Gå til innhold
Arkivverket

[#27279] 'Kjøreregler' for gjengivelse fra amerikanske folketellinger.


Gjest Arne Solås
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne Solås

Jeg ser at Marianne Bjordal Srømsholm (DA) i tema 27252 # 6 skriver bl. a. følgende: 'Når utgangspunktet er at man ikke vet om en person lever i dag, skal ikke vedkommende etterlyses med navn eller andre opplysninger som gjør at denne personen kan identifiseres'. Spørsmålet i dette tema gjaldt en person bosatt i USA.Som kjent, så stilles det nær daglig spørsmål i 'Brukarforumet' om slekt som utvandret til Amerika, og om deres etterkommere. Av oss som gjerne hjelper med søk i de amerikanske folketellingene, og om vi så skulle finne familien/slekten det spørres om, så blir det vel av samtlige gjengitt det aller meste av de opplysninger som der kan finnes om familien, - også barns fødested, alder og yrke.Siden siste 'frigitte' telling er fra 1930, så er jo muligheten stor for at ett eller flere av barna kan være i live i dag, men å kunne fastslå dette med sikkerhet, for deretter å utelate navnet på vedkommende i den info man gir, det er vel nærmest en umulighet. Skulle man finne en familie hvor det fremkommer at en av disse barns foreldre er skilt, så kan vel også det sies å være en noe sensitiv opplysning. Så hvordan forholde seg?Nå kjenner ikke jeg til den amerikanske lovgivningen som vedkommer dette, men formoder at den kan være noe mer liberal enn den norske, siden man på flere nettsteder, ved å betale, kan innhente opplysninger om nålevende personers 'History', såsom en 'Criminal Check', 'Bankruptcies' m. v.Det hadde derfor vært fint med en presisering av Digitalarkivets 'kjøreregler' for det jeg her tar opp, da vi vel alle ønsker å forholde oss til gjeldende regler.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Snildal

Jeg vet ikke hva Digitalarkivets syn på dette er, men jeg har et forslag til hva man kan gjøre dersom man er i tvil om personene som er berørt i debatten er i live, og det er simpelthen å fortsette debatten over e-post.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Debattforaene i Digitalarkivet har aldri vært ment som et medium for å finne nålevende slekt. Vi har hele tiden tenkt at dette skal være fora for diskusjon om slekter som har levd og generelle historiske tema. Samtidig lar vi i stor grad diskusjonene i Brukarforumet styre seg selv, men vi må noen ganger inn og ta bort opplysninger/innlegg.Etterlysninger etter nålevende etterkommere vil vi helst ikke ha i debattforaene, men skal de først være der bør det være en e-postadresse i innlegget slik at diskusjonen kan fortsette på e-post som Andreas Snildal foreslår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Mange takk for ditt svar, Anette.At en som etterlyser en nålevende person også bør oppgi sin e-post adresse for svar har jeg stor forståelse for, og slik blir det vel også gjort i de aller fleste tillfeller.Det er mulig at min formulering av spørsmålet var noe uklar, men det jeg ønsker svar på, det er om man begår noe regelbrudd ved å gjengi fra f. eks. 1930- Census yngre barns navn, alder og fødested m. v. i vårt svar. Og om dette ikke kan tillates, hvor skal man da sette 'grensen' for barnas fødselsår for dem man KAN ta med? Født før 1910, 1905 eller når?Men om det nå skulle være slik at dette 'tillates' i følge amerikansk lovgivning, så er det vel kanskje også o. k. at vi tar det med i vårt svar i Brukarforumet? Man vil jo da få en ulik praksis i behandling av slike spørsmål, avhengig av om personen er bosatt i Norge eller USA, - men slik må det kanskje være?Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Beklager at du ikke fikk svar på det du spurte om.Vi ser at vi må ha en gjennomgang av kjørereglene våre og ta for oss nettopp problemstillingen du presenterer.Vi vil så snart som mulig komme med en revidert utgave av kjørereglene for debattforaene. Det er det beste svaret jeg kan gi deg akkurat nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.