Gå til innhold
Arkivverket

[#27276] Mathias Larsen Gildeskål


Gjest Geir Bjernes
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Bjernes

Mathias var født 24.02.1841 på gården Østerdal i Rana og flyttet ca. 1849 nordover til Sørfolda sammen med familien, trolig død 1885/86 (usikkert, noen som vet når?), g.m. Martha Marie Pedersdatter (1844-), død etter 1900 (noen som vet når?). De bodde på gården Løksøy i Gildeskål. Barn (etter Arvid Støvers 'Nedtegnelser fra Gildeskål'): Petter Leonhard (1865-1865). Hans Peter (1866-). Othelius Leonhard (1869-). Emelie (1871-1950). Morten Ingvald (1874-). Birgitta Marie (1876-). Mathias Martin (1878-). Noen som kjenner til disse barna, evt. giftermål, bosted, dødår m.m.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Dette er vel familien i Gildeskål i 1875 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f71838&gardpostnr=417&personpostnr=2689&merk=2689#ovre>LenkeEr dette Martha Pedersdatter i 1900, gift på nytt med Albert Christensen? Sønnen Mathias Larsen er f. 1878 og så er det to barn i det nye ekteskapet født hhv. 1887 og 1889 LenkeIfølge dine opplysninger het to av barna Emilie og Birgitte Maria. Da er det kanskje de to søstrene som finnes her i Gildeskål, 1900 – begge to på Svendsgaard: Emilie Lenke Birgitte Marie LenkeKan dette være (Morten) Ingvald? Lenke eller denne? Morten Larsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hugo Jensen

Hei Geir, Jeg finner en Mathis (mathias) Larsen,f 1841 (kan det vere din Mathias)Faren heter Lars Andersen Tenvanet d 14/9 1852 Folla, kona heter Ellen Larsdtr.De hadde 8 barn.Løkterøy(Løksøy) Ligger i Fleinvær, den største øya på stedet. Hugo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Bjernes

Ja, det er helt riktig. Tre av Mathias' brødre dro tilbake til Rana, der de bodde resten av sitt liv, men Matthias havnet i Gildeskål. Skulle likt å vite mer nøyaktig når han døde. Trolig omkom han på havet slik at datoen for døsdfallet ikke er ført inn i kirkeboka. Mvh Geir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carl Müller

Bare en liten korrigering til innlegg (3). Den største øya i Gildeskål er nok Sandhornøya med en fantastisk vestside med grønne jorder mot fjorden og så rett opp 1000 m til Sandhornet. Fleinvær er med respekt å melde en samling flate, forblåste holmer og småøyer lenger vest. De øvrige øyene i Gildeskål er også større enn Fleinvær. Den aller mest imponerende av dem er kanskje Fugløya. Anbefales!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carl Müller

Jeg skal ikke kverulere om dette, Hugo. Likevel, en liten presisering, tråden for dette emnet er Mathias Larsen i Gildeskål. Når du skriver at prikken Løksøy er den største øya på stedet, tror jeg mange uten kjennskap til Gildeskåls topografi vil anta at øya er størst i området, hva den ikke er. At den er størst blant Fleinværs mange småøyer er riktig nok, men Løksøy er en fluelort sammenlignet med Gildeskåls tallrike øyer forøvrig. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Geir Bjernes

Tar opp igjen emnet omkring Mathias Larsen. Jeg har funnet hans dødsfall i kirkeboken for Gildeskål, men jeg greier ikke å tyde hva som er skrevet om dødsårsaken. Jeg får ikke til å lage noen lenke, men dersom noen kunne ta seg det bryet å slå opp i nevnte kirkebok for Gildeskål, ville det være fint. Dødsfallet finnes i kirkeboken for Gildeskål 1862-79, dødsåret er 1878, og Mathias Larsen er oppført under nr. 17. Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit
LenkeDet ser ut som 'druknede paa retour udifra Bodö ...'Lenke får du laget dersom du överst ber om bildeinformasjon, da får du opp permanent bildelenke.mvh Kjellaug
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest endre holten

Mathias Larsen, gbr, lods f. 1841'druknede paa returreise fra Bodø hvor hen han havde lodset et skib' -endre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.