Gå til innhold
Arkivverket

[#27373] Hanna M. Antonisen f. Kristiansen fra Stokke, bosatt i Skovly på Åbol i Sandar.


Gjest Toril Skovly
 Del

Recommended Posts

Gjest Toril Skovly

Søker oppl. om foreldre/aner til min farmor Hanna Mathilde Antonisen f. Kristiansen fra Stokke, f. 06.08.1869, d. 01.10.1948.Hun var gift med Anders Antonisen, f. 11. juli 1865 på Hjertås i Sandar, d. 24.05.1946. Bosted Skovly i Sandar, et småbruk som tidligere het Vestdalen, utskilt fra Åbol i 1849. (Beskrevet i Vilhelm Møller: Sandar, bind I, s. 286.) Finner henne bare i FT 1900 for Sandar. Har trålet FT for Stokke og bygdeboken på nettet uten resultat, da jeg dessverre ikke vet hvor i Stokke hun kom fra. Jeg finner heller ikke vielsen deres i Sandar på Vestfold-slekt, så det er vel trolig at de giftet seg i Stokke (?)Har fått god hjelp her i Debattforum før, prøver nå igjen.Mvh Toril

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sundelius.

Vielsen har du ikke funnet nei ! Skal se om vi(!) ikke kan finne den. Fant i farta ikke mange Skovly gårder i Sandar da :-) , de fleste i Sem og Stokke, hilsen Egil S. (Skovlyveien)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Toril Skovly

Takk skal du ha, Egil. En liten korrigering: Gården (småbruket) het Skogly med g og ikke v, etter datidens skrivemåte. Finnes oppført på gårdsnavn Aabol (Skogly) i FT 1900 Sandar.Mvh. Toril

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Toril Skovly

Hei igjen, EgilSitter her og har problemer med å finne Aabol (Skogly) selv, merkelig - har funnet det tidligere. Men søk på GARDSNR. 38 i FT1900 Sandar, så finner du det.Det står fødselsår 1870 på Hanna, men det korrekte er 1869.Mvh. Toril

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sundelius.

Hei, legger inn denne: Lenke da får vi to muligheter!i ft 1875, (Sandar er 1 av ca 3 ft i Vestfold 1875) Da ser vi at mor i ene tilfelle (samme som 1865) har blit enke. Det er sikkert (+/-) denne som er din. hilsen Skovlyveien :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Toril Skovly

Hei!Takk for svar, Egil og Kjell. Lenken i innlegg 6 er den rette. Men den delen av slekta har jeg allerede funnet ut ved hjelp av Vestfold-slekt og vår alles kjære Lorens Berg. Den går via Åbol(Skogly) til Hjertås, Botten, Fevang Søndre, Stange Nordre til Tjøstolv på From Nordre (8 x tipp).Derimot er slekta til min farmor Hanna Mathilde Kristiansen som kom fra Stokke, helt blank - se mitt første innlegg. Håper på hjelp til dette fra noen der ute.Vennlig hilsen Toril

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sundelius.

Hei, L.B. bok om Stokke er noe gammel for 'din' nermeste ane Toril, prøver å få tilgang til vielsen. hilsen Egil S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei! Jeg finner en Hanna Christiansen døpt i Stokke 15 des 1868. ( ifølge F.S.)LenkeDa håper jeg dette kan sjekkes i kirkebøker. Dato er vel ikke så nøyaktig her?Mvh. Gunn Huglen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen!Hvis det var den rette Hanna jeg fant, tror jeg foreldrene er flyttet til Horten i 1900.Se på denne lenken. LenkeFant dem ikke på 1875 telling, og jeg vet ikke om den dekker Stokke?Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Toril Skovly

Hei alle dere som 'står på' for å løse mitt problem.Når det gjelder datoene for Hannas fødsel og død som jeg har oppgitt, så er de eksakte. Opplysningene har jeg fra en sønnesønn, som fant dem i et gammelt skjøte. Så jeg vet ikke, Gunn, om den dåpsdatoen du oppgir i ditt innlegg nr. 10 er lurt å satse videre på?En annen ting som også er interessant, er at Hannas sønn Hans var gift med sitt søskenbarn Tordis Torsen som kom fra Fen. Og da er det vel nærliggende å tro at enten Tordis sin mor/far var søster eller bror til Hanna??? Skal vi til Fen??? Ville bare nevne det.Men det er vel ikke så dumt å satse på å finne vielsen.Mvh. Toril

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Når du vet fødselsdato og fødekommune, skal det jo i utgangspunktet være greit å slå opp dåpen i kirkeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Håkestad

Hei Toril! – nei det ikke dumt og oppgi alle data som er tilgjenglig Anders Antonisen’s fødselsdato, er riktig og det skulle være enkelt å finne Hannas fødselsdato I Stokke og kanskje vielsen der. Kjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sundelius

Jeg tror (!)dette er faren: 'Tor Christian Hansen Tjenestekarl ug 24 m Sandeherred Pr.'som jeg fant her: Lenke ,for dette er i samme 'sogn'/ del av Stokke som nevnt i KB, ved siste altergang... hilsen Skovlyveien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sundelius

Uf jeg lånt ikke KB for 1865 +/-, men tørr nevne at vi finner en vielse på FS-igi: 13 JUL 1866 Stokke, Vestfold, 'MED' CAROLINE OLSDR.mange hilsen Egil S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frøydis Sørensen

Da er nok dette Hanne Mathildes famile Fra Stokke Bygdebok plassen Roligheden ligger under Øvre Møkkenes. Ole Olsen f.1811 i Arnadal,gift m.Helene Gundersdatter Skjee. En datter ved navn Karoline f.1840,g.med Tor Kristian Hansen f.i Sandar 1842. Ole Olsen døde 1882,Karoline var boets eneste arving.Karoline og Tor Kristian fikk seks barn Helle Olava f.1862 Karen Anne f.1867 Hanne Mathilde f.1869 Kristiane Gunhilde f.1872 Hans Kristian f.1874 Karl Anton f.1877 Oluf f.1879Hans Kristian tok over plassen.Ble kalt Hans Plassen Han var ikke gift,og han døde i 1941.Hilsen Frøydis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Toril Skovly

Hei!Hjertelig takk, alle sammen! (Ingen nevnt, ingen glemt.)Er helt enig med deg, Kristian (innlegg 14), men jeg tok sjansen på å spørre her i dette utmerkede forum :-)Når man ser på søskenflokken til Hanna Mathilde, så har 6 av hennes barn samme navn, nemlig Anna (Anne), Hans, Kristian, Karl, Anton og Olaf (Oluf). Og jeg kommer på nå i ettertid at min far snakket om en Hans Plassen, som jo var hans onkel.Takk, igjen, nå har jeg masse å jobbe videre med.Mvh. Toril

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sundelius

Hei Toril, fant vielsen i KB for Stokke (sogn!) 1884 - 1903 på film NOR 1-1356. (filmen er levert tilbake) hilsen Egil S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Toril Skovly

Hei, EgilTusen takk for ditt engasjement, og at du gikk og lånte filmen bare for min skyld. I og med at det ikke er så enkelt for meg og bare 'stikke bort' og låne filmer, så var det kjempegod hjelp jeg fikk av deg/dere her i Brukerforum. Nå har jeg også funnet Tor Kristian Hansens foreldre og deres fedre igjen.Mvh Toril S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.