Gå til innhold
Arkivverket

[#27278] Hvor komplett er 'Emigranter fra Oslo 1867-1930' for årene 1867-1870?


Gjest Kjell Hamberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Hamberg

Med 'komplett' mener jeg i denne sammenheng komplett i forhold til originalkildene, dvs. emigrantprotokollene fra den tida. Jeg leter etter personer som skal ha emigrert fra Skoger/Drammen i 1868, men som ikke er å finne i 'Emigranter fra Oslo 1867-1930'. De er heller ikke å finne i årene etter 1868 heller.Mvh Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Har du lest dokumentasjonen? Knapp over databasen som heter Dokumentasjon.Denne databasen er en gammel database og blir ikke oppdatert. Den nye databasen, Emigranter over Kristiania 1871-1930, vil bli utvidet etterhvert. Denne er den mest korrekte databasen for den baserer seg utelukkende på emigrantprotokoller.Vi vet ikke når den nye databasen blir komplett for der er vi avhengig av midler for å få dataregistrert det som mangler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Takk skal du ha! Jeg må bare innrømme at jeg har totalt oversett den knappen som heter 'Dokumentasjon'. Det er forresten overraskende mye som ikke er med for de første årene!Mvh Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen

Hei! Jeg prøvde å finne noen som skal være emigrert i 1884. Men fant ingen. Leste deretter dokumentasjonen ( Emigranter over Kristiania 1871-1930)og fant der at 1884 manglet helt i den 'nye' versjonen, og at det manglet ca. 7250 personer i den gamle.I tillegg var det mye annet som manglet.Dermed så var det kanskje ikke så rart at jeg ikke fant vedkommende.Så fant jeg dette temaet hvor Anette Skogseth Clausen fra DA forteller om at man ikke vet når denne databasen blir oppdatert.Nå ser jeg at det innlegget var skrevet i januar, det jeg dermed lurer på er: Finnes det nå, et halvt år etter, noen mer tidsplan på oppdatering av emigrantdatabasene?Mvh. Torunn C.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Vi vet dessverre ikke mer om tidsplaner nå enn for seks måneder siden.Materialet som mangler i den nye versjonen av Oslo-emigrantdatabasen er i ulike faser, noe må bli registrert på nytt, noe må korrekturleses/rettes opp og annet må tilrettelegges i databasen før en eventuell utlegging kan skje. For å få dette til er vi avhengig av flere personer og at disse har mulighet til å sette av tid til dette arbeidet. Jeg tror vi ihvertfall må vente til høsten 2006 før en ny oppdatering av Oslo-emigrantdatabasen kan bli aktuell.Jeg beklager den lange ventetiden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.