Gå til innhold
Arkivverket

[#27327] Bastian Wartmann og Ingeborg Hansdt. Ørensberg


Gjest Siv Eidevik
 Del

Recommended Posts

Gjest Siv Eidevik

Bastian Wartmann og Ingeborg Hansdt står oppført som foreldre til dåpen av Catharina Bastiansdt døpt 1710 og søsteren Elen Bastiansdt døpt 1714 i Bergen :LenkeJeg er interessert i alle opplysninger om dette ekteparet, hvor de kom fra, når de giftet seg og hvem foreldrene var.Mvh Siv Eidevik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Finner disse barna:Elen, døpt 1706 (Bastian Bartmand) [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=2doep1668&gardpostnr=38735&merk=38735#ovre>Lenke og her med faddere LenkeFranz, døpt 1708 (Bastian Vartman) Lenke, her med fadderne LenkeCatharina, døpt 1710 Lenke, med faddere: LenkeElen, døpt 1714 Lenke og med faddere: LenkeHer er Ingeborg Hansdatter Ørensberg fadder da datteren til Boel Hansdatter Ørensberg blir døpt i Nykirken i Bergen i 1704. Boel må være søsteren til Ingeborg Lenke. Boel er gift med Lyle Vitte og skrevet Lulef Eivit. Ved dåpen til et annet barn av Boel Hansdatter, kalles Ingeborg Hansdatter for Ingeborg Vartmands Lenke. Ingeborg Wartmands finner vi som fadder også i 1715, da Johannes Michelsøn har en datter til dåpen LenkeBlant fadderne i Nykirken dukker det også opp en Sara Sophie Wartman i 1730 Lenke og i 1737 da Catharina Wartman og Ludvig Sørensen Lem har sønnen Søren til dåpen Lenke. Den nevnte Catharina Wartman er kanskje datteren til Bastian og Ingeborg??Bastian Wartman er nevnt her (1721) http://www.vigerust.net/by/bergen_rode09.html og her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Blant borgere i Bergen dukker det opp personer som muligens heter Wartman i ulike varianter:1610 Johan Wordtmanndt [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=borg1600&gardpostnr=749&merk=749#ovre>Lenke1615, Cortt Warttman, skredder fra Rodenborg (= Rothenburg?) Lenke1619, Claus Worttmandt, født i Bergen LenkeI 1651 Jan Wortmand, ved Bremen LenkeI 1670 glassmaker Hans Wortman, født i Bergen LenkeI 1681 Fransiskus Wortman, buntmaker LenkeI 1682 Buchard Wortman

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Se hva jeg fant i koppskatten for Bergen i 1689 Bastian Vartmand, sønn. Det ser ut som faren er buntmaker Frans Wartmand, og det kan jo stemme bra med at Bastians egen sønn også het Frans (se innlegg ovenfor) [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=kopp1689&gardpostnr=1249&merk=1249#ovre>Lenke. I oversikten over borgere i forrige innlegg finner vi Fransiskus Wortman som må være identisk med Frans Wartman.Her er Frantz nevnt i koppskatten 1683

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siv Eidevik

Hei GretheDu har jammen lagt deg i selen for å finne opplysninger :-)))Min 5. tippoldemor, Elisabeth Lem, ble født 2 januar 1730. Som foreldre står Ludvik Lem og Catharina Bastiansdt. Wartmann oppført. Da jeg søkte på navnet Wartmann fant jeg fødselen til Catharina og Elen som jeg la inn lenke til i det første innlegget mitt.Med de opplysningene du har funnet i tillegg er jeg rimelig sikker på at de virkelig var foreldrene hennes. Tenker da også på navnene til faddrene ved dåpen til barna til Bastian og Ingeborg.Har søkt flere ganger her på digitalarkivet for å finne giftermålet mellom Bastian og Ingeborg uten resultat. Kom til å tenke på at begge har jo egentlig tyskklingende etternavn, kanskje begge er født i Tyskland, ikke vet jeg. Enig med deg at sannsynligheten for at faren til Bastian het Franz, det at Bastian og Ingeborg ga sønnen sin det samme navnet, underbygger den teorien.Litt på sidelinjen, men litt artig:Jeg søkte på navnet Wortmann her på internett, da fant jeg denne sidenhttp://www.uib.no/isf/people/doc/bart.htmMidt på siden står det bla Jeg siterer :Det var mange ufaglærte som forsøkte å gå bartskjærene i næringen, og lauget nølte ikke med å trekke disse 'bønhasene' for retten. I 1699 reiste de sak mot Sara Frantz Wortmann som hadde behandlet en kvinne med hjemmelaget medisin. Den sakkyndige bartskjæren fant pasienten i en miserabel forfatning. Den skarpe medisinen hadde ødelagt magen hennes, og etset tre hull i halsen.Til slutt vil jeg takke deg veldig mye for all din hjelp :-)Mvh Siv....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Hei igjen! Hyggelig du kan dra nytte av informasjonen. Lette og lette selv, jeg, etter både vielser og dødsfall for de aktuelle personene som dukker opp i Bergens-kildene på DA, men uten hell. De 'forsvinner' likesom og så 'plutselig' dukker Catharina Wortmann opp igjen med et barn til dåpen. Kanskje det kan ligge noe skiftemateriale på dem i Statsarkivet i Bergen? Men da må man vel helst vite når og hvor de døde. Akkurat denne nøtten klarer ikke jeg å knekke her og nå.Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.