Gå til innhold
Arkivverket

[#27343] Hvor ble Ludwig av?


Gjest Arne Andersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne Andersen

Ludwig August Zapffe ble født i Christiania og døpt i Vår Frelsers kirke 19.april 1811. Han ble konfirmert samme sted i oktober 1828. Han finnes ikke i folketellingen for 1865 (landssøk). Er han død før, eller er han emigrert? Takknemlig for opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Andersen

Hei Roald! Den personen du refererer til født i 1834, er nok nevøen til Ludwig August Zapffe. Men hvordan skal jeg finne ut yrket og dødsår til ham? Har du forslag? Mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roald Sjursen

Hallo Arne og andreJeg har søkt på Zapffe ved de forskjellige folketellingene og kommet opp med flere titals.I telefonkatalogen finner jeg 64 nålevende Zapffe. Kanskje noen av dem leser inlegget og kan hjelpe?De kan da kontakte meg på rsjurse@SPAMonline.no (fjern SPAM i adressen)Mvh Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roald Sjursen

I 1819 flytta Ludvig Petter Zapffe og kone med barnene Marcus, Ludvig, Maren og Maria til Østfold fra Sverige. LenkeBarnene er født i Norge på forskjellige steder. Mvh Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Andersen

Hei Roald! Takk for din interesse. Da Ludwig Petter døde, i Christiania 2.mai 1840, etterlot han seg kone og 10 barn, hvorav Ludwig August. Det som er viktig å få rede på er om Ludwig August var urmaker. Da er det sterke indisier på at mannen er Ruths og min tippoldefar. Mvh. Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Roald Sjursen

Kan noen hjelpe meg med å tyde skriften nederst på siden. Gjelder bryllupet til Ludvig og Aase Marie. LenkeJeg klarer å¨lese: 12. mars 1841. Ludvig August Zapffe og Aase Marie (Johnsdtr). Døpt Cristiania Kragerø og Skien Kragerø. 30 og 35 år. Ludvig Peter Zapffe (hans far) John Hellichsen (hennes far)Er fremdeles interesert i disse personene. Mvh Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Ungk. Uhrmager Ludvig August Zapffe, født i Christiania, bosted Kragerø. Far: Ludvig Peter Zapffe.og Aase Marie, født i Skien, bosted Kragerø. Far: John Hellichsen. Ludvig August Zapffes alder ser ut til å være 30 år, men det kan også være 38.Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roald Sjursen

Takk Else.At Ludvig hadde urmaker som yrke styrker teorien om at det var Ludvig August Zapffe som var oppgitt som far i Bergen i 1836. Se inlegg 6 i LenkeNavnet er ikke helt likt skrevet.Mvh Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Roald Sjursen

Løfter frem igjen denne etterlysningen.Er det noen som kjenner til denne Sapfo Ludvig som omtales som far i nr 1 i kirkeåret 1836 LenkeEr han samme personen som gifter seg under pkt 9 & 10?Kjenner noen til den videreskjebnen til Uhrmager Ludvig August Zapffe og Aase Marie?Mvh Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Roald Sjursen

Kan noen hjelpe meg å tyde teksten øverst på siden for nr 6? LenkeJeg kan lese at det Ludvig August sin 'flyttemelding', men hva mer står skrevet her?Mvh Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Prøver: 1.? feb. 1841, Uhrmager Luvig August Zapffe, 30 år, for at .... sig med uhrmager ....., fra Christiania hvor han er født, Kragerø, atterst fra? pr.... af ... 1841.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Andersen

Hei Roald og andre interesserte! Jeg fikk en ide av deg, da du søkte på innflyttede til Kragerø, og det var å søke på utflyttede. Jeg gikk igjennom alle navn helt frem til 1865 med negativt resultat. De må jo imidlertid være flyttet, og antagelig ut av landet, for de finnes ikke i ft.for 1865, som nevnt i mitt oprinnelige innlegg. Mvh. Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.