Gå til innhold
Arkivverket

[#27356] Stensrudstuen, Rings. Hva skjedde med familien til Johannes Christians.?


Gjest Eva Strømman Røvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Eva Strømman Røvik

I FT 1865 er Johannes Christians. (38 år) og Johanne Christoffersd. (36 år) å finne på Stensrudstuen, vestre i Ringsaker. De har da syv barn i alderen 1-14 år: Marie, Agnette, Christine, Anders, Ingeborg, Juli og Andreas. I FT 1875 finner jeg ingen av foreldrene igjen. Av barna har jeg foreløpig funnet at det muligens kan være sønnen Anders som er tjenestekarl på Aarsrud. Juli Johannesdatter f. 1863 er lægdlem, helforsørget på Schridtzhoel og Andreas, f. 1865 er lægdslem på Hagen, øvre.Hva skjedde med foreldrene? Jeg mener at dette er Johanne Christoffersdatter, f. 1830 i Ringsaker, datter av Christoffer Larssen fra Land. Forsøker også å finne hvor Johannes Chr. kom fra og hvem som var hans foreldre.Interessert i alle opplysninger om denne familien, også hvor det ble av barna deres. Håper noen kan hjelpe med dette.Vennlig hilsen Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Lillian Kristiansen

Hei Eva. Jeg har funnet Johanne Christophersdatter på FT1875 Ringsaker under Farverstuen, hun er Inderst der da,fraskilt og har en sønn f.Gjøvik 1868 - Otto. Jeg gikk inn og sjekket om han er konfirmert her og det var han: 30/9 1883 Ringsaker kirke, Otto Blakholo, f.Gjøvik 16/7 1868, dpt.:13/9 1868, oph.v.konf.: Blakholo, foreldre: Inderst Johannes Kristiansen og Johanne Kristoffersdatter. Vacc.:1869, Kundskap: Godt. Vielse Ringsaker kirke 5/5 1851. Johannes Christiansen, ungkarl, Inderst, f.Gjølstadeie, 22 1/2 år, nu Ingebergeie, far: Christian ?Jørstad? og Johanne Christophersdatter, f.Hovbrændeie?, 21 år, Tjenestepige, Far: Christopher Larsen. Ved deres førstebarns fødsel var de Inderster på Saugseie, Ringsaker: Maria f.3/12 1851, dpt.: Ringsaker kirke 18/4 1852, ved hennes konfirmasjon 30/9 1866 er foreldrene Husmandsfolk på Stensrudeie, Ringsaker. Da Johanne er fraskilt i FT1875 tyder det på at du må lete etter Johannes et annet sted...han kan jo ha reist til Amerika...har søkt på utflyttede fra Ringsaker, men ikke funnet han.Johannes er fra Ringsaker han også, har ikke sett etter dåpen hans enda. Dette er ihvertfall en liten bit videre på veien. mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Eva, her kommer mer. Dåp: Johanne f.30/4 1830, dpt.: 1/6 1830, ægte, Christopher Larsen og Maria Larsdatter Hovbrandeie, Husmandsfolk. Faddere: Christian Olsen Hovbrandeie og kn., Ole Olsen Hovbrænden, Anne Andersdatter ibid, Martin Nilsen Mangerud. Konf. Ringsaker Hovedkirke: 13/10 1844 av Sognepræst/Prost Hollberg? Johanne Christophersd. f.30/4.30 Hobrændeie, foreldre.Christopher Larsen og Maria Larsdatter. Vacc.Att.af 4/12 1832. Konf.1843 20/8 Hollberg/Hettberg - presten?? Johannes Christiansen f.2/12 1828, oph.v.konf.: Schridsholeie. Christian Jacobsen og Anne Andersdatter. Vacc.Att.af O.Mæhlum af 11 August 1830. Dåp Johannes f.2/12 1828, dpt.: 14/12 1828 Ringsaker kirke, uægtefødt, Anne Andersdatter Gjølstadeie, - så noe utydelig, ikke tydet - så videre: Christian Jacobsen ?Stenberg? Bergsfjerdingen, Ungkarl og Tjenestedreng. Fadd.: Anders Nilsen Gjølstadeie og kn., Anton Eriksen Kraagerud og kn., Ole Andersen Kraagerud.Det var det jeg hadde til nå. mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Johannes Christiansen f.2/12 dpt.14/12. Gjølstadeie, uekte. Far:Christian Jacobsen,ungkar, Stenseng i Bergsfjerdingen og Anne Andersdatter ,pige, Gjølstadeie.Barna til Johannes og Johanne:Anders Johannesen gift 27/12-1880 med Oline Andersdatter , Maria Johannesdatter reiser til Danmark, attest 14/8-1883, Kristine Johannesdatter er tj.pige på Stenberg i 1875, Andreas Johannesen ?? men konf. 1880 ,bosted Haga, Ingeborg Johannesdatter tj.pige på Jølstad øvre nedre i 1875, Juli Johannesdatter huslædg på Skridzoel i 1875, Agnete Johannesdatter ?? men konf. 1868 bosted Stensrudeie, Otto Johannesen på Farvestuen med moren i 1875, reiser til Kristiania, attest 16/11-1885.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Strømman Røvik

Hei LillianHei HansDu verden, dette var flott! Tusen takk til dere begge to for masse informasjon. Nå har jeg mye å studere videre på. Johannes sin far, Christoffer Larsen er min tippoldefar. Datteren, Johanne har jeg ikke hørt nevnt før nå nylig (via hjelp her). Da jeg ikke fant Johanne og Johannes igjen i FT 1875, og barna befant seg på hver sin kant, lurte jeg fælt på hva som kunne ha skjedd. Skilsmisse er liksom ikke det første en tenker på fra denne tidsepoken.Jeg har noen ting til jeg lurer på, som jeg får komme tilbake til, enten her, eller under eget tema.Takknemlig hilsen fra Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Eva. Bare spørr i vei du... Nei, å være fraskilt på den tiden var ikke ofte...men det skjedde altså, jeg fant selv ut at tipptippoldemor på min fars side var fraskilt i FT1875.mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Strømman Røvik

Det snek seg inn en feil hos meg ovenfor. Det er Johanne sin far som er min tippoldefar: Christoffer Larsen, døpt 4.jan 1797 i Ourdal (hvis jeg har riktig konklusjon), g.m Mari Larsdatter Dyve, døpt 24.okt 1802, Østsinni i Land.Familien flyttet til Ringsaker, og jeg ser av Lillians innlegg at de bodde på Hovbrandeie ved Johanne sin dåp i 1830.Skulle gjerne visst når disse to døde. Finner en Kristoffer Larsen på Mekkelstuen i Ringsaker ved FT 1900. Han er oppgitt født i Land, og 70 år. Dermed er det et års feil i alder, men det er det jo ofte. Denne er gift med en Klare Larsdatter, 67 år (f.ca 1898), fødested Ringsaker. Kan det være tippoldefar med ny kone mon tro?(Velger å legge dette under samme tema, da det jo er samme familie).Mvh. Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Strømman Røvik

Feil på feil...FT hvor jeg finner Kristoffer Larsen på Mekkelstuen skulle være 1865, og nesten selvfølgelig ikke 1900. Beklager..Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Eva, det forsto ihvertfall jeg, hi.. Skal se på det på Torsdag, er litt opptatt - skal ha møte i morra. Et annet spørsmål til deg utenom den slekten vi holder på med.Kom til å se litt nøyere på navnet ditt og ser at det er Strømman som mellomnavn. Er du i slekt med en John Strømman f.1915 fra Hitra som kom hit til Moelv i 1938 via Trondhjem, han startet fiskeforretning her i 1939. mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Strømman Røvik

Hei Lillian! ER så glad for at du hjelper meg! Og ja, John Strømman var min kjære, snille onkel John. Siden han også er død, kan han vel nevnes her. Min far, Lars (død 1974), arbeidet i Johns fiskeforretning under krigen. Kan tenkes jeg får behov for å spørre deg om folk som 'lever ennu', kunne jeg få e-post.adr din? Min er eva.rovik@hitra.kommune.noMvh Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.