Gå til innhold
Arkivverket

[#27385] etterlysninger i Nord-Trøndelag!


Gjest Severin B. Sjømark
 Del

Recommended Posts

Gjest Severin B. Sjømark

Her er noen etterlysninger jeg har i Nord-Trøndelag.Hadde vært fint om noen kunne finne dåpspapirer til disse og da selvfølgelig foreldre:1.Elias Hansen Aavik f.17.11.1834 i Verran 2. Ole Jacobsen, f. 1818 i Trondheim 3. Ingebor Anna Olsdatter, f.1819 i Levanger 4.Nekolina Nielsdatter(far: Niels Iversen f.1816.finn ham og!)f. ca 1859 i Hitra 5.Benjamin Petersen, f. ca. 1838 i Beitstad 6 Oline Jørgensdatter, f. ca 1838 i Beitstad 7. Anders Iversen, f. 01.10.1823 i Verran 8. Berit Marta Johannesdatter, f. 09.05.1841 i VerranDet er disse jeg leter etter. Jeg har funnet noen som kan være dem i Family Search, men vil helst være bombesikker på at der er samme person! Svar postes her eller på mailen min: severn@online.no emne: etterlysninger.Takker på forhånd! Mvh. Severin:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Har du funnet noen av dem i folketellinger - 1865 f.eks.? Har du flere opplysninger om de to som er født i Beitstad? Ble de boende i Beitstad, eller flyttet de? Mvh Eldbjørg Lyngstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Dette er kanskje to av dem du er interessert i opphavet til: LenkeRosnæsset, der Benjamin og Oline bodde, er omtalt i Malmboka under gården Ramberg: ... Benjamin, sønn til Peter Stien Holmfetplass, bygget og ryddet plassen i 1870-åra. Leverte plassen i 1902 og den lå da under gården et par år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldbjørg Lyngstad

I Beitstadboka III s. 134 - 135, under plassen Stien eller Holmfetstien, står det: 'Vi må faktisk gå fram til 1830-åra før vi sikkert kan finne nye husmannsfolk. Det er Peter Johnsen og Beret Marie Olsdtr., som er å finne i den plassen som er kalt Stien eller Holmfetstien. Han var f. Brandsås 1809, ho konf. Solberg 1816, men i flg. folketellings-liste f. i Ytterøy p.gj.' Det er nevnt seks barn, og nummer tre er: Benjamin f. 26/7 1838, g. 1870 m. Oline Eriksdtr. Ronespl., bustad Rossnesset. (I folketellinga 1900 er hun kalt Oline Jørgensdtr.)Under Ronesplassen (BB II s. 239-4o) kan det være ei forklaring på bruken av Eriksdtr. og Jørgensdtr. Mor til Oline het Marta Toresdtr.og var fra Inderøy (Skjelvåg). Hun ble enke to ganger. Etter at mann nr to var død, fikk hun som enke et barn: Oline Eriksdtr. f. 12/7 1840 (noe avvik på fødselsår i forh. til folketellinga 1900). Det står også et Oline ble gift med Benjamin Petersen Holmfetpl., bustad Rossnesset. I 1846 ble mora gift for tredje gang, nå med Jørgen Jørgensen. De hadde ingen barn. Kanskje brukte Oline navnet til stefaren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Her er Oline Eriksdtr. i 1865: Lenke Oline har her fått ei datter som også bor der.Ved folketellinga for Beitstaden prestegjeld 1875 (ikke på digitalisert), hadde Benjamin og Oline slått seg ned på Rossnesset (nå i Verran kommune). Oline kalte seg her Eriksdtr. og er oppgitt f. i 1840. De hadde barna Berta f. 1870, Nella f. 1872 og Bertine f. 1874. Olines mor, Martha Thoresdtr. (f. 1802 Inderøen) bodde sammen med dem.I flg. Beitstadboka III døde Marta Toresdatters tredje mann i 1875 som legdslem. Marta døde i 1893, hos ei av Olines søstre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Severin B. Sjømark

Kjempe Elløbjørg!!Eriksdatter og ikke Jørgensdatter blir nok en bra ting... For sette meg ned å skrive nå! Kan du finne moren til Oline og foreldrene til Benjamin døpt?? Tusen takk!Mvh. SEvern

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Severin B. Sjømark

*kremt* Her ble det vist litt feil ja, men hvis du søker på navnene får du nok det samme som jeg! Er det noen andre som hadde orket å i det hele tatt prøve og finne resten av dem bortsett fra Benjamin Og Oline??Hadde vært veldig fint!Mvh. Severin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Det ser ikke ut til at disse lenkene fungerer. Jeg kan slå opp selv på Family Search og finne datoene. Hvis det klaffer slik, har jeg kanskje mulighet til å sjekke i kirkebøkene for Beitstaden om ikke så alt for lenge. De finnes på mikrofilm på biblioteket her.Ellers får vi håpe at noen andre hjelper deg med dem du etterlyste og som ikke hørte til Beitstaden prestegjeld. Muligens er det lurt å legge ut egne tema, der stedet går fram i overskrifta. Det er mange av brukerne her som har spesialisert seg på de områder/kommuner som de selv arbeider med. Slik er det i hvertfall med meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Hildrum

Det var en Ingeborg Anna født 19 Mar 1818 og døpt 3 May 1818 av foreldre Ole BERGSVENDSEN og Gunille EJNARSDR, men ettersom du nevner 1819 er denne kanskje mer passende. Ingeborg Anna f 21 Sep 1819 døpt 19 Nov 1819 av foreldre Ole JENSEN og Dorothea PEDERSDR Jeg har funnet dem på LDS VRI CD-er Source: FHL Film 125435 Dates: 1816 - 1825 Du må nok sjekke nærmere for å være sikker på hvem av dem det evt kan være.Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Severin B. Sjømark

Folketellingene er ikke nøyaktige på fødselår så...Skal sjekke det ut selv en dag, men takk for at du prøvde!Mvh. Severin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Severin B. Sjømark

Hvis foreldrene til Peder Johnsen er John Pedersen og Barbara pedersdatter, så kan dette være barbara i flk. 1801: Lenke Frilsønen er en Peter Andreas Rasmussen.Jeg vet ikke hva frilsøn er, man lurte på om dette kunne være tilfelle som oline Jørgensdatter=Eriksdatter. Rasmussen=Pedersdatter. Ikke vet jeg men kunne noen finne foreldrene til Peder Johnsen døpt eller født??Mvh. Severin;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Severin B. Sjømark

Var på statsarkivet forleden dag. Oline Eriksdatter var barn 63.f. 12.07.1819 dp. 10.08.1819. Hun var muligens først oppgitt som Lovise(det står i parantes og med eldre blekk) Foreldrene hennes var Erik Pedersen Stamnæspl. og Martha Toresdatter Ronæsvold.Det står også: ''Hans andet, hennes første leiermål'' fadderne hennes var: Daniel Thorbergsøn Hammer og hustru Maren Jakobsdatter, Peder Olsen Sætervig og hustru Nikoline, Nicolai Olsen IBID(altså Sæøtervig)Niels Olsen Reitplats, Ingeborg A. Andersdatter Hammer og Elin Margrethe Danielsdatter Ronæs. Kan noen få noe mer ut av dette, farens eller moren dåp??Filmen var for Beitstad: 741a06, andre ark, linje 2 s. 3.Mvh. Severin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Værnes

Hei Severin...Hans Eliassen ble født 17. november 1831 og døpt 18. desember 1831 i Verran kirke (Westvig) av foreldrene Husmann Hans Eriksen Woldsethplass og kone Doreth Johansdatter, på side 100 i kirkebok 5 for Verran sogn - Ytterøy prestegjeld. Faddere: Gårdmann Erik Woldseth, tjener Anders Staalsen Woldseth, tjener Ole Olsen Woldseth, gårdkone Marie Larsdatter Woldseth, Gunild Rasmusdatter og Kirstine Westvig.Den 31 årige Ungkarl og husmann Hans Erichsen Aaevigen under Voldseth og den 21 årige Pige Doreth Johansdatter, tjenestepige på Voldseth ble gift 12. juli 1827 i Verran kirke. Forlovere gårdmann Erich Pederssen Voldeth og Inderste Peder Hanssen Sand, side 392 i bok 5.Jeg skal kikke mer etter eventuelle foreldre, bosatt i Ytterøy prestegjeld, til Hans og Doreth seinere...mvh Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Værnes

Hei igjen Severin...* Jeg finner Doreth Johansdatter født 3. januar 1806 og døpt 2. februar 1806 av foreldrene Johan Stephenssen Ørsøedal og hustru Randi Kaasbølsdatter, på side 160 i kirkebok 3 for Ytterøy prestegjeld. Randi Kaasbølsdatter er også skrevet inn i kirkebøkene som Randi Carpersdatter ved flere tilfeller, det samme som hun står oppført som i 1801 folketellinga. Doreth ble konfirmert 8. september 1822, hun var da tjenestepike på Voldseth, side 160 i bok 5 for Verran sogn.Søsken av Doreth:1) Martha, født 6. april 1798 og døpt 13. mai 1798 i Verran kirke, side 140 i bok 3. Barnets mor skrevet inn som Randi Caspersdatter. Martha ble konfirmert 1815 i Verran kirke, unummerert side bak i bok 3.2) Ingeborg, født 8. mars 1800 og døpt 14. april 1800 i Verran kirke, side 146 i bok 3. Barnets mor skrevet inn som Randi Caspersdatter. Ingeborg ble konfirmert 1817, side 475 i bok 3. I folketelling 1801, skrevet inn som Inger.3) Kaasbøll Johansen Ørsedal, hjemmedøpt, ble jordfesta 17. april 1803, 3 uker gammel, side 154 i bok 3.4) Stephen, født 5. mars 1803 og døpt 8. mai 1803 i Verran kirke, side 154 i bok 3. Barnets mor skrevet inn som Randi Kosbølsdatter. Stephen blir jordfesta 11. august 1805, 2 år og 12 uker gammel, side 159 i bok 3.5) Kirstina, født 7. august 1810 og døpt 2. oktober 1810 i Verran kirke, side 160 i bok 3. Barnets mor skrevet inn som Randi Kaasbølsdatter. Kirstina ble konfirmert 20. august 1826 i Verran kirke og bodde da på Vestvik, hvor hun var tjenestepike hos Ole Sivertsen Vestvik, side 501 i bok 5 for Verran sogn (1817-1842).* Jeg finner ingen Randi Caspersdatter/Kaasbølsdatter født i Ytterøy prestegjeld. Jeg finner heller ingen Johan Stephensen født i prestegjeldet. Men når jeg sjekker Familysearch finner jeg derimot en Johan Stephensen gift med ei Randi Caspersdatter 13. juli 1796 i Stadsbygd i Sør Trøndelag. I tillegg finner jeg på FS ei Randi Caspersdatter Schaanoen døpt 24. januar 1768, av foreldrene Casper Schaanoen og Ingeborg, også i Stadsbygd. Aldersmessig stemmer det veldig bra med 1801 folketellinga. Jeg finner forresten fire barn i perioden 1766-1771 med foreldrene Casper Schaanoen og Ingeborg.* Jeg finner dessverre ingen Hans Eriksen født/ døpt i Ytterøy prestegjeld. Men som du muligens har sett finnes det en Hans Eriksen 5 år gammel, sammen med foreldrene Erik Andersen og Gjertrud Baardsdatter eller Bardosdatter, i tillegg til to søsken på Gipling i 1801 tellinga for Ytterøy. Det er kun det yngste barnet, Berit, som er født i prestegjeldet den 13. juni 1899 og døpt 14. juli 1799. Ved å sjekke FS finner jeg Hans døpt 14. februar 1796 i Frosta, Nord Trøndelag og søsteren Mallena døpt 9. juni 1793, også i Frosta. Ved giftemålet med Doreth var jo Hans 31 år gammel, en alder som stemmer veldig bra med folketellinga i 1801 i tillegg til den eventuelle fødselen i 1796. Den eneste Hans Eriksen jeg finner konfirmert på Ytterøy er Hans Eriksen boende på Voldset, som ble konfirmert 10. oktober 1813 i Verran kirke..Hei så lenge... mvh Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Severin B. Sjømark

Hei!! Hvis du sjekker den andre tråden så fårdu svar på amnge av dine spekulasjoner.Randi Caspersdatter Shannøen og den familien kom fra stadsbygd. Resten kan du se på den andre tråden. Mye av det du fant viste jeg ikke så takk for det!!Mvh. Severin;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.