Gå til innhold
Arkivverket

[#27325] Ole Bergesen Mæle og Gjertrud Michelsdatter gift 1741 Røros


Gjest Anne Sagflaat
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Sagflaat

Ole Bergesen Mæle og Gjertrud Michelsdatter gift 1741 i Røros kirke, forlovere Joen Hansen Smed og Peder Olsen Dille barn: Henning 1742, Anne Sophia 1745, Ellen 1748-1829, Michel 1751-1754, Niels 1755, Christopher 1760-1803, Michel 1765,Ellen og Christopher bor på Skjærvold, Horg i 1801mulig at Gjertrud har en søster Karen Michelsdatter g. 1744 med Lars Svendsen Moseng Har sett på en Michel Knudsen som far til Gjertrud. Han er f. ca 1694, d. 1746, gm. Lisbeth Pedersdatter f. ca 1688 d. 1763, men synes det er litt underlig at de ikke da har en datter Lisbeth. De har forresten heller ikke noen sønn Berge????Det ser ut som familen har tilknytning til Dalen, f. eks er Michel Knudsen, Gjertrud Michelsdatter og Karen Michelsdatter faddere til Peder Olsen Dalens datter Maren f. 1743.Faddere til Ole og Gjertruds barn er bla. Iver Knudsen, Kirsten Knudsdatter, Karen Michelsdatter, Maritte Pedersdatter Dille.Ole og Gjertrud er mine 5. tippoldeforeldre.Håper nå at noen sitter på mere info enn meg. Er ute etter foreldre til begge og f. år og d. år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Den Ole Bergesen som Grethe har funnet, er nok ikke rett mann. Han var gift med Karen Larsdatter Ryen (viet i 1732). Hun døde i 1751.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg tror det er relativt sannsynlig at Karen Michelsdatter er søster til Gjertrud og at Michel Knudsen er deres far. Michel Knudsen er i manntallet for 1701, sønn av Knud Michelsen, som var gift med GJERTRUD Pedersdatter.Søsken av Michel Knudsen må da være Iver Knudsen gift 1737 med Anne Joensdatter Kåsen og Kirsten Knudsdatter gift 1737 med Peder Olsen Dille. Som faddere på sistnevntes barn finner jeg Iver Knudsen, Gjertrud Michelsdatter, Karen Michelsdatter, Michel Knudsen. Iver Knudsen hadde en sønn Knud døpt i 1745 med fadder Ole Mæle.Dette støtter kanskje opp under din antagelse om Gjertrud Michelsdatters opprinnelse?Når det gjelder Ole (Bergesen) Mæle, vet jeg ingenting, men jeg anser det for relativt sannsynlig at han ikke er 'innfødt rørosing'. Etternavnet/ gårdsnavn Mæle er ellers ukjent der. Dessuten er det vanskelig å finne at han har noe slekt blant fadderne.Michel Olsen og Niels Olsen Mæhle bor på Flanderborg i 1801, og jeg kunne i dag eller i morgen prøve å finne dem i Rørosboka (hvis du da ikke har den selv).Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ane Sagflaat

Til Knut Bryn: Jeg hadde også kommet frem til at denne Ole i 1701-tellingen ikke kunne stemme her. Til Astrid Ryen: Fint at du støtter min teori. Jeg skal sjekke ut disse 'Knudsen'. Er kjempeglad hvis du tar en titt i Rørosboka for meg, lånte den for lenge siden og kan ikke helt huske om jeg kikket etter Ole og Gjertrud der. Når det gjelder navnet Mæle har jeg bare sett det tidligere f.eks. i Horg hvor det er Vinsmælen (og vel flere som jeg ikke kommer på akkurat nå). Mener også å ha sett Mælen i Verdal, NT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Det tok meg noen minutter å finne Michel Olsen og Nils Olsen Mæle i Rørosboka, men der var det (som jeg for så vidt forventet) lite å hente. Ikke en gang foreldrenes navn var nevnt. Hvis du vil vite hvem Michel og Niels var gift med etc, så kan jeg, hvis du ønsker det, referere det her.Angående navn på Ole Mæles og Gjertrud Michelsdatters barn:Navnet på den eldste sønnen Henning kunne muligens forklares som en oppkalling av Michel Knudsens sønn Henning som døde i 1742 17 år gammel, få måneder før Henning nr. 2 ble født?Navnet Anne Sophia er et av de (få) faste dobbeltnavn på Røros som går igjen i visse slekter (som oppkalling etter bestemødre).Når navnet Lisbet mangler i søskenflokken, så ville jeg sette et spørsmålstegn ved om Lisbet Pedersdatter er mor til Gjertrud. Michel Knudsen kunne ha hatt en første kone som døde. (Karen Micelsdatter hadde imidlertid en datter Lisbet)Røros hadde en 'strikt' oppkallingstradisjon, så det er grunn til å legge vekt på barnas navn.Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Sagflaat

Tusen takk for oppslaget Astrid. Jeg kjenner til ekefeller til Michel og Niels. Når det gjelder dette med oppkalling er det jo til hjelp for oss at de var så flinke til det da. Når det gjelder Anne Sophia og Henning lurte jeg på om de var gitt navn etter Irgensfamilien. De går jo igjen som faddere på veldig mange barn på den tiden. Vet ikke om det var en vanlig skikk. Jeg er klar over at det ikke er noe slektskap til dem. Et evt. skifte etter Michel Knudsen eller Lisbet hadde jo sikkert vært oppklarende ang. Gjertruds opphav. Men, det er vel kanskje å håpe på for mye. Etter det jeg skjønner er det jo ikke skifter etter alle på den tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Anne lurte på om Anne Sophia og Henning var gitt navn etter Irgensfamilien. Det er i alle fall en brukbar hypotese for da Anne Sophia ble døpt 7. juni 1745, så står Henning Irgens nevnt som første fadder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Det slår meg at Ole Mæle og Gjertrud hadde eksepsjonelt mange faddere fra 'overklassen' - noe sikkert en del fra 'allmuen' syntes var 'fint'. Det samme gjaldt også et par av mine aner på Røros. Jo flere Brun og Borgrevinck (og Irgens!), jo bedre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Sagflaat

Linken var fin, der fant jeg flere av mine tippoldeforeldre. Takker for engasjement. Så får jeg vel slite med denne Mæle-karen da.............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Jeg er ikke så sikker på at Mikkel Knudsen er rett far til Gjertrud Mikkelsdatter. Iflg. Røros-boka bd. 4 s. 229 hadde Mikkel og Lisbeth Pedersdtr. ikke barn, slik at gården deres ble kjøpt opp av fremmede.Men nå er det vel ikke sikkert at Røros-boka er korrekt i ett og alt, så det er kanskje noen som sitter på annen informasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Et par linjer ovenfor det nevnte sted i Rørosboka b. 4 s. 229 hevdes det at Knut Mikkelsens sønn Rasmus var gift med Anne Lisbet Hansd. Ryen. Dette er imidlertid en annen Rasmus Knutsen - se tema Catz/Katz i dette forum.Det gjør at jeg ikke umiddelbart tror på det som kommer videre i teksten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Stolpnessæter

Angående denne Mæle - det er et område på Røros som heter Mælan (ovenfor smelthytta). Er det noen sammenheng her?Mvh Jon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Gjertrud Mikkelsdatter ble gravlagt 30/8 1795 som 'Ole Bergessøn Mæles enke Gjertrud LARSdatter', 85 år. Farsnavnet er altså feil, og alderen 10 år for høyt satt, noe som jo var vanlig. Hun var døpt 13/10 1720 som datter til Mikkel Knudsen. Faddere: Malene Biering(?), Ane Olsdtr., Kirsten Johannesdtr., Hr. Jens Finne og Berge Pedersen.Mikkel Knudsens datter Karen ble døpt 20/12 1722. Faddere: Elen Cathrine Angel, Gjertru Pedersdtr., Dorthe Gulbrandsdtr., Hr. Mag. Angell og Mathias Volqvart.Mikkel Knudsens sønn Henning ble døpt 25/3 1725. Faddere: Mad. Sl. Buskis, Malene Brun, Hr. Directeur Bredal, Monsr. Jens Angel og Svend Brun.Mikkel Knudsen selv ble døpt 17. p. Trin. 1695.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Kildene mine er kirkebøkene for Røros, de deler som ikke er avskrevet eller i hvert fall lagt ut på nettet, meg bekjent. Jeg har brukt en del tid i sommer på å gjennomgå dem.Har du forresten fått undersøkt mer vedr. Ole Mæles evt. opphav?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Sagflaat

Takk skal du ha. Når det gjelder Mæle har jeg ikke kommet noe lenger. Han er vel sannsynligvis ikke født på Røros.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

HeiAngående navnet Mæle, så finner man det på Aure på Nord Møre og også i Sunndal tror jeg. Det er jo ikke lange vegen derfra til Røros heller. Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.