Gå til innhold
Arkivverket

[#27295] Finnes det et sted som het Frankrige i Norge ca 1900 ?


Gjest Kristin  Jensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristin  Jensen

I FT 1900 i Aker finnes denne familien. Her står det at to av barna er født i Frankrige. Har noen hørt om dette stedet i Norge?Ville tro at det bare var familier som satt 'bra i det' som hadde muligheter til å reise, ikke en maskinstiller ved sømfabrikken.Johannes Jakobs. m b hf g Maskinstiller ved sømfabrik 1868 t n s Marie Jakobs.hm g 1870 Bærum Ak n s Marta Jakobs.d ug 1890 t n s Josef Jakobs.s ug 1896 Frankrige n s Dagmar Jakobs. d ug 1897 Frankrige n s Elias Jakobs.s ug 19.05.1900 t n sMvh Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

I Ø. Aker er det en gård eller et bruk som heter Frankrige gnr. 94 bnr. 23. Søk på gård Frankri.... i 1900 så vil du finne det. Det er også en Frankrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei !Det finnes en gård Frankrik/Frankrige, om det blir Jevnaker eller Haug i Norderhov er jeg usikker på, da jeg ikke vet helt hvor grensen går. Gården ligger langs riksvei 35 fra Haug i Norderhov til Jevnaker. Har selv faddere fra Frankrige gård, døpt på Jevnaker.Om dette er det riktige for deg, vet jeg ikke, men et forslag.Marie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Men, jeg tror de er født i landet Frankrike for ellers ville det stått fødested 't' som det gjør med første barnet.Det er jo ikke noe i veien for at fam. kan ha vært der i forbindelse med jobb. F.eks. opplæring på maskinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Nilsen

Disse navnene ble brukt på de forskjellige husmansplasser.Rundt Hamar fantes flere bl.annet hamburg,Stettin Luksenburg m.flere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin  Jensen

Hei igjen !Dette ser ut til å være litt av en utfordring... ikke lett når husmannsplassene hadde navnet.Jeg får 'snuse' littMvh Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Jeg er enig med Berit (innlegg 4). Tellerne var instruert til å notere hvilket herred/prestegjeld hvert individ var født i. De skulle føre en T for 'tællingsstedet' dersom vedkommende bodde i det prestegjeldet vedkommende var født i.Jeg skal vedgå at det kan være husmannsplassen i Østre Aker (innlegg 2), men siden symbolet T er brukt for andre i familien, blir det usannsynlig. At tellerne skulle føre opp navnet på en husmannsplass i et annet amt (eksemplene nevnt i innlegg 3 og 6), blir totalt usannsynlig. Da ville i tilfelle navnet på prestegjeldet vært tilføyd.Nei, du skal nok se at familien hadde et utenlandsopphold bak seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Minken

Hvis du søker fram alle i Aker som er født i Frankrike, finner du tre andre arbeiderfamilier med barn født i Frankrike: Kristian Hansen, sømsmed ved sømfabrik, har to barn født i Frankrike 1894 og 1898. Sømsmed Aksel Gulbrandsen har to barn født i Frankrike 1898 og 1900. Maskinstiller ved sømfabrikk Henrik Lindegren har et barn født i Frankrike 1893. Fabrikarbeider (spigerklipper) Ludvig Hansen har fransk kone.Dette dreier seg nok om en spikerfabrikk (søm=spiker) som har sendt sine arbeidere utenlands for å lære moderne teknikker. En bedriftshistorie vill sikkert kunne fortelle noe om det. Men hvilken fabrikk er det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse K. Kristiansen

Om du søker kun på Fødested byrjer på Frankri får du totalt 19 personer i Aker. Felles for flere av dem er at fedrene er ansatt ved en sømfabrikk, og noen er også anført som midlertidig i Frankrike.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin Berthelsen

Takk alle sammen for gode tips!Anne og Åses's innlegg(9 og 10) får historien til å høre veldig sannsynlig ut. Jeg skal kontakte historielaget i Nydalen + lete litt i Oslo Byarkiv.Mvh Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.