Gå til innhold
Arkivverket

[#27277] Tord Larsen Mysen født 1705 - gravlagt 1775 i Eidsberg


Gjest Guro Reinhart
 Del

Recommended Posts

Gjest Guro Reinhart

Sitter med boken 'Slekten Arnesen (Holst)' av E. Tandberg fra 1946. Kjenner noen til ovennevnte hvis datter Inger giftet seg 17 mar 1767 i Eidsberg med enkemann Arne Jansen Holst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Eriksen

Hei Guro.Jeg vet ikke hva du vet om Tord Larsen fra før av, men det finnes noe på FS:THOR LARSEN Event(s): Birth: 1705 Eidsberg, Ostfold, Norway. Death: 1775. Parents: Father: LARS TARALDSEN Mother: MARTE ERIKSDATTER.TOR OR TORD LARSEN Event(s):Birth: 1705, Hotvet, Eidsberg, Ostfold, Norway Death: 1775.Kanskje Hotvet i Eidsberg kan gi deg mere opplysninger ?Stein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Eriksen

INGER THORSDATTER Parents: Father: THOR LARSEN Family Mother: ANNE ARNESDATTER Marriages: Spouse: ARNE JONSEN HOLST Family Marriage: 08 OCT 1767 Eidsberg, Ostfold, Norway .En skulle tro at dette er Ingers vielse. Ser forskjellen i vielsesdatoen.......Stein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Fra FS:Tord Larsen g. 1742 i Eidsberg med Anne Arnesen f.1722. De hadde følgende barn døpt i Eidsberg:Inger 18-4-1743 gift 8-10-1767! med Arne Jonsen Holst. Det er vel hun du finner i Rakkestad i 1801 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f10128&gardpostnr=52&merk=52#ovre>LenkeOle 1-1-1748 døde 8-11-1814. Han er på Mysen i 1801 og hans mor lever fremdeles LenkeLars 3-4-1750 gift 19-10-1782 med Anne Arnesdtr. er på Dynjan i 1810

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hei Guro!Dersom det er av interesse så ser jeg det står endel om disse menneskene i gårdshistorien for Eidsberg. Det er for mye til at jeg kan skrive av her, men de aktuelle gårdene er, såvidt jeg kan se, alle behandlet i Helge Frøysets Bygdebok for Eidsberg og Mysen. Gårdshistorie. Bind II fra 1986. Du får kanskje ta deg en kveldstur til biblioteket!Med hilsen Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Tusen takk til alle 3! Jeg vet ingenting om Tord Larsen - dette er min oldemors slekt som jeg ikke har jobbet noe særlig med tidligere. Fin informasjon å få - skal ta meg en tur på biblioteket! Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Eriksen

...og i flg. Isak Lundsrud, er kona til: ' Ole 1-1-1748 døde 8-11-1814. Han er på Mysen i 1801 og hans mor lever fremdeles ', som Carsten nevner i innlegg 4, Christine Jørgens datter, søster til Gunuld Jørgensdatter, som er gift med Syver Jensen, Torper mellom, som Arne Kjetil Andersen skriver om i tema 23483.......Stein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Stein Eriksen

I ' Bygdebok for Eidsberg og Mysen ', Gårdshistorie, bind III, av Helge Frøyset, 1994, under gården - Elnes - side 40 - 41, finner du en del om Arne Jansen Holst, fra Fet, som kjøpte den ene delen av Elnes i 1763. I 1773 solgte Arne bruket til broren Thomas Jansen Holst, og kjøpte Nordre Kåen i Rakkestad. Der døde han i 1798. Han var lagrettsmann i Eidsberg i 1771.Arne Jansen Holt fra Fet, f. ca. 1730, død 1798 g.m. a) Marie Eriksdtr., død 1767 b) Inger Torsdtr. Sø-Mysen, f. 1743 Barn: 1) Andreas Arnesen, f. 1761, til Kristiania 2) Berte Sofie Arnesdtr., f. 1764 g.m. Mads Halvorsen Hoggrum i Aurskog 3) Hans Arnesen, f. 1768, Grasbråte u. Kåen i Rakkestad 4) Arne Arnesen, f. 1770, Hauger i Os 5) Marte Maria Arnesdtr., f. 1773 g.m. Kristen Johansen Vardehytta/Grøpopp 6) Tore Arnesdtr., f. 1777 7) Johanne Maria Arnedtr., f. 1779 8) Johan Arnesen, f. 1781, død 1802 9) Tord Arnesen, f. 1787Litt på sidelinjen siden du spør etter opplysninger om Ingers far, men............Stein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Takk Stein - jeg har lånt Eidsberg I-IV på biblioteket, fint at du skrev om bind III - dit hadde jeg ikke kommet enda, men nå har jeg lest det. Nå står jeg kun igjen med en 'nøtt' i Eidsberg - det dreier seg om Nils Nilsen og Anne Helgesdatter som var på en plass under Hedemarken i Eidsberg da datteren Johanne giftet seg 17 jan 1829 i Rakkestad med Arne Arnesen (Holst) Kåen, død 13 feb 1873 på Jelsnesødegården i Tune (mine tt-oldeforeldre). Jeg er lite kjent i området, men skjønner nå at folk flyttet mye på seg - bare her, har vi både Eidsberg, Rakkestad og Tune! Nils og Anne var på Krauerud da Johanne og tvillingen Helene ble døpt 12 nov 1809, mens sønnen Nils er døpt i Rakkestad 25 mar 1813. Synd at gården Hedemarken ikke omtales før i et sener bind...... jeg har nå skrevet ut alle Anne Helgesdatter fra FT 1810 som passer i alder i alle kommunene rundt - alle er dessverre tjenestejenter, som kan gjøre det vanskelig å finne hvor hun kom fra. Så nå begynner elimineringsprosessen! Takk for hjelpen - Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Eriksen

Hei Guro.På FS finnes vielsen mellom Nils Nilsen og Anne Helgesdatter. Nils Nilsen, f. 1783, Eidsberg, g.m. Anne Helgesdatter Hedemarksplass, ca. 1808, Østfold, Norway.[url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/frameset_search.asp?PAGE=igi/search_IGI.asp&clear_form=true>LenkeAv de Anne Helgesdatter, fra FT1801 i Eidsberg, kan jo Anne Helges datter, f. ca. 1777, tjenestefolk, på gården Waaler i Eidsberg, være en kandidat.LenkeUt i fra FS., Isak Lundsruds ' Kommentarer til FT1801 Eidsberg, og folketellingen 1801, tør jeg komme med en teori:På Waaler gård i FT er Anne Helgesdatter tjenestejente hos Gudmund Helgesen, . ca. 1759. Kan Anne være Gudmunds søster ? FS gir ingen svar. ( men det gir det heller ikke på en del andre søsken av Gudmund heller...de som nevnes på Dehli gård i Rakkesstad, FT1801 ).LenkeGudmunds foreldre skal være Helge Olsen ( enkemann på Dehli, Rakkestad 1801 ), og Guri Gudmundsdatter. Helge Olsen skal være sønn av Ole Michelsen Dæli og Pernille Olsdtr. Guri Gudmundsdatter ( mulig Annes mor ) skal være datter av Gudmund Corfitsen og Pernille Andersdatter ( Levernæs ? ). Jeg har ikke funnet Gudmund Corfitsen nevnt som Kraugerud, men i FT1801 på Krougerud Nedre, Rakkestad, bor Gudmund Corfitsen, sønn av Corfits Gudmundsen Kraugerud ( bror av Guri Gudmundsdatter ) og Kari Torstensdatter. Kari Torstensdatter bor på Krougerud Nedre, Rakkestad, i FT1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Hei Stein. Jeg har tenkt meg til kirkebøkene om ikke så lenge - takk for en fantastisk teori! Hvis Gudmund Corfitsen-teorien holder stikk, så ser det ut som om jeg får et anesammenfall her. Nils Nilsen og Anne Helgesdatters datter Johannes mann, Arne Arnesen (Holst) mors linje går tilbake til Iver Pedersen Filtvedt. Det vil også Anne Helgesdatter gjøre hvis hun er etterkommer etter Gudmund Corfitsen. Da jeg registrerte Iver Pedersen som ane, tok jeg med alle hans barn. Datteren Guri er Arne Arnesen stammor, mens datten Marte gift til Finnestad blir Anne Helgesdatters ane...... NB har ikke sjekket kirkebøkene enda... dette er spennende!Jeg har et spørsmål til deg. I avsnittet hvor du stiller spørsmål om Anne kan være Gudmunds søster (tjenestejente hos Gudmund på Waaler) så henviser du til Gudmunds søsken, du sier '...de som nevnes på Dehli gård i Rakkestad.' Vet du med sikkerhet at Ole på Delhi og Gudmund på Waaler var brødre? Eller er dette del av teorien? For det er jo en søster Anne som bor hos Ole også. Håper ikke dette virker forvirrende.... jeg er veldig takknemlig for hjelpen din - og dette skal jeg finne ut av! Jeg legger inn et spørsmål på Debatt om noen sitter inne med info om Gudmund på Waaler. Hilsen Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Hei igjen Stein - bare til informasjon. På FS finner jeg Corfits Gudmundsen Kraugerud født 1680, foreldre Gudmund Torkildsen Grinnestad og Gunvar Pedersen. De har 5 barn som alle er født på Levernes..... Jeg finner også en Corfits Gudmundsen Levernes født 1 nov 1733, død 26 apr 1791 gift med Kari Tostensdatter, men blant barna til Corfits (født 1680) og Gunvar er ingen Gudmund. Foreldre til Corfits (født 1733) er Gudmund Corfitsen Levernes og Pernille Pedersen.... Jeg har aldri vært borti Corfits-navnet tidligere før jeg så det i Tandberg: Slekten Arnesen (Holst) Dette er fra FS - jeg skal sjekke det mot kirkebøkene. Hilsen Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Eriksen

.....i avsnittet hvor du stiller spørsmål om Anne kan være Gudmunds søster (tjenestejente hos Gudmund på Waaler) så henviser du til Gudmunds søsken, du sier '...de som nevnes på Dehli gård i Rakkestad.' Vet du med sikkerhet at Ole på Delhi og Gudmund på Waaler var brødre? Eller er dette del av teorien? For det er jo en søster Anne som bor hos Ole også....Det er jo en del av hele teorien, men grunnlaget for mye av teorien er hentet fra: ' Isak Lundsrud Kommentarer til Folketellingen 1801 Eidsberg '. Lundsruds tekst er ganske kompakt. I tillegg til forbehold om avskriftsfeil, må en også få påpeke at dette er hentet fra et mansukript, ingen ferdig bearbeidet tekst, hvilket iblant kanskje kan bety at ikke alt er sjekket og dobbeltsjekket ned til minste detalj.Under gården Waaler er å lese:' Gudmund Helgesen er fra Dæli i Rakkestad og sønn av Helge Olsen Dæli som igjen var sønn av Ole Michelsen Dæli og Pernille Olsdtr. som døde i 1767. Helge var g.m. Guri Gudmundsdtr. fra Kraugerud, som druknet i Rakkestadelva i 1784. Hun var en søster av Corfitz Gudmundsen Kraugerud som stammer fra Røsæggætt. ( se Skjørshammer m.fl. steder ). Helge døde i 1801. Dorthe Nielsdtr. er dtr. av Niels Hansen Kån som stammer fra Eidsberg ( se Lislerud og Tiljeskjør ) hennes mor er Eli Holmsdtr. Vaaler som var en dtr. av Holm Holmsen Vaaler og Ingeborg Brynjulfsdtr. Hun døde 1796 og han døde i 1800. Holm er av gammel Krogstadætt. Gudmund og Dorthes sønn Halvor Gudmundsen boddde på Våler. Han var medlem av herredstyret 1846-49. .... hans sønner var Gunerius på Vaaler, Theodor på Kragen som var g.m. en dtr. på Sø-Mysen og mulig Hans Halvorsen på Kviller '.Ut i fra det som står i det første kapitelet er jeg rimelig sikker på at Ole på Delhi og Gudmund på Waaler var brødre. Helge Olsen Dæli, ' Huusbondens fader ' lever jo i beste velgående på Dehli i 1801, 75 år gammel.Men om denne Anne er søster av Gudmund...ja, da har hun jo en søster som er to år eldre som også heter Anne........kanskje kirkeboka kan gi noe svar......Stein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Eriksen

Hei Guro.Både Isak Lundsrud og bygdebøkene har masse opplysninger litt bakover i tid på disse menneskene, så der skal det være mulig å finne en del. Fant også en del ved å søke på nettet.Har du sett på vielsen til Nils Nilsen og Anne Helgesdatter, Eidsberg, 1809 ? Kan den gi noe svar på når Nils og Anne er født ? Alder ? Vitner ?Har du fadderne ved dåpen til Johanne og tvillingen Helene som ble døpt 12 nov 1809, Rakkestad/Eidsberg, og sønnen Nils som er døpt i Rakkestad/Eidsberg 25 mar 1813 ? Fadderne kunne jo gi en liten pekepinn om hvor Nils og Anne kommer fra.Hvis du ikke har disse opplysningene kunne du jo spørre her om noen kunne gjøre et oppslag i KB for enten Rakkestad ( som du nevner ), eller Eidsberg ( som Familtsearch påstår ).Stein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Takk Stein - jeg har vært uten Internet i 4 døgn - ganske frustrerende. Jeg har tenkt meg til filmrullene om ikke så lenge for å sjekke dette. Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.