Gå til innhold
Arkivverket

[#27305] Jens Olsen, f. ca. 1803 i Ringsaker


Gjest Jon Harald Haug
 Del

Recommended Posts

Gjest Jon Harald Haug

Jeg strever med å finne opphavet til min tipptippoldefar, Jens Olsen, som i henhold til tilgjengelige kilder skulle være født i Ringsaker prestegjeld omkring 1803. Han giftet seg 16. august 1826 med Siri Mikkelsdatter (døpt i Ringsaker 12. januar 1806), fikk 10 barn med henne (Marte f. 11/9-1826, Maria f. 16/12-1830, Ole f. 16/9-1833, Ole f. 19/10-1834, Anders f. 16/6-1837, Johanne f. 9/5-1840, Andreas f. 20/12-1842, Jens f. 24/3-1845, Oline f. 18/1-1849, Syverine f. 8/6-1851). Av disse var Oline min tippoldemor; hun giftet seg med Johannes Evensen Bech, flyttet med mann og barn til Kristiania i 1892 og døde der 22/5-1914. Jens Olsen og Siri Mikkelsdatter tilbrakte mesteparten av sitt voksne liv på en plass under gården Rud i Veldre, muligens Rudsland (Russland). Under dåpsopplysningene for alle barna (unntatt Marte) står Rudseie oppført som bosted. Siri Mikkelsdatter døde 29/5-1887 i Veldre, mens Jens Olsen døde 4/3 eller 7/3 1888.De sikre opplysningene om Jens Olsen er som følger: - Vielse (Ringsaker kirkebok) 16. august 1826: Fødested Ulveneie, bosted Frislieie, alder 21 år. Navn på brudgommens far ikke oppgitt. - Dåp eldste barn Marte (Ringsaker kirkebok) 17. september 1826: Bosted Frislieie. (Dåpsopplysninger øvrige barn - se ovenfor) - Folketelling 1865 (Digitalarkivet, nr. 9384 for Ringsaker): Bosted Ruudsland, alder 65 år, født i Ringsaker. - Folketelling 1875 (Digitalarkivet, nr. 6613 for Ringsaker): Bosted Rusland, fødselsår 1803, født i Veldre sogn i Ringsaker. - Gravferd (Veldre kirkebok) 1888: Død 4/3 eller 7/3 (her har jeg muligens sett feil en av gangene), begravet 16/3, jordfestet 30/3. Jens Olsen. Legdslem, enkemann, født 1803, fødested Rudseie, bosted Jemtlandseie.Problemet blir å finne tilbake til riktig dåp og konfirmasjon. Både konfirmasjons- og dåpsoversiktene peker i retning av at det var tre personer med navn Jens Olsen som ble født i Ringsaker i perioden 1801-1806. (I tillegg ble det konfirmert en jevnaldrende Jens Olsen som ser ut til å være født i Feiring og oppvokst på Toten.)De tre kandidatene er:- Døpt 19. august 1804: Jens, sønn av Ole Olsen og Kari Jensdatter Laugmandsveen. - Døpt 4. november 1804: Jens, sønn av Ole Pedersen og Marte Monsdatter Øvre(?) Stolpestadeie. - Døpt 10. august 1806: Jens, sønn av Ole Jensen og Gubjør Larsdatter Hundschjold.Yngstemann kan utelukkes, da han giftet seg rundt 1830. En annen Jens Olsen giftet seg med Maria Hansdatter, også fra Ringsaker, tidlig på 1830-tallet. Under vielsesopplysningene i Ringsaker kirkebok står brudgommens far oppgitt som Ole Olsen, noe som peker i retning av den øverste på listen. Jens Olsen og Maria Hansdatter flyttet senere til Trondheim og deretter videre til Levanger i Nord-Trøndelag, noe som bekreftes av folketellingen for 1865.Jeg heller mest til å tro at gutten som ble døpt 4. november 1804 er riktig person. Men da oppstår nye problemer. Ekteparet Ole Pedersen og Marte Monsdatter lar seg ikke finne i folketellingen for 1801, verken i Ringsaker eller Østlandet for øvrig. Heller ikke har jeg funnet disse navnene blant de ekteviede i kirkebøkene for Ringsaker, Nes eller Vang for perioden 1801-1804. Det har heller ikke vært lett å finne noen søsken av Jens. Det eneste andre barnet i Ringsaker med Ole Pedersen og Marte Monsdatter som foreldre, er en Torger, som ble døpt 29. september 1805, dvs. så kort tid etter 4. november 1804 at det nærmer seg grensen for det sannsynlige. Torger ble heller ikke født på Stolpestadeie (derimot muligens Holoeie).Forklaringene på mysteriet kan være mange. Slurv i kirkebøkene eller FT 1801 er naturligvis en mulighet. Det ble ofte tullet med farsnavn. Navnene Ole Pedersen og Marte Monsdatter kan være feil. Ekteparet på Stolpestadeie kan ha vært nyinnflyttet til Ringsaker i 1804, eller de kan i det minste ha giftet seg et annet sted. Jeg liker best å finne ut av slektshistoriens mysterier på egen hånd, men nå er jeg nær ved å gi opp. Vet noen om noen andre nyttige kilder som kan hjelpe meg ut av floken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arild andersen

Hei Jon, da er vi fememnninger, vi Jens Olsen og Siri er også mine tipp-tipp olfeforeldreJeg har en oversikt bakover i tid minst til 1500-1600Kan du sende din mailadresse , så skal jeg sende deg det jeg harDen informasjonen jeg har jeg fått av en annen et stykke ut i min familie som har forsket på slekten bakover - jeg har ikke hatt tid til å kontrollere oppføringene enda men det ser riktig ut fra andre kilder på nettetmvh arild Andersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arild andersen

Hei igjen ... beklager , men jeg blandet litt i mine listerDette er hva jeg vet5 Anders Jensen Rudseie, Ringsaker 16.06.1837- 6 Jens Olsen Ulveneie, Veldre 04,11,1804- 6 Siri MikkelsdatterKrogsvig, Ringsaker 12,01,1806- 7 Ole Pedersen Stolpestadeie, Ringsaker 7 Marte MonsdatterStolpestadeie, Ringsaker 7 Michel Oudensen tjener på Tande Nordre i FT1801 Krogsvig, Ringsaker 14,03,1779 7 Johanne JonsdatterDusgaard, Ringsaker 16,04,1780 8 Ouden Michelsen Krogsvig, Ringsaker 1755- 8 Sidsel Olasdatter Nyehus, Ringsaker 1761- 8 Jon Nilsen Dusgaard, Ringsaker 0000-minst 1801 8 Dorte Jonsdatter Sørby, Ringsaker 1741-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arild andersen

Oversikten min ble litt rotete, men de kommer i hvert fall i riktig rekkefølgeForøvrig er Anders jensen min tippoldefarArild Andersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Harald Haug

Hei Arild, dette var helt supert! Moro å treffe noen med felles aner - det er faktisk første gang jeg gjør det her på forumet.Min e-post er: johar-h@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arild andersen

Hei, det var hyggelig.Jeg har truffet på flere med felles aner med meg i ulike retninger bakover her på forumet.Jeg gjør deg bare oppmerksom på at jeg selv ikke har hatt anledning til å sjekke ut informasjonen du har fått i dybden.Legg ut infoen her hvis du finner noe nytt som kan bekrefte det jeg har gitt deg.Jeg visste ikke at denne Jens og siri hadde 10 barnmvh Arild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Gjest Synnøve N. Ramsrud

Hei - jeg sitter å ser litt på gamle innlegg. Jeg er også etterkommer av Jens og Siri. Syverine er min oldemor.Synnøve N. Ramsrud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Harald Haug

Morsomt å få tilbakemelding. Ønsker deg velkommen i familien! Du har fortsatt noen firmenninger i min fars generasjon i live. Men mysteriet rundt Jens Olsens opprinnelse tror jeg blir heller vanskelig å løse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Hei! Jeg kan vel ikke akkurat løse dette mysteriet. Men jeg tror du er inne på noe når du nevner tull med farsnavn. For å ta denne Torger først som er født 1805,så er han f i Korsvigen på Brøttum,og rett navn på foreldre skal være Ole Pedersen og Anne Monsdtr: Altså ikke Marte Monsdtr. Dermed er han nok ingen bror av Jens.Når det gjelder Ole Pedersen og Marthe Monsdtr som døper Jens i 1804 så mistenker jeg presten for å skrevet(hørt) feil igjen.Det er nemlig et ektepar som 1801 bor under Schappel som virker interresante her. Det er Ole Pedersen og Marte Thorsdtr. I tillegg til barna de har ved ft 1801 får de Ole 1807(dør) og Mari 1808 begge disse er f på Samsahl eie.Det passer godt med et barn i mellom Mons dpt 1801 og Ole dpt 1807.De flytter nok endel rundt disse her,men dog i et begrenset område. De første barna f på Kindli eie,deretter Skappels eie,Stolpestad eie? (hvis Jens er deres barn) og så Samsal eie. Meget mulig de deretter kom til Ulven eie hvor Jens mener han var født. Kanskje det kan gi noen svar å følge disse andre barna til Ole P og Marthe T,for å se om det er noen spor som peker mot Jens der?De ble forøvrig viet 2/6 1789.Mvh Else Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Eriksen

Det blir konfirmert en Anne Olsdatter Ulven i 1801. LenkeDersom dette er samme Anne som er datter av Ole P og Marthe T i 1801-tellinga, kan det tyde på at dette kan være riktig spor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Eriksen

Jens Olsen og Siri Mikkelsdatters datter Maria blir døpt i 1831. En av fadderne er Mons Olsen Rud.LenkeNettet snører seg sammen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Harald Haug

Tusen takk til dere som har gjenopplivet denne tråden, og bidratt med gode innspill. Dette med Marte Thorsdatter virker logisk, og det skulle være interessant å forfølge det sporet videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Jeg har iallefall klart å finne 'broren' Mons Olsen gift han gifter seg 30/12 1824 med Anne Nilsdtr. De bosetter seg på Mellemlehne eie. Deres første datter f 1825 døpes Maria en av fadderene er Jens Olsen Løken, han er nevnt som siste fadder, min erfaring med faddertradisjonene her var at de to sist oppnevnte faddere ofte var en ugift mann og en ugift pike.Jens blir jo ikke gift før 1826.En annen fadder er Peder Olsen Mellemlehne eie,kan jo være bror det også.LenkeDenne Maria dør nok tidlig,allerede neste år døper Mons en ny MariaKanskje det er grunnen til at Jens døper sin andre datter for Maria,til minne om fadderbarnet som døde? Dette blir selvsagt bare spekulasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Siden jeg nå allikevel sitter her å blar i kirkebøkene noterer jeg meg ting som gjelder denne familien.Det ser ut til at 'søsteren' Anne gifter seg 23/1 1815 med enkemann Johannes Eliassen, hun tjener da på Skyberg. De to første barna deres blir født nettopp på Rudseie.Jens Olsen og Siri bruker en Nils Johnsen m.kone som fadder,denne kona er Siri sin søster Eli Mikkelsdtr.Jeg minnes at Jens brukte en Hans Engebretsen Ruds eie og kone som fadder ? Det gjør også Johannes og Anne, Lenke Det er synd ikke konene nevnes med navn men jeg får se om jeg ikke finner ut hvem Hans Engebretsen var gift med. Syntes iallefall dette ser lovende ut jeg !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Harald Haug

Nesten litt morsomt at fire av Jens Olsens barn er representert med etterkommer på denne relativt korte tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Kan ikke påberope meg å være etterkommer av Jens Olsen Rudsland,men dagens bruker på Rudsland er et søskenbarn av meg :)Rudsland ligger som du kanskje vet mellom Prøysenhuset og Prøysenstua.Mvh Else Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Harald Haug

Nei, men Arild, Bjørn, Synnøve og jeg er etterkommere av fire av barna til Jens og Siri. Jeg har liksom en slags ambisjon om i det minste å komme meg tilbake til før folketellingen 1801, og bl.a. derfor var det ergerlig ikke å komme noen vei med Jens. Prøysen ble vel forresten hetende Prøysen fordi navnet Rudsland ble feiltolket som Russland?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Russlænd er nok den riktige uttalen her ja :) Men om Prøyssa vart kælt Prøyssa fordæ det låg like ve Russlænd veit je rett å slett itte !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.