Gå til innhold
Arkivverket

[#27383] dansk søger norsk familie


Gjest Gunnar Nordsejl
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunnar Nordsejl

Min slægtning Hans(Johannes Neve)flytter ca. 1800 til Norge.Biver gift norsk -Johanne Marie Christ(datter) får 2 børn 1)Anne Sophie Neve født 21 Mar 1816,døbt 26 Mar 1816, og 2)Ole Lohren Neve født 16 Okt 1818, døbt 25 Okt 1818 begge i Fjaere, Aust-Agder,Norge. Kan nogen hjælpe med at finde Johannes famile.Familien flytter ca 1820 til Danmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arild andersen

Hei GunnarJeg har et kontrollspørsmål til deg... Du sier at Johannes innvandret til Norge ca1800 og at han utvandret igjen ca 1820 med familie til DanmarkGjelder ditt spørsmål om hva han gjorde i Norge? Eller, hvis han igjen utvandret til danmark igjen ca 1820, bør det være enklere å stille ditt spørsmål i tilsvarende forum i Danmarkmvh Arild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Nordsejl

Hej arild andersen og berit knudsen! Tak for indlæggene. Jeg søger primært om oplysninger om norske Johanne gift med Johannes. Johannes er født i 1786 i Ålborg. Jeg håber jeg bruger depatforum rigtigt. Venlig hilsen Gunnar. ps Jeg har fundet FT ang Johanne 13 år tjenestepige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arild andersen

Hei GunnarJeg kommer med et skudd i blinde her .Jeg fant en 1... mann med navn christen som er gammel nok til å kunne være far til Johanne Maria i Aust-AgderEr det noen andre her på nettet som kan hjelpe tilSe vedlagte lenkemvh ArildLenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter Vennemoe

For navnet Løren, bør en kanskje sjekke gårdsnavnet Løren/ Løhren i Høland, Akershus. Presten i Øyestad Jens Pharo, som døde 31.10.1776, kom fra Høland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Nordsejl

Tak for alle indlæggene. Jeg har det håb at de 2 børns fødsel og dåb i Fjaere, Aust-Agder ved kirkebøgerne måske kunne lede på sporet af moderen - Johanne og dennes familie. Jeg kan jo desværre ikke selv hjælpe på dette felt. venlig hilsen Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Her kan vi igjen sjekke hos Landgraff som utgav slektshistoriske bøker for Grimstad i 1890-årene.Jeg rekker ikke mer nå enn å slå opp i innholdsfortegnelsen. Løren, Anne Katrine 162 - Ellen Dorothea 162, 277, 338 - Henrik 162 - Jørgen 146, 162, 178, 234, 337 - Maren Marie 162, 338 - Ole 162, 347Landgraff har også mye om Stoltenberg.- Jarl - (I full fart)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Nordsejl

Jeg har et (sidste )spørgsmål til de svar jeg har modtaget - og tak for dem. Hvordan hænger efternavnet Loren/Løren sammen med Johanne Marie´s Christ. Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Vesentlig fra Landgraff s162: Presten Jens Stoltenberg fikk sønnen Ole Jensen Stoltenberg (1716-1795. Gullsmed, bosatt Grimstad). Ole gm Maren Larsdatter Dokkedal (1717-1795). Ole og Marens barn (Mette Marie f1744, Jakob f1746, Jens f1756, Vincent 1763-66) døde i barneårene, - unntatt Ellen Dorothea (f. 1749).Ole Stoltenberg opprettet 1793 follougskontrakt med svigersønnen Jørgen Løren. (Landgraff s337)Ellen D. ble gift med degnen i Fjære, Jørgen Hansen Løren (1756 – 1812). Ellen og Jørgen hadde sønnen Ole Løren 1790-1815 og døtrene Anne Katrine (1787 – gm skipskaptein fra Riga, Frants Busch, bosatte seg i Grimstad) og Maren Marie (1794, gm Frants Busch – svogeren, etter at Anne Katrine døde i barselseng. Flyttet til Riga).Degneenken Ellen Dorothea Løren flyttet i 1816 (72 år gml) til sin datter i Riga, men kom tilbake igjen i 1818. (Landgraff s338)Landgraff skriver i et tillegg følgende: ”Ellen Dorothea Stoltenberg maa efter Foreældrenes Død være bleven gift med en Slægtning A. J. Stoltenberg, som 1797 giver Afkald for sin Hustru Ellen Dorothea Stoltenbergs Arv.” (Betyr dette att hun ble g1m denne A. J. Stoltenberg, og g2m Jørgen Løren??)Jøren Løren var i Grimstad by 16. mars 1811, og deltok der i en episode som er blitt en klassiker (?) i vår bys historie – der en engelsk Fregat angrep en flensburgslupp og truet andre verdier i byen. Angrepet ble slått tilbake. Se Landgraff s 177f.I 1825 ble det holdt ”månedsting” i Lørens enkes hus i Grimstad. (Landgraff s234). I 1820 logerede Karen Blom Holst hos Ellen Løren (Landgraff s277).Ole Løren var sjømann. Ble gm Johanne Marie Henriksdatter (f1784). De fikk Henrik f 1811 og Ellen Dorothea f1814. Etter at Ole Løren døde giftet Johanne Marie seg med dansk kaptein Hans Neve f 1785. Hans Neve kom til Grimstad 1815, bodde her som gjestgiver til 1819. flyttet så med familien til Fredrikstad. I tillegg til stebarna hadde han to egne barn; Anne Sofie f 1816 og Ole Løren Neve f 1818.Det kan være et poeng at gullsmed Ole Stoltenberg eide et hus i Grimstad som senere ble kjøpt av kjøpmann Kristen Pharo, senere presten Aksel Pharo.Mvh - Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Nordsejl

Hej Jarl! Mange tak for dit indlæg med uddrag fra Landgraff.Det er interessant læsning. Johannes og Johanne Marie flyttede til Danmark ca. 1820, hvor de kun havde Anna Sophie med. De fik yderligere 2 børn og Johannes blev barbermester i Ålborg. Tak til alle for hjælpen, det har været sjovt at arbejde med norske slægtsforskere. Venligst Gunnar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.