Gå til innhold
Arkivverket

[#27377] Johanne Christensdatter, f ca 1760 Romedal


Gjest Egil H Thomassen
 Del

Recommended Posts

Gjest Egil H Thomassen

Ved FT 1801 er Johanne Christensdatter på Eriksfallet i Romedal med mann og fem barn. De flytter like etter til Svennebyhaugen i Nord- Odal, hvor mannen Hans Tjøstelsen kom fra.Hvem var Johanne datter av? Jeg har fått informasjon om at en Christen var bruker av Eriksfallet i 1770-åra, og at Berthe Christensdatter gift 1775, døde der i 1781. Berthe Hansdatter Eriksfallet som døde i 1794, 66 år gammel, kan ha vært kone til Christen. (jfr. Romedalsboka, bind 5 II for Eriksfallet).Kan noen gi ytterligere opplysninger om Christen (farsnavn) og evnt. verifisere famileforholdene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Kirkebøkene i Romedal før 1785 er brent. Christen Olsen's kone het Malene Eriksdatter ifølge ekstraskatten 1762/64. At Johanne kan være deres datter kan vel bli vanskelig å verifisere siden kirkebøkene er brent. Det er ingen Berthe Hansdatter i Romedal i 1762/64.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil H Thomassen

Takk for innlegget. Berthe Christensdatter Eriksfallet døper sin første datter Malene, hvilket tyder på at hun var datter av Christen Olsen og Malene Eriksdatter Eriksfallet. Kan Malene ha vært datter av Erik Pedersen Optjensberget?Jeg ser det kan bli vanskelig å verifisere Johanne. Men hun døper sin andre datter Berthe, hvilket gir tilknytning til Eriksfallet, jfr. Berthe Hansdatter Eriksfallet og Berthe Christensdatter Eriksfallet. Jeg har ikke funnet Johanne døpt i noen av de øvrige nabokommunene.Et sted har jeg lest at klokkerbøkene for Romedal er i behold, men det er kanskje for et senere tidsrom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil H Thomassen

Ser at klokkerbøkene begynner i 1785, så der var det ikke noe hjelp å få når det gjelder Johanne.Har noen tilgang til klokkerbøkene og kan finne når Berthe Hansdatter ble døpt, ca 1797. Berthe var datter av Hans Tjøstelsen og Johanne Christensdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Hans Kjøstelsen og Johanne Christensdatter er ikke gift i Romedal etter 1785. De har ingen barn f. i Romedal. Det er ei Elie f. 1799 på Eriksfaldet men det står Hans Olsen og Johanne Christensdatter. De er nybyggere. Tror begge de to er fra Odal og gift der, barna du har i 1801 er nok f. i Odal. Du skriver Berthe Christensdatter døper sitt første barn Malene. Når? Kilde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lena Berg Nordli

Fra Nord-Odal Bygdebok, bind II, s 597. 'Hans Tjøstelsen 1760-1807 ble g 1788 m Johanne Kristensd. Barn: Tjøstel f. 1792, Kristen f. 1794, Nils f. 1799, Per f. 1801, Hans 1806-08.'Det er alt som står, men da har du i alle fall et år å gå ut ifra mht. bryllupet. Kristen var ikke noe vanlig navn i Nord-Odal, så jeg vil ikke vedde på hvorvidt Johanne var 'innfødt'.Lena

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil H Thomassen

Hei Lena, Jeg har disse opplysningene fra bygdeboka, og de er ikke komplette, fordi tre av barna til Hans og Johanne mangler. Men hverken Johanne eller barna Marthe f ca.1789 og Berthe f ca.1797 er funnet døpt i Odal, Romedal eller andre kommuner. Den nevnte Nils er ikke barn av Hans og Johanne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lena Berg Nordli

Har du lett i kirkebøkene for Odalen selv, eller er det at de ikke er døpt i Odalen basert på opplysninger i bygdebøker? Andre mulige kommuner å leite i, kan være Grue og Hof. Det var en del flytting mellom Odalen, Romedal og disse Solør kommunene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Lena, du finner familien her:Lenke Disse barna er ifølge klokkerbøkene ikke f. i Romedal, utenom Elie 1799, men det står Hans Olsen som far på henne. Hans og Johanne er heller ikke gift i Romedal. Retter opp en slurvefeil fra innlegg 2, kona til Christen Olsen heter Malene Larsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lena Berg Nordli

Tipper Hans og Johanne giftet seg i Odalen, siden året for bryllupet er med i Nord-Odals boka. Skal se om jeg får tid til å gå på biblioteket i morgo, og se om jeg finner bryllupet deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil H Thomassen

Hans og Johanne gifter seg i Odal 3 januar 1788. Men Johanne er ikke døpt eller konfirmert i Odal. Jeg har ikke funnet henne i kirkebøkene og har fått dette bekreftet av Sør-Odal slekts- og historielag.Jeg har sjekket ut ei Johanne Christensdatter fra Stange, som ble gift i Stange, og ei Johanne Christensdatter fra Grue er noen år feil i alder.Siden 'min Johanne' ikke er funnet i noen av de andre kirkesognene i området, tror jeg hun må ha vært fra Romedal, hvor kirkebøkene er gått tapt. Men det lar seg dessverre ikke bevise. Men det er påfallende at de flytter fra Odal til Eriksfallet.At hun gifter seg i Odal og ikke i Romedal eller hvor hun kom fra, kan vel forklares med at ei husmannsjente i tjeneste i Odal ikke reiste hematt for et giftemål. Det kan jo ha vært andre årsaker også.Min mulighet var at noen hadde bedre informasjon enn bygdeboka om Eriksfallet, og kunne verifisere hva jeg tror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.