Gå til innhold
Arkivverket

[#27332] Etterlyser skjebnen til to brødre utvandret fra Kristiania i 1882 og i 1888


Gjest Knut Kvalvågnæs
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Kvalvågnæs

Jeg håper å få litt hjelp til å finne skjebnen til inntil for nylig to for meg ukjente grandonkler.Den første er Nicolay Nilsen født i Kristiania den 19.1.1866. Han reiste med dampskipet 'Thingvalla' den 27.7.1882 sammen med enkefru Sofie Nilsen, 58 år gammel. Sofie kan ha vært enke etter farens forlover, arbeider Jens Nilsen. Hun levde på fattigunderstøttelse. Deres bestemmelsessted er oppgitt å være Chicago.Den andre er hans bror, Georg Nilsen, født i Kristiania den 8.7.1868. Han var kontorist og reiste 20 år gammel med det samme skipet (Thingvalla) den 2. august 1888. Den 14. august kolliderte 'Thingvalla' med sitt søsterskip 'Geisir', som sank utenfor Sable Island, Newfoundland, med tap av 105 menneskeliv. Georg er bekreftet ankommet New York den 17. august 1888. Derfra opphører alle spor.Det var til sammen tre brødre. Den eldste, Nils Kristoffer Nilsen (noen ganger skrevet både som Christopher og Nielsen), født i Kristiania den 20.3.1864 og død den 9.9.1943, var min farfar. Han utvandret ikke, men levde hele sitt liv i Oslo. Han var fisker og båtmann i Christiania Roklub. Jeg henger på en kopi av hans koppevaksinasjonsattest, som også viser foreldrenes navn.Brødrene var sønner av Anders Nilsen Kvalvågnæs fra Lindås i Nord-Hordaland, født i 1837 og Petra Martine Pedersen, som var datter av frakter Niels Pedersen fra Slependen i Asker. Hun var født 24.9.1838. Jeg er usikker på når hun døde, men det må ha vært en gang i tiden mellom Georgs fødsel og 1871, da enkemannen Anders (oldefar)giftet seg på nytt med Anne Helene Johansdatter (Lina).Det er usikkert hva som får en gutt på 16 1/2 år til å emigrere til Amerika sammen med en fattig kvinne som ikke var hans mor. Vi vet at brødrene hadde stemor. Om faren var død i 1882, og stemoren kanskje ikke var helt snill, kan det være en mulig forklaring.Det jeg ønsker å få vite, om det er mulig, er hvordan det gikk med Nicolay og Georg etter at de nådde Amerika. Hvor slo de seg ned? Giftet de seg, og har de etterslekt i live i dag?Jeg har forsøkt et par amerikanske databaser (Genealogy.com og Census), men jeg finner prisene de forlanger ganske avskrekkende. Håpet er at kanskje noen av leserne alt har et abonnement med disse eller tilsvarende og er villig til å gjøre et søk som kanskje kan fylle denne ukjente delen av familiens historie for meg.Med vennlig hilsen Knut Kvalvågnæsbilete0238.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Thore Skinstad

Nina Møller Nordby har en fin samling lenker i innlegg nr. 13700 VEILEDNING - Slik finner du de umulige Amerika - emigrantene.Jeg sender samtidig en stor takk til Nina for lenkesamlingen.Alf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Kvalvågnæs

Takk for tipset!Jeg skal forsøke der og se om det er mulig å komme videre.Ellers føler jeg at jeg langt på veg er i mål når det gjelder alle spørsmålene jeg hadde om min oldefar (tema Oslo, innlegg 26362). Han var forøvrig født i 1837, ikke i 1839, som jeg skrev. Oldefar ble koppevaksinert i september 1839, 2 1/2 år gammel.Det er også en feil at min farfar mintes sin stemor med glede. Den snille stemoren var nok på min mors side. Forklaringen er at dette er opplysninger jeg fikk som gutt, og nå nærmer jeg meg de 60. En liten blanding av erindringene må derfor påregnes. Resten av ansvaret får vi legge på en gryende alders demens.Men ettersom jeg begynner å grave i fortiden, er det veldig mye som kommer fram. Noe av det mest interessante og overraskende er uten tvil opplysningene om eksistensen av de to grandonklene mine. Min far snakket aldri om dem. De utvandret mange år før han ble født, så han kjente dem ikke. Men det er rart at hans far ikke nevnte dem med ett eneste ord. De hadde reist. Dermed var de borte. Ikke alle var flinke til å skrive hjem! Selv om faren trolig var død og de hadde en stemor som ikke var helt snill bestandig, så hadde de jo også en bror. De skrev aldri.Nå er jo vanligvis amerikanere langt mer 'på hogget' når det gjelder å finne sine norske røtter enn det vi er for å finne ut hvordan det gikk med emigrantene. I dette tilfellet, med så vanlige navn, må det være rene 'nåla i høystakken' å søke fra den siden.Fra denne siden blir det mer som å spille 'Jeopardy!'. Jeg sitter med svarene. Nå gjelder det å stille de riktige spørsmålene.Det ville gledet meg veldig, om jeg kunne finne fram til eventuelle etterkommere av de to og bidra til å fylle hullene i historien.Med hilsen Knut Kvalvågnæs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.