Gå til innhold
Arkivverket

[#27334] Hellerud Plads under Kirkeby, Maridalen ,vestre Aker


Gjest Kristin Berthelsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristin Berthelsen

Er det noen som vet noe om denne husmannsplassen: Maridalen vestre Aker Hellerud Plads under Kirkeby.Jeg har kun funnet et lite avsnitt i boken om Maridalen om Plassen. Jeg har også forsøkt å besøke bygdetunet. Fam som bodde der i 1865 er mine aner.Mvh Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Brodin

Hellerud var vel en ganske marginal plass under Kirkeby, dvs jernverket i Maridalen.Vet ikke nøyaktig hvor den lå eller om det finnes noen tufter. Jeg tror denne familien flyttet en del rundt, de bor på Sørbråten eie i 1847 (Anne Margrete f. 8.11.1847) De ble også gift i Maridalen (6.4.1846) Olava f. Sørbråten-eie 12.8.1853, Ludvig f. Øgården 14.10.1855, Iver 10.4.1864 er f. på Hellerud.Jeg antar at de bodde på Hellerud ca 1863-73. Etter det kommer det en annen familie dit. hvor familien flyttet etter 1874 vet jeg ikke.mvh Dag B

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin  Jensen

Takk begge to for at dere tok dere tid til å svare. Plassen Hellerud skal ha ligget helt øverst mot Hønefoten og ut mot Gml Maridalsvn. Idag et gjenngrodd område med noen få rester av mur tilbake.Plassen lå høyt, så det må ha vært fantastisk å sitte på trammen, nyte roen og den flotte utsikt over vannet Mvh Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Brodin

Foreldrene til de barna jeg nevnte var Jens Christian Eriksen 45 år (1865) f. Nesodden og Karen Brynildsdatter 47 år f. Solør.Plassen er opptegnet på et kart fra ca 1900, men antar den var fraflyttet omtrent da, siden den ikke er nevnt i ft.1900. Jeg kan sende dette kartet via e-post. ifølge dette kartet lå plassen ved Hønefoten like ved den gamle hoppbakken, om det er noen utsikt der er tvilsomt, men kartet kan være unøyaktig.Eriksen var husmann med jord, men allerede i 1866 er det en Ingvald Toresen som betaler leie for plassen. Avgiften da var 6 spd. - den ble som oftest avregnet i arbeidsdager ved verket - som kullkjøring eller annet. Det skulle tilsvare ca 24 arbeidsdager i året. Ifølge skoleprotokollen ble Iver Jensen fra Hellerud innskrevet i 1874, så det virker som om familien bodde der til da, selv om de kanskje ikke hadde kontrakten. I 1874 ble også jernproduksjonen nedlagt, og da flyttet sikkert en del av arbeiderne til byen. Noen av de mange hammersmedplassene ble da overflødige og etter hvert fraflyttet og revet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin Berthelsen

Hei Dag ! Jeg vil gjerne ha kartet. vet ikke hvor jeg har det fra, men trodde at husmannsplassen lå helt inn til Gamlevn.,ovenfor Hammern på høyre hånd der stien fra gården kommer ut.'Et skudd i tåka' - Iver Jensen, kan han ha noe forbindelse med Iverstua på gamlevn, som også eies av fam. Jensen?Mvh kristin krjense2 alfakrøll online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin Berthelsen

Takk for det! Gleder meg til å lete. Venter til det blir varmt i været, da er Maridalen er det flotteste stedet jeg vetTakk for all god hjelpMvh Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.