Gå til innhold
Arkivverket

[#27335] Peder Larsen Selfors i Rana


Gjest Geir Bjernes
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Bjernes

Søker opplysninger om Peder Larsen, f. 29.05.1831 på gården Østerdal i Rana. Han dro sammen med resten av familien til Sørfold i 1849, men vendte tilbake til Rana, trolig en gang på 1850-60-tallet. I 1865 er det nevnt en Peder Larsen som var i tjeneste på Selfors, som kan være den rette Peder. I 1875 finnes det en Peder Larsen på Selfors, titulert Husmand og Fisker, da g.m. Karen Anna Olsdatter, og barna: Anne Mathea (1866-), Lovise (1870-) og Johan (1872-). Verken Peder eller kona Karen er nevnt i 1900, i alle fall har jeg ikke funnet dem, så trolig var de død. Noen som kjenner mer til denne familien, dødsfallet til Peder og Karen, samt hvor det ble av deres barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Gjest Robert Monsen

Peder Christian Larsen var fra Asphaugen, f. 02.07.1833, og gift 21.07.1867, med enke Karen Anna Olsdatter, f. 22.03.1837, av foreldre ungk. Ole Nilsen, Jamtli, f. 1814,(bror av skp. Nils J. Nilsen, Selfors) og pige Berit Anna Olsdatter, oppgitt oppholdssted Eiterå. Peder var tjener og bosatt hos skp. Nils J. Nilsen, Selfors, og etter giftemålet var de leieboere (inderster) der. I 1873 var de bosatt i Ildgruben, der sønnen, Johan Anker ble født, 15.03.1873. Øvrige barn ble født på Selfors, Ane Mathea Bang, f. 30.04.1867, Lovise Bergithe, f. 02.08.1870, og Peder Karolius, f. 06.07.1877. Det er ft. ukjent hvor familien bosatte seg senere, men bl.a. datteren Lovise var i tjeneste på Båsmoen i 1900. Mvh. Robert Monsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Geir Bjernes

Jeg prøver igjen! Peder Larsen er trolig identisk med ham som i 1865 var logerende fisker på gården Næsøen søndre i Lurøy. Er det noen som har kjennskap til hans videre skjebne? Jeg finner ham ikke i Lurøy (eller forsåvidt andre steder) i 1875, så kanskje er han død i perioden 1865/75.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.