Gå til innhold
Arkivverket

[#27286] Ole A. Torvik , Eid og Voll, Møre og Romsdal


Gjest Odd Brede
 Del

Recommended Posts

Gjest Odd Brede

Hei!I forbindelse med min etterlysning vedrørende Andreas Olsen Blakstad i tema 20217 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=20217&sok=&startnr=&antall=&spraak=>Lenkehar jeg nå fått opplyst at faren hans var Ole A. Torvik. Kan det være han vi finner her på gården Hatlen i Eid og Voll i 1801 tellingen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Bygdebok for Eid under s 304/305 plass under Hatlen (Torvika): Ola Arnes. 1812-1890, Torvika 5, 2a, husman.m.jord (1865) under bnr 4. Ola var gift i 1836 m Marit Olsd. Åvangen 1806?-1889, frå Lesja. Dei var dei siste som slo Instedalen i Bjørga. Born:a. Ola 1837, f på Klungnes, handelskar. b. Andrias 1839, fiskar. c. Ola 1843, sjømann, til Ålesund 1886. d. Sigri 1847-1872.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Far til Ola. Eid B.b. s 296.Arne Olsen Veblungsnes 1790-1833, g.1813 m. Kari Larsd. (Sogge?, tenar på Tokle 1801), fekk festesetel på Saltkjlneset i 1816 av Lasse Sørenson. Bygselavgifta var 4 vekers arbeid i slåtten og 1 veke i skurden mot vanleg dagløn.Born:a. Ola (Vebl.n.)1812, gm Marit Olsd. Åvangen. Torvika 20,1.b. Anne 1815-1881, gm Ivar Ivarson , husm. Torvika 7, 2.c. Sigri 1818, gm Knut Steins., Straume husm. 14d Y.Holmem.d. Kari 1821, g 1854 m. husm. Hans Jons. Breivik, Hen.e. Brit 1824-1840?, d. i Hen, fattiglem?Arne drukna på veg heim frå Veblungsnes i mars 1833. Kari Larsd. døydde på Reknes hospital ved nyår 1838.Dette er mine hjemtrakter og det er karrige plasser de har forsøkt å livnære seg på.Mvh Osvald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Raumadalsfolket s 245:Arne Olsen Weblungsness, f 10.6.1790. Han er sønn av Ole Olsen Næsset, f 1750, d. 1821 71 år gammel. Skysskaffer. Moren blir Oles andre kone Sigrid Arnesdtr. Næsset, f. 1761 (Mulig stamtavle Dahle IV, 3c side 41). Den første kona dør i barselseng i 1789.Raumadalsfolket finnes på nettet, men Dahle-linken er usikker. Hvis det er Dahle i Isfjorden (Hen) finnes det ingen bygdebok, er det derimot Dale i gamle Veøy kommune hun kommer fra er det bygdebok for Holm sogn.Jeg vil tro at Næsset nok kanskje er en forkortelse for Veblungsnes/Åndalsnes (to gårder Åndal og Nes, men vet ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Tusen takk til deg Osvald. Nå tror jeg at jeg har funnet løsningen på et problem jeg har arbeidet lenge med (Andreas Olsen Blakstad), og i tillegg har jeg fått en lang anerekke bakover som jeg kan nøste videre på.Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.