Gå til innhold
Arkivverket

[#27392] Kirkebøker for Ringsaker i Hedmark fylke


Gjest Anne Lise Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Johansen

Jeg trenger hjelp til å få en oversikt over hvordan kirkebøkene for Ringsaker er delt inn. Personen jeg skal starte med er født rundt 1800-tallet i Ringsaker. Inger Olsdatter Lund flytter til Fåberg i Oppland 13.10.1829. Hun oppgir da å komme fra Lund i Ringsaker, 28 år gml. Jeg er usikker på om Lund er det siste arbeidsstedet hennes eller om resten av familien kommer derfra. Jeg regner med at Lund kan være en gård i Ringsaker og at Inger arbeidet der. Hun gifter seg med Kristen Kristensen fra Fåberg i 1829. For å finne Ingers fødsel må jeg vite hvilken kirkebok jeg skal starte med. Er det noen der ute som kan hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Har ikke den aktuelle kirkeboka her nå men Inger Olsdatter er konfirmert 17/10-1819 boende på Kjos. Foreldre er ikke nevnt men hun er født 18/10-1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Hei Anne Lise!Fam.search sier at Ole Pedersen og Mari Michelsdtr. er foreldre til Inger d. 18-10-1801 i Ringsaker. Det er vel de som bor på Lunden i 1801 Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Johansen

Takk for tipsene, men jeg trenger fortsatt en oversikt over hvordan Ringsaker har delt inn kirkebøkene sine. Jeg må lenger tilbake i tid enn til Inger, derfor må jeg ha adgang til kirkebøkene. Har ellers flere Inger som er født rundt 1800 som jeg har funnet i 1800-tellingen; - Bergundhougen; Inger Olsdtr. 4 år. - Dehlie gård; Inger Olsdtr. 1 år. Problemet mitt er at jeg ikke er kjent i Ringsaker, og dermed vil få vansker med å treffe på riktig.Barna Inger og Kristen får heter Christian, Christen og Iver, så det er vanskelig å ta utgangspunkt i oppkalling etter besteforeldre her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Johansen

Beklager jeg har ført opp feil barn,- glem disse 3 guttene. De riktige barna er etter rekkefølge: Maria, Kristen, Oline, Mathea, Mathias, Kristian.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Du må fjernlåne rullene. Ellers er nok den nevnte Inger den riktige.Boka 1798-1814 vil vel gi foreldrenes ekteskap. Det er en Marie Michelsdatter f. 1780 og en Ole Pedersen f. 1772. Det passer ikke helt med oppgitt alder i 1801. Kanskje de er utenfra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.