Gå til innhold
Arkivverket

[#27374] Niels Olsen; klokker i Førde, f. ca.1760, og kona Alet Andersdtr., f. ca. 1760


Gjest M. Nicolaisen
 Del

Recommended Posts

Gjest M. Nicolaisen

Jeg prøver å finne opplysninger om Niels Olsen og kona Alet Andersdatter. I 1801-tellingen er Niels oppført som klokker i Førde, 41 år gammel. Kona er oppført som Alet Andersdatter, 41 år gammel. Alle opplysninger om disse to er av interesse, og også opplysninger om deres forfedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siv Eidevik

HeiFant denne damen under døpte her i digitalarkivet, årstallet Alet skulle være født stemmer. Hatlebrekke som hun skulle være fra er en av nabokommunene til Førde.LenkeMvh Siv....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest M. Nicolaisen

Hei, og tusen takk for dine innlegg; ser du har svart på flere av mine temaer.Du har gitt meg god hjelp; Hatlebrekke har jeg ikke engang hørt om, og uten litt lokalkunnskaper ville jeg ikke kunne antatt at det var Alet.Så, tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

I bygdeboka for Førde - bind II - under Førde Prestegard finner vi på side 252 under andre husmannsfamilier:1800 til 1808Nils Olson Hjelle f. 1756 d. 1840 på Hjelle. Klokker. Gift før 1788 med Alette Andersdotter f. 1760 d. 1817 på Hjelle.Barn:Anders f. 1788 vigd 1831 med Anna RognaldsdotterAbraham f. 1791 d. 1836 på HjelleLudvik f. 1793 vigd 1826 med Elen Andersdotter Kirketeig, d. 1857 på FørdeHelene Johanne f. 1795 vigd 1818 på Slåttene med Bernt HaldorsonNils f. 1800Andreas Modestus f. 1804 vigd 1835 med Engel Mari Andersdotter KvammeJohannes f. 1808 d. 1900 på HolsenOdd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siv Eidevik

HeiBare hyggelig å kunne være den som hjelper for en gangs skyld. Som opprinnelig bergenser vet jeg selv hvor vanskelig det er å finne ut av alle stedsnavnene her.Formulerte meg litt feil i natt, Hatlebrekke er ikke en egen kommune, men stedet ligger i følge min samboer, i Gaular Kommune. Skal se igjennom Gardssoga for Gaular, men om jeg finner noe mer der vet jeg ikke, den er ikke helt til å stole på. Indre Holmedal er et tidligere navn på denne kommunen. Mvh Siv....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siv Eidevik

Fant Hatlebrekke i Gaular sin bygdebok. I Hatlebrekka, bnr. 2 m. 2,54 var det en Anders Olson som hadde gården 1757- 1790. Han var i følge boken gift to ganger, jeg siterer :1. ekteskap med Ingeborg Olsdt. Myrmel, truleg enkja etter Nils som hadde gard før Anders, då ho har ei dotter Gjertrud Nilsdt f. 1726. 2 ekteskap med Marte Olsdt. Tefre frå Førde. Ho døydde 96 år gl.Barn: Nils, Ola har grd. Anders, Bendik, Ingeborg, Gunnar, og Alita gift med Gjert Hannsson Myrmel. Alet står ikke nevnt, med mindre hun er identisk med Alita.Men i og med at Alet er funnet her i digitalarkivet, så tror jeg allikevel du kan være rimelig sikker på at hun kommer der fra. Det er mye feil i denne bydeboken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg tror ikke det kan dreie seg om samme Alet.Hun giftet seg i 1788 med Niels, mens Gjert Hansen giftet seg i 1795 med sin Alet. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Jeg ser at det er skiftet etter en Nils Olsen Hjelle, ref. 11730, Førde tinglag, protokoll 19, side 333, år 1836 - 1845.Skiftet sier vel neppe noe om hans opphav, men kan vel kanskje ha interesse likevel.Dette lar seg vel bestille en kopi av dersom du henvender deg til SAB. En opplysning om hvem arvingene var bør du også kunne få ved å stille spørmålet til arkivaren i Arkivforumet.Mvh. Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siv Eidevik

Ang. Alet fra Hatlebrekke, så mente jeg selvfølgelig at det var henne jeg hadde funnet fødselen til i innlegg nr 2. Om hun og den Alet som giftet seg med Niels Olsen Hjelle er samme person,er en helt annen sak. Det kan meget vel være to forskjellige damer. Men hun var den eneste jeg fant under døpte her i digitalarkivet som passet med alder og navn.Jeg er litt nysgjerrig på hvor dere ( Rune og Arne) har kildene fra. Grunnen er at en av søstrene til Gjert Hansen Myrmel var gift med en av mine aner.Mvh Siv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Kildene for mitt vedkommende var en kombinasjon av FamilySearch IGI og Fylkesarkivet i Sogn og Fjordanes databaser. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Hei Siv -Min kilde er Bygdebok for Gaular, band 5, Gardar og folk, Sande sokn, - forfatter Jan Anders Timberlid.Under gårdsnr. 77 Hatlebrekke, bruk 1, - Barn etter Anders Olsson g. i 2. ekt med Marte Olsdotter: Alette f. 1760, d. 1819 på Espeland. Vigd 1795 med Gjert Hansson Myrmel.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Alette Andersdatter gift med Nils Olsen Hjelle kan være datter av Anders Olson Tefre og hans andre kone Brita Larsdotter f. ca 1726 på Østenstad i Jølster, d. 1761 på Tefre. Ifølge bygdebok for Førde - bind I - under Terva (side 588) fikk de to barn:Ole f. 1757Alette f. 1759Ifølge FS (IGI) døpes det en Aalet Andersen i Førde 11.1.1761 - far kun oppgitt til Anders (avskrift av kirkebok)FS har også en Alet Andersen født 1.1.1761 på Tefre i Førde med foreldre Anders Olson og Brita Larsdotter. Dette kan jo være den som døpes 11.1.1761.I bygdeboka står det ikke noe om hvem denne Alet eventuelt giftet seg med.Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Det er et skifte etter Anders Olsen Tefre/Tevre Lenke Dersom dette er samme Anders Olsen, så dør han før Alet gifter seg, men det kan være interessant likevel.Jeg ville lagt inne en forespørsel i Arkivforumet med henvisning til skiftet. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest M. Nicolaisen

Takk alle sammen for deres innlegg og engasjement. Jeg må si det er interessant for en relativt uerfaren slektsforsker å følge debatten som utvikler seg. Tusen takk igjen for alle ledetråder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.