Gå til innhold
Arkivverket

[#27274] Hans Nielssen gift med Walborg Erichsdtr Skotselv Eiker søker hans foreldre


Gjest Tor E Fredriksen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tor E Fredriksen

Søker foreldrene til Hans gift med Walborg, her er Hans [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f10624&gardpostnr=237&personpostnr=6469#nedre>Lenke i 1801 tellingen 56 år gammel, født ca 1745.. her fra giftermålet Lenke her ser vi at Hans har Næss som etternavn .. farsnavnet hans er ikke ført.. , de får følgende barnKisti født 1783 LenkeIngeborg født 1784 LenkeTvillingene Ingeborg Lenke og Marthe LenkeTvillingene dør i løpet av sine første leveår Marthe Lenke og Ingeborg LenkeNils i 1789 LenkeMarthe i 1792

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Tor E Fredriksen

Prøver på ny ,, da jeg fortsatt ikke har funnet Hans sitt opphav ,.. er det noen som kan hjelpe ..Mvh Tor Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Det er vel mulig at Hans Nilsen kan komme fra denne gården , Næss.LenkeSiden han er født så tidlig som ca 1745, kan jo forledre være døde i 1801 folketelling.Mvh. Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Den eneste Hans Nilsen f. 1745 jeg finner født i Eiker er denne.LenkeDe andre Hans Nilsener passer ikke helt med årstallet.( Likevel kan det være noen års feil i folketellingene ) På listene her er faddere nevnt, så du får se om du drar kjensel på noen av navnene? Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

På F.S. finner jeg denne Hans Nilsen dpt i Ø. Eiker i 1844. LenkeHer kan du muligens få sjekket om dette er den rette mannen i kirkebøker ( også på nettet?)Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er vel det samme ekteparet som døper flere barn i Vestfossen omkring 1745 +- 5 år.LenkeVet ikke om dette er til noen hjelp , om du ikke drar kjensel på faddere da?Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor E Fredriksen

Takker for dine gode tips Gunn ,.. jeg har forsøkt å følge de forskjellige Hans Nilsene som er nevnt i de forskjellige kildene for Eiker her på nettet , men jeg klarer ikke å få det hele til å klaffe ,..Mvh Tor Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Tor E Fredriksen

Har muligens et spor .. under Introduserte i Eiker 1774 - 1784 finner jeg følgende ,, Ingebrigt Næsses kone Anne Christophersd .. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=iteger74&gardpostnr=182&merk=182#ovre>LenkeFinner en Engelbreth Nilsen trolovet med Anne Lisbeth Christophersd i 1768 LenkeFinner Engebret og Anne-lisbet på Skotselv i 1801 tellinga Lenke ,Det blir født en Ingebret med Nils Nilsen som far i 1745 LenkeLikeledes blir det født en Hans med Nils Nilsen som far i 1749 LenkeMulig at Nils Nilsen og Ingebor Jonsd. er foreldrene til Ingebret og Hans , de gifter seg her LenkeDet er meget mulig at de er foreldrene til følgende barn ..Marthe født 1733 LenkeNiels født 1735 LenkeLars født 1738 LenkeOle født 1741 LenkeJon født 1743 LenkeNevnte Ingebret født 1745 LenkeOg Hans født 1749 LenkeAnne født 1753

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Tenkte kanskje vi fant søsken av Hans Nilsen blant de som var faddere for hans barn. Er ikke så brennsikker på at vi gjorde det......Men vi finner i alle fall den Anne Lisbeth Christophersdatter som du selv omtalte i innlegg nr. 8 Så det er jo en mulighet for at du selv har løst gåten. Her er fadderne i allefall: ---------Kirstis faddere i 1783:Mari DramdalseieMarthe Christophersdatter DramdalChristen Rasmussen DramdalHans Rasmussen DramdalseieCresten Ericksen Dramdalseie---------Ingeborgs faddere i 1784:Kari Christophersdatter SkotselvMaria Larsdatter SkotselvGulbrand Christophersen SkotselvArne Arnesen/Andersen SkotselvSynneve Erichsdatter Dramdal-------Ingeborgs faddere i 1787:Anne Lisbeth ChristophersdatterAnne Christine LarsdatterSyver EriksenPoul Nilsen SparkopHans Ingebrigtsen--------Marthes faddere i 1787:Dorthe ThommesdatterDorthe ThorgersdatterChristen EricksenØsten AmundsenAnders JonsenAlle fra Skotselven-----------Faddere for Nils i 1789:Kari ChristophersdatterDorthe TorgerdatterArne ArnesenSyver EricksenChristen Ericksen----------Fadder for Marthe i 1792:Kari ChristophersdatterTuri? PedersdatterIngebrigt PedersenSyver EriksenChristopher Knudsen?Alle fra Skotselven----

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Er dety sjekka noen sammenheng mellom Hans Nilsen og Poul Nilsen Sparkopp som sees som fadder i 1787. Det konfirmeres en Poul Nilsen fra Ulvelandseie 24. oktober 1779. Jeg tror det er han som gjenfinnes på Qverk i Eiker i 1801. Da gift med Torgunn Gjermundsdatter.Det som kan være interessant er at jeg finner en Hans Nilsen konfirmert fra Ullandseie 8 mai 1766. Er jo noen år i mellom, men ikke verre annet at de kan være søsken. Dessuten det finnes mye feil i alderen på 1801 tellingene. Ulveland og Ulland er to sider av samme sak.Det er mulig å sjekke fadderbruken til Povel også; han døper Hans 24 juli 1796 og Peder 25 mars 1799. Det siste iføge FS.mvh Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg  Myhre

Hei Tor Egil.Jeg er ganske aktiv på Statsarkivet , Kongsberg, Men nå har jeg sommerferie. Ring meg så kan jeg forsøke å hjelpe til høsten.eller E-mail bjo-m2@online.no mvh Bjørg. du er vel min fetter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor E Fredriksen

Hei !Takker så mye for verdifulle opplysninger Jon,.. dette var flott ,.. har prøvd å se nærmere på fadderne for å finne tilknytninger til Hans , men de er godt gjemt ,.. de fleste ser ut til å ha tilknytning til Walborg ,.. men jeg leter videre ,.. Takker for opplysningene om Poul , Tor Kennet ,.. han bør absolutt sjekkes nøyere ,.. Takker for tilbudet om hjelp Bjørg , jeg kontakter deg ,.. artig at vi har samme interesse for våre aner ..,.. ja jeg er din fetter ,..Mvh Tor Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.