Gå til innhold
Arkivverket

Lagre sider fra skannede kirkebøker som pdf-filer


Sissel Johnsen
 Del

Recommended Posts

Hvordan lagrer jeg en side fra kirkeboka i pdf-format? Synes å huske fra tidligere at det var en lagreknapp i menylista øverst på pdf-filen. Eller kan det være på andre områder jeg har sett det? Går det kanskje ikke an å lagre sider til egen harddisk?

 

Sissel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan lagrer jeg en side fra kirkeboka i pdf-format? Synes å huske fra tidligere at det var en lagreknapp i menylista øverst på pdf-filen. Eller kan det være på andre områder jeg har sett det? Går det kanskje ikke an å lagre sider til egen harddisk?

 

Sissel

 

Jeg har fortsatt en lagrenapp i nettleseren min (Firefox) på pdf-dokumentene som genereres fra de skannede kirkebøkene. Alternativet "Fil--->Lagre som" fungerer også. Kanskje det er noe kluss med nettleseren din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan bruke fil og lagre som hvis jeg bruker firefox, men finner heller ikke der noen knapp for å lagre i dokumentet. Hvis jeg prøver fil og lagre som i explorer får jeg ikke opp noe vindu som viser hvor jeg skal lagre

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ha kommet borti F8-tasten på tastaturet. F8 skjuler verktøylinjen i PDF-dokumentet. Alt+F8 skal få den inn igjen.

 

(Om du genererer PDF-dokumentet av den skannede kirkeboksiden om igjen, mener jeg at verktøylinjen skal være på plass igjen.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har klart å få fram lagringsdisketten i menylinja, men det skjer ikke noe når jeg trykker på den. Vanligvis får man jo opp et vindu med bl.a spørsmål om hvor man vil lagre. Jeg har sett gjennom alle dokumenter uten å finne igjen den siden jeg har bedt om å lagre.

 

Sissel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er slik fra andre programmer også (WORD) - at det ikke kommer opp noen dialogboks hvor du kan velge lagringssted om du har lagret noe som PDF-fil - tror jeg ikke det har noe med kirkebøkene på DA å gjøre.

 

Jeg har hatt en skannerdriver som har forstyrret funksjonene til andre programmer på min maskin, så jeg tenker at det kanskje kan være noe tilsvarende hos deg. Vet ikke om dette var så nyttig, da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du går til "Fil" i PDF-dokumentet og velger "lagre en kopi" skal du få opp vinduet hvur du velger lagringssted

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe problem med å lagre/ finne lagringsplass i andre situasjoner. Jeg har også prøvd å lagre som kopi uten at det kommer opp et vindu

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.