Gå til innhold
Arkivverket

[#27287] Anna Regina Margrethe Brandsvig f. 1823 i Kristiansund. Hvor ble hun av?


Gjest Svein Arnolf Bjørndal
 Del

Recommended Posts

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Anna Regina Margrethe Brandsvig ble født 27/11 1823 og døpt 27/6 1824 i Kristiansund av foreldre fisker Gunder Pedersen Brandsvig og kone Marit Richardsdtr.Hun ble konfirmert i Kristiansund i 1838. Hun er ikke funnet gift eller død ut 1842.Jeg har ikke funnet henne i Kristiansund i ft. 1865, i hvert fall ikke hvis navnene Regina eller Margrethe skulle vært brukt. Noen som vet hvor hun ble av?Jeg prøver å finne identiteten til en ane av meg, en Anne Margrethe, som var gift med handelsmann Carl Fredrik Hagen (1813-1885). De hadde flere barn døpt inntil 1858 i Kristiansund. Anne Margrethe var død før 1865.'Min' Anne Margrethe kalles aldri med navnet Regina i kirkeboka, så det behøver ikke være noen forbindelse med ovennevnte person, men jeg prøver å bruke eliminasjonsmetoden. Jeg vet heller ikke om Anne Margrethe Hagen i det hele tatt var fra Kr.sund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Det ser ut til at Gunder Pedersen og Marit Richardsdtr. var gift 1819 i Tustna (Edøy pr.gj.), hun var f. 1782 og var fra Utistua Jørgenvåg (Tustna bygdebok bd. I s. 123) - Det står i bygdeboka at Gunder Pedersen var 'fra Kristiansund', men da er det jo ganske pussig at han tok navnet Brandsvig, som er et Tustna-navn. (Gnr. 17)Kan denne konteksten hjelpe noen til å vite noen om datteren deres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Jeg kan visst stryke henne også: I 1865 sees på gnr. 272 på Nordlandet ekteparet Halvor O. Storvig 31 år og kone Anna Storvig f. Gunders., 42 år, f. i Chr.sund. Eieren av huset var 'G. Brandsvigs Enke'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Funnet i FS, VRI: Carl Fredrik Hagen 36 år, far Ole Hagen, ble gift 30/12 1849 Bakklandet Trh. med Anne Margrethe Gran 24 år, far Andreas Gran.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

TUSEN HJERTELIG TAKK!!!!!Innførselen i FS må vel være ganske nyinnlagt, for jeg har søkt etter Carl Fredrik Hagens giftermål der før.Nå er en årelang hodepine ENDELIG ute av verden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Du finner også ekteskapet til Andreas der i 1824, og kona hans het vel antagelig Dahl til etternavn. Det kommer frem ved hennes 1.ekteskap med Jørgen Olaus Samson. Det er jo ikke sikkert det henger sammen eller er riktige personer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Iflg. FS skal en Hendrikke Dahl være f. 1794 i Trondheim, men faren het da Baal Dahl. Hun sees ikke i 1801.Jeg har heller ikke sett noen Henrikke Jonasdtr. i 1801.I ft. 1865 sees på Indre Bakklandet i Trondheim enken og handlersken Ingeborg Henriks. Gran, 70 år (f. ca. 1795), f. i Strinda. En Carl Nicolay Gran er losjerende gårdbruker, f. på Bakklandet, 28 år, ugift. (Sønn?)Kanskje 'Ingeborg Henriks.' egentlig skal være Ingeborg Henrikke? Det var kanskje det hun ble døpt?Jeg har funnet en eneste Ingeborg Jonasdtr. i Strinda i 1801, nemlig en 5 år gml. datter til husm. Jonas Olsen og kone Kirsten Eriksdtr. på plassen Solemsåsen under Solem. - Men hvor kommer da evt. Dahl inn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det er jo ikke sikker at hun het Dahl. Men det sto vel ved ekteskapet med Andreas at hun hadde vært gift før, men det behøver jo ikke ha vært med Samson. Andreas sitt ekteskap bør sjekkes i krk.boka da det sto at det fantes mere opplysninger der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Jeg har i Gløersens 'Dødsfall i Norge 1826-1840' funnet at Henrikke Jonasdtr. Dahl Gran døde før 4/10 1839, skifte Trondheim, enkemann sjømann Andreas Gran. - Enken Gran i 1865 var derfor et blindspor.Det finnes en kremmer Jonas Dahl 43 år i Bersvendveiten i Trondheim i 1801, gift med Friederica Kallsen 39 år, begge i 1. ekteskap. Ingen barn nevnt.I den delvis summariske ft. 1815 for Trondheim finnes på Bakklandet en Jonas Dahl 46 år, matros, hans kone 36 år, begge i 1. ekteskap. 1 sønn 10 år, 1 datter 19 år, 1 datter 13 3/4 år.Det virker som om det er ganske mye som ikke passer mht. disse to Jonas Dahl'ene, både alder og yrke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

For å avslutte denne tråden kan jeg opplyse følgende:Joda, det fantes en Henrikke med far Jonas i 1801, men hun er ikke der nevnt med patronym., så det var vel derfor jeg ikke fant henne. Faren bruker heller ikke Dahl-navnet der, men det er altså følgende:Jonas Olsen, matros, 26 år og kona Petternille, 27 år. Datteren Henrikka på 3 år. De bodde i forstaden Bakklandet, 2. rode, 14 hus. Disse er identiske med Dahl-familien jeg førte opp i 1815.Jonas Olsen Dahl og Peternille Henningsdatter Mæle giftet seg i Domkirken 16/2 1797 - her kalles Jonas rett nok 'Lund', men sannsynligvis er det sammenblanding med en av forloverne, som kalles 'Dahl'. Jonas kalles aldri Lund i andre sammenhenger.Henrikka Jonasdatter Dahl ble døpt i Domkirken 29/9 1797.Moren, Peternille Henningsdatter Mæle, kom opprinnelig fra Røros, f. der i 1772. Hun var sønnedatter til Ole Bergesen Mæle og Gjertrud Mikkelsdtr. (se tema 27325). Peternilles mor, Karen Einarsdtr. Lien f. 1749, bodde i 1801 som enke på Repslagerbakken i Trondheim. De andre barna Ole Mæle (1775-1817), Lisbeth f. 1777, Lucia f. 1778 og Henrikka f. 1781 flyttet også til Trondheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.