Gå til innhold
Arkivverket

[#27319] Ulrik Fredrik Paasche, f. 1724 - i Soknedal?


Gjest Anne Franck Paasche
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Franck Paasche

Jeg søker opphavet til Ulrik Fredrik Paasche. Etter hva jeg har av opplysninger så langt, skal han være født ca. 1724, muligens i Soknedal/Støren. Han virket i tolletaten i Kristiansund og døde 2.1.1796. Han fikk en sønn Ole Fredrik som ble lærer i Trondheim. Min hypotese er at Ulrik Fredrik er bror av Johan Fredrik Paasche. Men jeg har ikke klart å finne bevis for det. Er det noen som vet noe om dette eller har tilgang på kirkebøker eller andre kilder som eventuelt kan bekrefte dette?Mvh Anne Franck Paasche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Franck Paasche

Ja, Hartmanns arbeid kjenner jeg. Han har samme hypotese om at Johan Fredrik og Ulrik Fredrik Paasche var brødre. Men mer er det ikke å hente. Han postulerer dessuten at Johan Fredrik ble født i Børsa i 1718. Jeg har funnet bevis for at han ble født i Skien i 1717.Jeg håper fortsatt at en eller annen kan finne dåpen til Ulrik Fredrik.Takk for innlegget.Mvh Anne Franck Paasche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Berit Frank Pagh

Det er efterhånden et gammelt tema og nogen er måske kommet lidt videre.Det er ihvertfald muligt, med de udlagte kirkebøger, at få lidt styr på nogle af de omtalte personers data.Ole Frederich Paasche, som var lærer ved den borgerlige skole, blev døbt i Trondheim d. 14 juni 1755.Vår Frue Mini 602A01 1732-1774 side 58: 1755 Nr.21 'Junÿ 14de er døbt Ole Frederich Faderen Ulrich Paasche, Moderen Alethe Dorothea Raanes Test: Jens Rosholt, Johan Lengnich, Madam Lind, Madam Wenzell, Jomfr. Ros: 'Han giftede sig med Elisabeth Luytkis i 1788.Domkirken Mini 601A06 1766-1877, trolovede side 330: 'Torsdag d: 6te Martij forlanger ungkarl og Informator ved den Borgerlige Skole Velædle Hr. Oluff Friderich Paaske at copuleres udi Huuset med Velædle Jomfr. Elisabeth ( ? ) Luytkis, efter frembragt kongl: Vielse Brev..osv.'Forlover var Johan Luytkis.De får følgende børn døbt: Vår Frue Mini 602A02 1774-1814Side 125: 22 november 1789 Johan Frederich ' 138: 5 april 1791 Danqvart Raanæs ' 156: 5 oktober 1792 Daniel Berlin ' 178: 9 december 1794 Aletha Dorothea ' 207: 31 marts 1797 Else Bolettha ' 227: 22 februar 1799 Ulrich Frederich ' 253: 7 maj 1802 Fredrich EliasAt Ole Frederich Paasche kaldte et barn Daniel Berlin peger lidt på forbindelsen til Kristiansund.D. 4 august 1788 blev organist Daniel Berlin gift med jomfru Maria Dorothea Paasche. Møre og Romsdal, Kristiansund Mini 572A04 1784-1819, side 226.---------------Telemark, Skien Mini 2 1716-1757:Side 60: 1717 No 8 februar 'd 14 Olle Paaskes Són Johan Fridrich....'Side 63: 1718 No 42 Juli 'd. 10 Olle Paaskes Datter Anne Margretha....'Side 67: 1720 No 12 februar 's. 4 Ole Paasches Són Uldrich Fridrich (.... ?*)Lenke*Der skal nogen god vilje til at se, at der efter Uldrich Fredrich kan stå Fyen - for ikke at sige Fyhn. Jeg lurer på, om der er opstået en misforståelse her.Er navnet Ulrich Fredrich Fyen/Fyhn Paasche set andre steder?Uanset kan man jo fristes til at tro, at denne Ulrich Fredrich er faren til Ole Fredrich i Trondheim.Er der nogen, der ved hvilket erhverv Ole Paasche i Skien havde?Venlig hilsen, Berit Pagh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Ole Paasche i Skien het Ole Frederik Paasche. Her er noen kildeopplysninger om ham: Ole Friderichsen Paasche, normalt kalt Ole Paasche. Født på Fredrikshald. Borgerskap på handel og husnæring 21.12 1715 (Borgerbok 1956 s. 18). Han betalte krigsstyrskatten mai 1717 med 1 rd, og tilhørte da en gruppe som drev handel (“negotie”) og næring uten å ha tatt borgerskap i byen. Betalte krigsstyrskatten juli 1718 med 1 rd, grupperes febr 1719 under “andre negoserende” dvs blant kjøpmennene, i sept 1719 under “borgere”, betalte krigsstyrskatten febr 1719 på 1 rd. Han ble taksert ved transportskatten sept 1719 til 1 rd, som ikke ble betalt inn ved militær exekusjon til febr 1720 fordi han ikke var hjemme, men sto beviselig i kongelig majestets tjeneste ved de Trondhjemske dragoner og var derfor ikke å få tak på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Frank Pagh

Mange tak skal du have!Den sidste oplysning passer godt med, at han ikke får døbt børn i Skien efter 1720.Ulrich Fredrich Paasche blev gift 1752 i Trondheim. Vår Frue Mini 602A01 1732-1774, side 411:1752 Nr. 28 'Dend 20 Decembr: blev hiemme i Huuset copulerede Unge Person Mons: Ulric Frideric Paasche, negotiant i Christiansund, og Mademoiselle Aletha Dorothea Raanes...''...for disse Personer, at de iche ere hin anden i forbudne Leed beslægtede...' indestår bl. a. Paul Christian Schioldager.Det må vel aflive teorien, at Mariechen Paasche skulle være mor til Aletha og tante til Ulrich Frederich, som er nævnt i tema 21920:LenkePaul Christian Schioldager var blevet gift med Lydia Raanes i 1750 og var på det tidspunkt over-toldbetjent i Kristiansund. De får til gengæld en datter i 1753, som de kalder Mariechen Paasche.Mvh, Berit Pagh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
Gjest Anne Franck Paasche

Til Berit Frank Pagh. Kan du være så snill å skrive av kirkeboken angående Uldrich Fridrich Paasche f. 1720, side 67, som du henviser til? Jeg klarer ikke å tyde alt som står der. Det er helt utrolig at du har funnet hans fødsel. Jeg kjente bare til de to eldste barna født i Skien. Kjenner du noe til mor til disse 3 barna? Vielse mellom Ole Fredrik(sen) og ?Mvh Anne Franck Paasche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Frank Pagh

Fra Frank til Franck: : )Telemark, Skien Mini 2 1716-1757, side 67:1720 Nr.12 Februar 'd 4 Ole Paasches Són Uldrich Fridrich (....?) Pauline Post, Rachel Gram Bÿefogde Niels Veÿer Jens Bertels:'Med lidt forbehold for faddernes navne!Det er muligt, at der engang har stået Fyen, men jeg synes, det er svært at påstå, når det er så utydeligt.Denne Uldrich Fridrich er ikke nødvendigvis ham, som senere findes i Trondhjem og Kristiansund. Han kan være en senere født bror. Ved begravelsesindførslen i 1796 i Kristiansund opgives alderen til 72år 10mdr. 6d.Jeg har ikke fundet Ole Frederichsens vielse.Siden sidste indlæg er Kristiansunds kirkebøger jo lagt ud og det viser sig, at Ulrich Fridrich Paasche også kaldte en datter Mariechen. Og at Marie Dorothea, gift med Daniel Berlin, var datter af U.F.P. Hilsen, Berit Pagh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Franck Paasche

Takk for svar.Det ser for meg troverdig ut at denne Ulrik Fredrik f. 1720 er sønn av Ole som senere flytter til Trøndelag. Jeg er enig i at alderen ved dødsfallet ikke stemmer helt. En forklaring kan jo være at han dør som liten og at en ny sønn født ca. 1924 får samme navn?Kjenner du til Mette Dorthea Paasche, viet i 1747 til Endre Eriksen Agerlie, Støren? Hun bør kunne være en datter av Ole og født en gang på 1720-tallet.Ulrik Fredrik var gift med Alette Dorothea Raanes. Jeg tror at hun var datter av Nils Raanes og Marichen Danqvartsdatter Paasche. Det kan jo da passe bra at de kaller en datter for Marichen.Mvh Anne Franck Paasche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Franck Paasche

Til Berit Pagh. Ser nå at du også er inne på samme tanken om en senere født bror. Og han skal selvfølgelig være født ca. 1724 eller 1723 og ikke 1924.Når mener du at Mariechen ble født i Kristiansund?Mvh Anne Franck Paasche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Frank Pagh

1757 'Dend 12te Julj Dóbt Ulrich Friderich Paasches Datter Marichen Regina'Møre og Romsdal, Kvernes-Kristiansund 1754-1784 Mini 572A03, side 413.Side 418: 1761 'Dend 19de Octobr Dóbt Control: Uldrich Friderich Paasches Datter Maria Dorothea'På side 445: 1757 'Dend 15de Julj Dóde Ulrich Friderich Paasches Datter Marichen Regina 13(dage)'Umiddelbart ser det ikke ud til, at de fik flere børn i Kristiansund.Jo, jeg har set Mette Dorthea vielse i Støren. Ole Paasche og hans kone som faddere flere gange. Ole Paasches død og en Julianna Paasches død. Den sidste ved jeg ikke, hvem er.Hilsen, Berit Pagh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Berit Frank Pagh

Jfr ovenstående: Jo, de fik et barn mere - men dødfødt.Møre og Romsdal, Kvernes/Kristiansund Mini 572A02 1739-1754 Side 255: 1753'Den 9de Decembr blev Uldrick Friderick Fÿhn Paasches Kiereste forlóst med en dódfóed Són - 'Her kommer navnet Fyhn frem.Hilsen, Berit Pagh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Berit Frank Pagh

Ang. navnet Fÿhn:De skannede tinglysningsdokumenter, Telemark, Skien by, I 3 1724-1739:På de første sider er omtalt en Oberstløjtnant Uldrich Fridrich Fien og på side 3 underskriver han sig med samme stavemåde.Er Fien mon efterhånden blevet omskrevet til Fijn/Fÿen/Fÿhn ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Peggy Arriola Jasso

My name is Peggy Arriola Jasso from Nacogdoches, TX. I do not read or write Norwegian, but have information on Danqvart Raanas Paasche who is the brother to Ulrik, Johan. He came to the US and settled in Texas. His family is all still residing here. If you can read this, please let me know.Peggy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...
Gjest Peggy Arriola Jasso

So sorry, but only speak English and cannot read the post. Where do I look at tema 21927? Can you give me more information on Ulrik Fredrik (Fhyn) Paasche. Thank you so much.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.