Gå til innhold
Arkivverket

[#27304] Larsine Serine 05.10 1866 og søstrene hennes. Hvor kan de ha blitt av?


Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Aarland

Viser til mitt innlegg nr. 27157. LenkeJeg har søkt etter søstrene:Larsine Serine Knutsdtr. Birkeland 05.10 1866Nilsine Bertine Knutsdtr. Birkeland 01.01 1868Marthe Marie Knutsdtr. Birkeland 23.11 1877Ingeborg Andrea Knutsdtr. Birkelandf. 13.01.1884og halvbrorenHelleman Knutsen Birkeland f. 22.03. 1892Alle fødd i Manger sogn.De andre av søskene som er nevnt i mitt innleg 27157 har jeg funnet opplysninger om, men hvor disse har blitt av er jeg ikke i stand til å finne.Jeg har lett i blant de gravlagde i Manger uten å finne dem der. Kanskje de har flyttet til andre steder i landet uten å etterlate seg spor. Ingeborg finner jeg som jernbanearbeiders hustru på Voss i 1900, men vet ikke hvor de har flyttet til?Håper at det er noen som har en god ide om hvor jeg kan forsette å lete?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Da må du nok sjekke kirkeboka.Døpte i Hjelme sogn etter 1905 er ikke digitalisert.En tur på Statsarkivet i Bergen vil sikkert gi deg svar på spørsmålet ditt. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Nå er det bare Nilsine Bertine, Marthe Marie og Ingeborg Andrea jeg ikke kan finne hvor ble av? Kanskje de har reist til Amerika, men jeg har søkt gjennom utvandringsprotokollene uten å finne noe. Jeg vet at Nilsine Bertine ble gift med Elias Severin Jakobsen 18.09.1894, Ingeborg Andra var gift med jernbanearbeider Martinius Thunes. Finner ikke noen av de tre søstrene siden? Marthe Marie finner jeg heller ikke i ft for 1900?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Det kan nok tenkes Terje, selv om hun der bare er oppført med fornavn og ikke mellomnavn.Legg inn en forespørsel med lenke til ekteskapet i Arkivforumet, så kan du få opplyst navnet på brudens far. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Grunnen til at jeg ikke fant Anna Gurine i ft for 1900 sammen med foreldrene var trolig at hun var i fosterhjem i Hjelma/Herdla. Jeg har ikke funnet hvor hun var eller hvem som var fosterforeldrene hennes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg har fått oppgitt at Hellemann Lenke hadde flere barn (minst fire). Men at de flyttet tidlig fra Svellingen, men jeg vet ikke hvor. Helleman hadde bare vert gift i 10 år da han døde og kona døde 9 år senere, så noen av dem må ha vert ganske unge da de ble foreldreløse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg har nettopp vært i kontakt med en av slektningene til de etterlyste og fått følgende opplysninger. Nilsine Bertine brukte bare Bertine eller Bertina som fornavn og ho bodde på Hop i tidligere Fana. Ingeborg Andrea bodde i Bergen. Martha Marie eller Marie bodde visst nok på Holsnøy i Meland. Helleman hadde flere barn bl.a. en som het Emma.Siden jeg nå har fått litt flere opplysninger om søstrene så kanskje det da lar seg gjøre å finne mer opplysninger om dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Ludvig Kvamme

Marthe Marie Knutsdatter Birkeland ble gift 04.07.1897 i Meland kirke med Knut Åmundsen f.1873 på Hjertås, br. nr. 9 i Meland. Knut dør 1952 og Marta Marie dør 1965. De var bosatt på Ytre Brakstad, bruk 1 i Meland Deres barn (hentet fra bygdebok for Meland):Amund 1899-1988 g.1920Alfred Bertin 1901-1921Konrad 1903 g. med Inga, bosted BergenTrygve 1906 g.1930 med en fra Kvinnherad, bor Holme i Meland.Magnhild 1909-1993Karl Martin 1911-1997 giftTorvald Andreas 1918-1999 gift 1941 med Tordis Valde 1917-2000Mvh. Johan Ludvig Kvamme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Nå er nesten alle brikkene på plass, men mangler litt på Helleman sine barn. Antar at det må stå noe om det i bygdeboda for Øygarden? Jeg vet han hadde en datter som het Emma. Uansett har jeg et godt utgangspukt for mitt videre arbeid med denne slekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Vel det var nok ikke alle, jeg mangler fortsatt en del opplysninger om Larsine Serine sine etterkommere. Hun var gift med Thomas Olai Thomassen Tvedt f. 1856. Dette paret hadde følgende barn frem til ft i 1900:Anton Thomasen f. 1888Ole Thomasen f. 1891Sivert Thomassen f. 1894Konstanse Thomasdtr. f. 1896Indiane Thomasdtr. f. 1898Albertine Thomasdtr. f. 12. april 1900Det er mulig at dette paret også fikk barn etter ft i 1900. Jeg antar at de bodde på gården Tvedt eller Tvedten/Tveiten i Radøy?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.