Gå til innhold
Arkivverket

[#27284] Jeløya


Gjest Jens Gladheim
 Del

Recommended Posts

Gjest Jens Gladheim

17 nov 1773 vies Niclas (Jonasson) Berggren og Berthe Olsdatter i Moss kirke.Berthe Olsdatter er nok den Berte som blir konfirmert april 1768, 15 år gml. Så vidt jeg vet mangler kirkeboken for Moss for perioden 1/1-1753 til 29/8-1754 og vi finner derfor ikke hennes fødsel. Denne Berthe er antagelig datter av Ole Hanssønn Kongshavn (under Nes på Jeløya) og hustru Kari Olsdatter. Disse har følgende barn: 1: Fredrich Christian døpt 21/7-1748 2: Henrich døåt 4 april 1751 3: Berthe født 1753 ( ikke bevist) 4: Michel døpt 24/4-1757 (Da kalles faren Ole Hanssønn Kippernes)Er det noen som kjenner slektene på Jeløya og vet noe om Ole Hanssønn og hustrus forfedre? Eventuelt også noe om Niclas Jonasson Berggren. På forhånd mange takk.Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Thorvaldsen

Hei Jens.Jeg tror du har rett at Berthe er datter av Ole Hansen Kongshavn, Kjørbukten, Kippenes. Alle er småplasser som tilhørte Moss Jernverk. Nesten alle barna var på jernverket, trolig osgå faren uten at jeg kan se han er ansatt der men siden to av sønnene Michel og Friderich er hammersmeder så er det meget sannsynlig at han også har vært hammersmed da disse jobbene gikk i arv fra far til sønn eller svigersønn.De hadde foruten de barna du nevner, Christopher døpt 11.7-1746, Christen d. 10-9-1752, Hans d. 12-6-1763. Berthe og Niclas sønn Carl Magnus Nicolaisen fikk et barn utenom ekteskap med Berte Marie Jansdtr. Gilius som er i min slekt (Gasmann)datter av hammersmed Jan Hansen Gilius og Else Kirstine (Stine) MustigheitMvh. Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jens Gladheim

Hei og takk Knut. Jeg er etterkommer etter Inger, datter av Berte og Niklas. Hun giftet seg med en Kittil Kittilsen Brevig, som i noen år var i Oslo før han flyttet tilbake til Numedal hvor han kom fra.Inger (og Carl Magnus) var ifølge min families tradisjon i slekt med 'Appelsin Hermann' kjent figur fra Oslo og som reiste til Russland, samt hans søster Martine Hansen (som ga sine penger til og dermed grunnla hospitalet av samme navn).Ut fra fadderskap mellom familiene kan Kari Olsdatter være søster av Ole Olssønn Rennefløt Sistnevnte hadde datteren Karen døft 15/10-1758, gift med Torger Hansen, de hadde datteren Maren Torgersdatter, som ble Appelsin Hermans mor.MVH JensDu har kanskje flere opplysninger om våre feles aners opphav?.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Thorvaldsen

Hei Jens.Det var en Ole til på Kippenes, Ole Kielmann Kippenes som var kleinsmed (finsmed) på, Moss Jernverk. Jeg tror mer på Berthe er hans søster siden to av barna ble hammersmeder som eller ville være meget vanskelig bli. Dette var de best betalte jobbene på jernverka og smedene sørget for at deres sønner og svigersønner fikk disse jobbene.Jeg vet ikke mye om denne Ole Kielmann som trolig var svensk. Han var der i 1750, 1755 og er kanskje den Ole Kippenes som er der 1775.Både Michel og Frederich ble kalt Kippenes selv når de senere bodde på Jernverket.Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jens Gladheim

Hei Knut og takk for info. Slektsforbindelse mellom Appelsin Herman (herman Hansen og min familie regner jeg som sikker, idet de fikk forespørsel om å være med på en rettsak om arven etter Appelsinhermann og martine, men takket nei. Ut fra det jeg har sikker info om må forbindelsen komme gjennom Appelsinghermanns mor som var fra Moss.Hermann og martine skulle være tremenninger til Inger Nikalosdatters barn.Om Hermanns forfedre har jeg: 1: Herman 2:Hans Hermansen (fra Hedemark) 3:Maren Torgeirsdatter (finner henne i 1801 i hus No 30 som datter der. Fdøpt 13/9-1790 (Moss kb.) 6: Torgeir Hansen f ca 1771 gift med Karen 11/1-1790. 7: Karen Olsdatter døde 5 mars 1796 36 år gammel.Her stopper de sikre opplysningene men en finner ei mulig Karen Olsdatter nemlig før nevnte Karen døpt 15/10-1758 som datter av Ole Olsen Rennefløt og hustru Maren Halvorsdatter.Maren Halvorsdatter var fadder for Ole Hansønns sønn Henrich i 1751. Ole Olens kan være den samme som er fadder for Michel i 1757 og da kalles Ole Olsen Solberg og for Christian (sønn av Ole Hansen og Kari Olsdatter?) 30 april 1760 og da kalles Ole Olsen CamboeHvis familietradisjonen om tremenninger skal være riktig bør Berte Olsdatter Kongshavn og Karen Olsdatter være søsken, men det er ikke mulig å finne dette i krikebøkene, hvis hun ikke er døpt et annet sted. Derfor har jeg sett på muligheter i generasjonen før. Dette er bakgrunnen for mitt forslag og at kari Olsdatter Kongshavn var søster av Ole Olen rennefløt og muligens også Jacop Olsen Rennefløt. Jacop er også fadder for Henrich Olesen i 1751.Fadderskapene er så kryssende at det bør være en nær familieforbindelse.Har du noen kjennskap til Ole Hanssønns forfedre?? MVH Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Thorvaldsen

Hei Jens. Noen flere opplysninger.Ved skattemanntaalet for 1762 bor husmann Ole Olsen og Inger (Maren) Halvorsdtr. på Renneflott med datteren Birthe (Berthe) Kun tre personer Kun personer over 12 år telles.Maren er datter av Halvor Hansen Kjellandsvik (nabogården på sydsiden) og Maren Olsdtr. Deres sønn Hans Halvorsen tar senere over den ene Nesgården.Renneflott og Kjellandsvik blir i 1775 solgt fra Moss jernverk til Andreas Larsen Hasle (i Rygge), arbeidet på Moss Jernverk. Datteren Berthe Maria Andreasdtr. f. 1763 gifter seg 1798 med Carl Magnus Nicolaisen og de bor i 1801 på Hesteløkka under Renneflott. Det er skrevet om Berthe fra Hesteløkka i Moss Bys historie nr. 2. Ikke alt er riktig.I 1801 bor Nicolai og Berthe på gården Røre (litt vest for Kjellandsvik) som husmann med jord og skomaker sammen med datteren Johanne.Den Ole Olsen Camboe som er fadder er røyert (tollrorskar) og er fra Kambo (sønn av Ole Larsen)Ole Hansen aner vet jeg ingenting om.Jeg tror jeg ville prøve å få tak i skiftepapirene som kansje forteller hvordan de er i slekt.Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jens Gladheim

Hei Knut Mange takk for flott informasjon. Er svært spent på om skifter ga gi foklaringen på hvordan de er i slekt. MVHJens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.