Gå til innhold
Arkivverket

[#27338] Glømmen i Øyer / Haneval i Asker ?


Gjest Alv  Edvardsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Alv Edvardsen

Ja takk, dette begynner jo å gi muligheter. -- Men jeg er fremdeles veldig interessert i om hvorvidt det fremkom noe nytt og avklarende ellers på dette seminaret. - Så jeg drister meg til å spørre igjen, om det er gjort, eler vil bli fremlagt noe fra dette ? --Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Det kommer et referat i neste nummer av Gudbrand. Ellers så var AS kun en avslutning av foredraget - hoveddelen gjaldt aldre forhold, dels 1400- og 1500-tallet, dels de andre ovenfornevnte slektene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Gjest Svein Arnolf Bjørndal

I DN IV nr. 372, dat. Oslo 21/10 1354, skulle Andres Sigurdsson eie 'fiughuræ' markebol i Haneval i Asker.I diplomer DN V nr. 662 (14/3 1437) og DN V nr. 701 (11/12 1440) nevnes en Cecilia Andresdotter som solgte hele gården nordre Haneval i Asker til Sigurd Bjørnssom kannik i Oslo og prest på Haug (Eiker), men som siden gjenkalte gaven, og ga sin frende Gudleik Jonsson fullmakt til å bygsle bort gården.Kan dette ha vært en datter av Andres Sigurdsson?I brevet av 1440 kalles hun 'velboren quinnæ'.I DN XI nr. 174 (20/8 1443) selger Rolf Sigurdsson i fullt ombud for sin værbror sira Gudleik Jonsson og Hustru Cecila Andresdotter til Aslak Åsmundsson 8 ørtugsbol i Medalgarden i Mykledal i Skjalberg sogn (Storedal i Ullerød sogn).Sluttelig nevnes Cecilia post mortem i DN V nr. 928 (21/3 1485). Det gjaldt noe strid om arven etter henne, der også biskopen i Hamar var involvert, så hun hadde kanskje eiendom lenger nord på Østlandet også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.