Gå til innhold
Arkivverket

[#27324] Forsvunnet etter fødsel 1893 i Kristiania


Gjest Henrik A. Eddie
 Del

Recommended Posts

Gjest Henrik A. Eddie

Den 16.02.1893 blir en gutt født og døpt den 12 mars i Grønland kirke. Foreldre er Elise K.Nilsen og Henrik F. Eddie, som da ikke er gift.Dette er den eneste opplysningen om Adolf M. inntil han i følge kommunens flytteprotokoll flytter til Bærum sammen med foreldre (gift) og 12 søsken 28.09.1901 Kan det ha vært noe spesielt med Adolf M ? Det er ingen av etterslekten som har hørt om han!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Om det er riktig fam. i 1900 så lurer jeg på noe. Du skriver at de flyttet til Bærum høsten 1901 og at det var 13 barn. Hvordan kan det ha seg da det kun var 7 barn i 1900? Hvor er de andre 6 barna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Her er familien Eddie i 1900, foreldrene er da gift, Henrik Eddie er faktor i Morgenposten. Men det er ingen sønn Alf blant barna… [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f00301.wc2&gardpostnr=5128&personpostnr=135029&merk=135029#ovre>LenkeHer har jeg funnet en del av Eddie blant emigranter fra Kristiania:Arne Eddie, utvandret 1924 LenkeSolveig Sigrid Eddie, født 04.02.1893, barnepike, utvandret 1909 Lenke og er også registret som utvandret i 1928, frisøse LenkeElvine Eddie, telef.inde, utvandret 1923 LenkeBergljot Eddie, utvandret 1926 LenkeOg så er det Astrid Sara Hjørdis Eddie som utvandret i 1904

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henrik A.Eddie

Seks barn var fra 1 ekteskap med Agnes Gustavsen Gran som døde 1899,men rekkefølgen er ikke som en ville tro - først 6 så 7 - Adolf ble født 7 år før det andre ekteskap ble inngått. Problemet er han ikke er funnet andre steder enn de nevnte. Vi kan vel tenke oss at han er bortsatt - på institusjon e.l. - men under hvilket navn og hvor, Kr.ania eller Bærum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Det var fint at du opplyste at det fantes en første kone som døde i 1899. Stemmer det da at Henrik F. Eddie fikk sønnen Adolf mens han ennå var gift med Agnes Gustavsen Gran? Er det hun som da er mor til Solveig som er født 04.02.1893? I kirkebok for Grønland framgår det for øvrig at barnets fulle navn er Adolf Marinius. Som foreldre er oppgitt Pige (Sætterske) Elise Kristine Nilsen og ungkarl Matros paa Dambskib Anton Henriksen. Men så står det X (et kryss) og se anmerkningsfeltet. I anmerkningsfeltet står det anmeldt av moren og første barn. Så står det X og videre: Begge forældre erklærede i dag, at barnets fader er ug. (?) typograf Henrik Ferdinand Eddie, f. 1861. 15/5 1900 P. Meyer. Mener det står ug.=ugift(?) - underforstått enkemann??Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Eldste barnet er jo født i 1887 og siste 1899. Et av disse barna tilhører altså ikke Agnes, og Agnes døde i 1899 da det siste barnet ble født. Da kan det jo se ut som om Eddie har vært en liten tur på byen mens han var gift med Agnes og resultatet ble Adolf. Da er det kanskje ikke så rart om familien aldri snakket om Adolf.I 1900 er Eddie gift med en Elise. Er det Elise, moren til Adolf? Da kan det i tilfelle forklare hvorfor Adolf er sammen med familien igjen i 1901 da de flyttet.Men spørsmålet er fremdeles, hvor var Adolf i 1900?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henrik A. Eddie

Jeg takker for alle bidrag og må beklage hvis det var for lite opplysninger om denne 'uryddige' familien som besto av 10 tanter og 2(3) onkler. Adolf M er vært søkt etter i over 15år, kun dåp + flytting er funnet.Alle de andre er kjent fra dåp til grav.Antar at det kan være Adolf fra Grue - som Tor antyder. Jeg får begynne der, men kan trenge 'tips' hvis det finnes noen med lokalkunnskap. Igjen - takk til dere alle.Henrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
  • 7 måneder senere...
Gjest Laila N. Christiansen

Hei Henrik! Jeg ser jeg har vært innom denne debatten før med en setning, men da var jeg ikke klar over at dette var Agnes Gustava, halvsøster av min manns tippoldefar, Johan Christian Carlsen Gran.Verden er liten når man bedriver slektsforskning!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.