkt, men i forlengelsen av spekulasjonen om at John kun var 18 år da han ble far, har jeg denne lenken Lenke Men også her er navnet Borghild uteleatt. –Men hun het jo Johanne !!Vet du om det kan tenkes at Johan Andreas døde ung ??IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ove Haugrud

Borghild Johanne og Johan Andreas har følgende barn i tillegg til Solveig (min kones farmor) : Odd, Arne, Bjarne og Johan. Johan er født i 1918. Jeg er nok også egentlig ganske sikker på at den Johan som er dreng på Gjævran gård i Egge i FT 1900 er den riktige far. Han er født i Leksvik i 1875, men det er flere mulige fedre (Anton'er i 'riktig' alder). Søk i kilder fra Leksvik gir minst 4 kandidater. Har noen tilgang til kirkebøker for Leksvik er jeg takknemlig for all informasjon om foreldre (og evt. flere aner) til Johan. Borghild Johanne vet jeg ingen ting om uten navnet, men ut fra andre opplysninger er det nesten helt sikkert at Johan og Borghild ble gift flere år etter 1900. Har noen opplysninger om Borghild Johanne (hvem hun var og hvor hun kom fra) og evt. foreldre, søsken, aner ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Kvernhusvik

Bare et lite råd, ville det ikke være enklest å undersøke dåpen til Solveig?Så 'nylig' som 1907 vil det nesten alltid stå alder på foreldrene, ofte også hvor lenge og/eller hvor gift.Skulle det så vise seg at Johan var fra Leksvik så hjelper jeg gjerne til med å identifisere ham.mvh Leif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ove Haugrud

Jeg vet ikke hvor Solveig (eller søsknene hennes) er døpt, det kan være i Trondheim eller Levanger, men det kan også være andre steder i Trøndelag.Ved anledning skal jeg prøve å lete etter dåpen, men mitt håp var at noen av brukerne av debattforumet her allerede kjente til noen av disse personene (da kunne jeg - i hvert fall foreløpig - slippe å lete etter dåpen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Ove Haugrud

Siden sist har jeg funnet Johan Gjævran som skomaker i Trondheim i 1908. Oppført i adresseboka i Gregus Gate nr. 1 - men kone og barn står ikke oppført. Men dette viser vel da at Solveig nesten helt sikkert er født og døpt i Trondheim, hvilket sogn Gregus gate hører til er jeg litt usikker på (Lademoen ??). Men jeg håper at noen har mulighet til å følge dette sporet videre. (i adresseboka for 1907 finner jeg også en Gjævran, skomaker, i Lillegårdens grunn nr. 11) I adressebok 1909 - 1910 finner jeg ham ikke, og antar at han og familien da har flyttet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Ove Haugrud

Jeg løfter herved opp mitt 'gamle' innlegg igjen ettersom jeg har funnet ut en del mer om Johan Andreas og Borghild Johanne. I skannet kirkebok for Lademoen har jeg funnet sønnen Johan sin dåp, og der er Borghild Johanne oppført som 'født Borthen'. Dermed var det lett å finne Borghild med foreldre og søsken i FT1900 vi denne linken Lenke .Men er det noen som vet mer om Jacob Borthen født ca. 1852 i Flaa, Melhus eller hans kone Jonette født ca. 1851 på Frosta ? Jeg er interessert i aner videre bakover.Har selv prøvd å lete, men finner (minst) 2 aktuelle Jacob i FT1865 for Melhus og det samme for Jonette på Frosta (enda flere dersom jeg tar med varianten Jonetta).Jeg har funnet igjen Borghild Johanne, Johan Andreas, sønnen Johan og hans kone Synøve og sønnen Bjarne og hans kone Mary W.S. i registeret over Gravminner, og det ser ut som om alle disse levde hele livet i Trondheim (stort sett - Bjarne var krigsseiler og sjømann).Ved Johans dåp i 1918 står Johan Andreas oppført som født i 1878 (ikke 1875).Dersom noen har opplysninger om Jacob og Jonette eller Johan Andreas aner, eller har mulighet til å slå opp i aktuelle kirkebøker for Melhus / Frosta så blir jeg glad for all hjelp som eventuelt kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ove Haugrud

Tror du har truffet spikeren på hodet, Berit !Dette er et godt eksempel på hvor lett det er å trekke forhastede konklusjoner, jeg fant en Johan Andreas Antonsen født i Leksvik som stalldreng på Gjævran gård i FT1900, og var dermed 'sikker' på at dette var riktig Johan Andreas.Tusen takk for hjelpen, nå skal det kanskje gå an å komme litt lengre med anene til Johan Andreas også.Er det noen som har mer å bidra med når det gjelder aner for Johan Andreas (far Daniel Andreassen og mor Ellen Margrethe Petersdatter) eller Borghild Johanne (far Jacob Borthen fra Flå, Melhus og mor Jonette fra Frosta) er jeg fortsatt takknemlig for alt som måtte komme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.