Gå til innhold
Arkivverket

[#27331] Hans Olsen, Bjørndalen (Modum/Sigdal?) får en uekte sønn i 1873 - hvem er Hans?


Gjest Cathrine Magne
 Del

Recommended Posts

Gjest Cathrine Magne

Min tippoldefar Anders Hansen blir døpt 31 aug 1873 i Nykirke, Modum. Hans mor er Live Marie Andersdatter (fra Tandberg, Modum) (har aner til henne) og far er Hans Olsen.Anders er uekte barn, og foreldrene gifter seg aldri. Den eneste opplysningen jeg har om faren Hans Olsen er at det ved dåpen står 'Bjørndalen' bak navnet hans i kirkeboken.Men - det eksisterer jo Bjørndalen både i Modum og i Sigdal. Ingen av bygdebøkene har klart å sette meg på sporet av Hans Olsen, så jeg forsøker nå med dette innlegget å få noen tips til hvordan jeg kan finne den rette Hans Olsen.I FT1865 for Sigdal (Bjørndalen), finnes denne familien: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f60621&gardpostnr=70&merk=70#ovre>Lenke Her finnes en sønn Hans Olsen, 16 år, som kan være en kandidat (er da ca. 24år i 1873).Men, det er også noe som heter Tandberg, Bjørndalspladsen, Modum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrine Magne

Denne Hans Bjørndalen kan jo selvfølgelig være barnebarn av 'min' Hans Olsen, men problemet er jo at navnet er så vanlig, og at det er flere Bjørdalen ikke så altfor langt fra hverandre.Så langt i min leting synes jeg den beste kandidaten er han jeg viste til i Sigdal i mitt første innlegg, men jeg vil jo være sikker....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Thore Skinstad

Jeg er usikker på hvor mye jeg kan være til hjelp, men Hans Olsen fra Sigdal var født i 1850 av foreldrene Ole Klausen f.1815 og gift på Modum i 1840 med Karen Marie Olsd. født i Engereie på Modum. Hans var barn nr.6 av 10 barn og ble gift med Karoline Johnsd. Åsterud i Nedre Bjørndalen, sia i Nedre Åsterud på Modum. Ole Klausen døde i 1874 og Karen Marie døde i 1894. Hun overdro gården (i Sigdal)til sønnene Hans som fikk vestre nedre delen (Bruk 1) og Kristian som fikk den Østre øvre delen (Bruk 3) Hans Olsen Bjørndalen ble gift med Karoline Johnsd. f.1851 Dem solgte gården i 1889 og flyttet tilbake til Åsterud på Modum. Hans døde i 1904 og Karoline i 1912.Jeg har en mulig kandidat som kan være den Anders du søker: Anders Hansen Tandberg f.1873 og gift med Gunhild Olsd. Evjueie, de hadde to barn, Otto og Lyth. Dem flyttet fra Sigdal til Åmot. Som det fremkommer var det nære forbindelser mellom Modum og Sigdal, men om det er noen av disse personene som kan være av intresse vet jeg ikke.Alf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrine Magne

Hei Alf!Beklager at det har tatt noen dager før jeg svarer deg...Den Anders Hansen f. 1873 du nevner i ditt innlegg er min tippoldefar, og Lyth er min oldefar. I tillegg til Otto og Lyth, hadde Anders og Gunhild barna Sigurd og Anna.Så usikkerheten ligger altså i hvilken Hans Olsen som er far til Anders? Som jeg skrev i (1) har jeg kun navn/sted fra kirkeboken når Anders døpes.Du skriver at Ole Klausen døde i 1874 - bodde hans sønn Hans Olsen på Bjørndalen sammen med sine foreldre frem til da? Og når Ole døde overdro konen 'Vestre nedre Bjørndalen' til Hans, og 'Østre øvre Bjørndalen' til Kristian?Dette kan jo være rett person - og er den samme som jeg 'snuste på' i lenken i mitt første innlegg - men, sikker er jeg ikke. Kjenner du til eventuell arv etter Hans Olsen (d. 1904)? For ved fordeling av arv burde vel Anders ha blitt tilgodesett?Takk for hjelpen så langt.:-) Cathrine (som har tilbragt mye av barndommen/ungdommen i Sand, Vikersund)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrine Magne

Hmm, nå lurer jeg fælt... Har sett dødsfallsprotokollen for Modum lensmannskontor, men min tippoldefar Anders Hansen er ikke nevnt som arving/etterlatt etter Hans Olsen (Bjørndalen) Aasterud i 1905. Siden jeg nå er i ukjent terreng (har kun erfaring med kirkebøker så langt, ikke skifter el.l), lurer jeg på følgende:- Anders Hansen er ikke nevnt - utelater dette Hans Olsen som far?- Hans Olsens kone skal sitte i uskiftet bo, vil et skifte ved hennes død kunne 'avsløre' flere arvinger (på hennes manns side)?Tar gjerne imot tips på hvordan jeg kan komme videre.Mvh, Cathrine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Thore Skinstad

Jeg kan desverre ikke hjelpe deg videre, men jeg har ikke funnet noen fra Modum som trolig kan være aktuelle farskandidater. De opplysningene som jeg har i mitt forrige innlegg har jeg hentet fra Andreas Mørch: SIGDAL OG EGGEDAL Problemet er at navneregistret inneholder kun farsnavn (mannsnavn). Jeg tror Sigdal Museum i Prestfoss har et kvinneregister. Dersom Live Marie Andersdatter har hvert bosatt i Sigdal en periode ville jeg forsøke der.Lykke til videre.Alf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrine Magne

Hei igjen Alf.Takk for at du prøver å hjelpe. Ikke så lett med så få opplysninger... Jeg holder fortsatt en knapp på denne Hans du også nevnte, men får lete videre etter kilder som kan bekrefte/avkrefte om han er faren til min tippoldefar.Live Marie Andersdatter gifter seg senere med Ole Gulliksen Strandbråten og flytter da til Sigdal. Kan henvende meg til Sigdal museum og se om de har noe informasjon å tilføye om familien.Mvh, Cathrine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

CathrineDersom du har flaks, finner du kanskje noe i protokollen for farskapssaker på Modum. Det er slett ikke utenkelig at Live Marie Andersdatter ville at barnefaren skulle gjøre opp for seg. Dersom dokumentasjonen er bevart vil denne sannsynligvis være å finne i lensmannsarkivet for Modum som oppbevares i statsarkivet på Kongsberg. Og har du enda mer flaks finnes det der nærmere opplysninger om hvem denne Hans Olsen var. - Har du forresten sjekka folketellinga for Modum 1875? Det kan jo da være en kandidat for Hans Olsen der på en av brukene/plassene under Bjørndalen.Lykke til!Jon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

CathrineHva står det i kirkeboka/klokkerboka om faren til Anders Hansen ved konfirmasjonen ca. 1888?Hva står det i kirkeboka/klokkerboka/lysningsboka om faren til Anders Hansen når han som voksen vies til Gunhild Olsdatter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrine Magne

Hei Jon.Takk for tips om lensmannsarkivet. Når det gjelder konfirmasjon/vielse har jeg ikke fått sjekket kirkebøkene - de har nemlig vært utlånt de siste gangene jeg har vært på biblioteket. Det står på planen, men i min iver etter å komme videre på denne siden av slekta, postet jeg innlegget i tilfelle noen skulle kjenne til saken. (Jeg sjekker alltid kirkebøker el.l til slutt, men bruker også nettet/bygdebøker etc. som en 'starthjelp').Jeg får smøre meg med tålmodighet og vente til filmrullene er ledige, og forhåpentligvis får jeg nok informasjon til å bekrefte hvem faren til Anders var. Skulle kirkebøkene bare vise det samme som ved dåp (bare navn/sted), har jeg jo nå fått flere tips jeg kan sjekke ut.Takk for hjelpen! :-)Mvh, Cathrine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Til innlegg 6: Det ville ikke være merkelig i det hele tatt om Anders ikke nevnes som arving på skiftet etter Hans Olsen i 1905: Med mindre Hans Olsen hadde lyst Anders 'i kull og kjønn' før han døde, ville uekte barn normalt aldri arve noe etter sine fedre - heller ikke slektsnavnet, dersom faren hadde et - før i 1915 (de Castbergske barnelovene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrine Magne

Hei Svein.Lenge siden jeg har kikka på denne nå, la den til side i påvente av mer fritid (som ved husrestaurering=0!). Men, nå vet jeg i alle fall at denne Hans Olsen ikke nødvendigvis er ekskludert som far selv om hans (mulige) uekte sønn ikke arver noe. Takk for informasjonen.God sommer, :-) Cathrine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.