Gå til innhold
Arkivverket

[#27375] Elling Olsen; husmann i Førde, og kona Birthe Colbensdatter, ca. 1835.


Gjest M. Nicolaisen
 Del

Recommended Posts

Gjest M. Nicolaisen

Jeg prøver å finne opplysninger om Elling Olsen og kona Birthe Colbensdatter. Elling var husmann i Førde. 25.03.1835 ble datteren Anne Bergitte Helene født; min tipptippoldemor. Alle opplysninger om familien og deres forfedre mottas med stor takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

ELLING OLSEN Male FamilyMarriages:Spouse: BRITHE COLBEENSDRFamilyMarriage: 06 JAN 1815 Forde, Sogn Og Fjordane, Norway--------------------------------------------------I FS/IGI finner jeg følgende barn: Bendix og Barbara, f. 29.08.1822 Rise Caroline, f. 27.03.1826 Dette er muligens Rises ekteskap:RISE ELLINGSDR Female Parents:Father: ELLINGMarriages:Spouse: MARTINUS ANDREASENMarriage: 21 JUL 1844 Forde, Sogn Og Fjordane, NorwayI så fall er det Rise som bor her i 1865 (fødselsåret avviker med 3-4 år, så vi må ta litt forbehold) [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f61432.wc2&gardpostnr=300&personpostnr=2031&merk=2031#ovre>Lenke-------------------------------------------------- Andreas Engel, f. 28.01.1829 Bernt Henrik, f. 20.11.1832 Anne Bergitte, f. 25.03.1835Når det gjelder opphavet til Brite Kolbeinsdatter (Colbensdatter) finnes det flere kandidater i f.t. 1801, Sogn og Fjordane. Ved søk i Førde 1801, finner jeg i alt 6 personer som har en far som heter Colben, men ingen med fornavn Brite. Har søkt på Brite f. 1795 + / - 10 år, og kommer da opp med disse:Her en en Brite i Ytre Holmedal Lenke Så er det tre kandidater i Innvik (Indvig): Lenke, Lenke og LenkeI f.t. 1801 for Førde finner jeg en Elling Olsen, 15 år:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest M. Nicolaisen

Hei, og tusen takk for svarene; det var god hjelp!Nå lurte jeg på om dere kunne være enige i at det er Birthe jeg har funnet her, med familie; i 1865-tellinga for Førde:Barbra ELlingsd. Husmoder, husmandsenke med jord, 44 år. Henrik M. T. Bendixen, hendes søn, 21 år. ugift. Førde Anne Olianne Bendixd. hendes Datter ug 16 k Førde Prgj. Britthe Kolbjørnsd. hendes Moder Spinderske e 87 k Indre Holmedals Prgj. Ludvig Bernhard Marthinus. hendes Dattersøn Lægdslem ug 11 m Førde Prgj.Det hadde også vært fint om noen forklarte meg hvordan man lager en lenke....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olaf Hansen

Ja, det med lenke... skriv 'lenke' i søkefeltet oppe til høyre, klikk på 'søk' og du får fram fleire innlegg med forklaringer...-Olaf...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Hei!Litt opplysninger om den familien du har funnet i 1865 tellingen:I bygdeboka for Førde - bind I - under Via - bruk 21 - side 570:1845 til 1850 Bendik Olson Årset f. ca 1809 d. 1853 på Via. Gift 1. 1844 med Alette Olsdotter f. 1821 d. 1845 på Via i barsel, 'men dog forløst'. Ho fekk tvillinger der den ene overlevde. Dette skjedde 24. oktober, og jordmora Katrine Teigen var tilstede. Gift 2. med Barbara Ellingsdotter f. 1822 på Skei.Barn i 1. ekteskap:Henrik Martinius f. 1845, vigd 1866 med Anna Sofie Andersdotter Lia, utfl. 1863 til Kristiansand, men d. 1869 på ÅsaneBarn i 2. ekteskap:Alette Ingeborg f 1846Anna Olianna f. 1850Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest M. Nicolaisen

Takk for oppslaget Odd. Tror jeg rett og slett blir nødt til å skaffe meg bygdebøkene for Førde; har etterhvert mye slekt der!Og takk alle sammen for innlegg!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Ellen Tangen

Her fann jeg opplysninger om Birthe Colbensdatter,jeg har leita lenge. Hun er også min tipptippoldemor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.