Gå til innhold
Arkivverket

[#27394] Download fra familysearch - hva trenger jeg


Gjest Anne Lene Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lene Hagen

Når jeg skal laste ned filer fra familysearch 'download', får jeg beskjed om at maskinen ikke vet hvilke program filen skal åpnes i. Trengs det et spesiellt program for å få til dette ? Håper på et svar fra en av alle dere flinke der ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Ved nedlasting har denne fil antakelig et format av type .ged. Dette er et utvekslingsformat som gjør at du kan importere den i inn i et slektsprogram. Standardprogram for å åpne fila kan være f.eks. Genviewer som jeg mener du kan laste ned gratis. Men om du lagrer fila på disken din, kan du apne den i f.eks. Notisblokk eller rett og slett Word. Genviewer Lite får du gratis herfra:http://www.mudcreek.ca/genviewer_lite.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei Tor og takk for hjelp. Jeg har lastet ned Genviewer lite, men får det fortsatt ikke til. Får bare en melding om at det oppstår en feil. Nå ligger kanskje feilen her hos meg da. Får nok konsultere min sønn som er noen hakk mer datakyndig enn meg. Igjen takk. Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Hvorfor gjøre det så komplissert? En vel så praktisk måte, som jeg benytter jeg av, er å bruke 'Copy' på avmerket tekst og deretter lime innholdet inn i et dokument som ren tekst vha. 'Paste Special' - 'Unformatted text'. På den måten samler jeg all bakgrunnsinfo jeg finner om utvalgte personer og/eller familier fra både FS, folketellinger og kirkebøker i et oversiktelig og editérbart format. (Unformatted text' krever riktgnok litt finpuss i etterkant, men det gir samtidig muligheten til fjerne staffasje og komprimere innholdet).Mvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei Kjell, og takk for tips. Vet ikke om jeg helt forstår hvordan man gjør det. Systemet høres veldig bra ut, noe jeg kan tenke meg å prøve. Virker som det enkelt kan samle info, og gjøre innsamlingen litt oversiktelig. Hadde du hatt noe imot å forklare meg litt inngående hva jeg gjør for å få det til ? Det er nemlig ikke alltid slik at datakunnskapen er helt på topp. Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Mer enn gjerne! Ideen bak framgangsmåten er at den gjør det er mulig å kopiere interessant tekst direkte fra skjermen uten samtidig å dra med seg all den formateringen som ligger innbakt i det du ser. Kopierte HTML-formater er pene å se på, men tar mye plass i et dokument og de er tuklete å editere etter kopiering.Framgangsmåten er slik: Når du har funnet noe du vil kopiere, holder du venstre museknapp nede og markerer den teksten du vil ha med blått. Gå deretter til 'Edit' til venstre på den øverste linjen. Under 'Edit' velg 'Kopier'/'Copy'.Om du har åpnet det aktuelle tekstdokumentet du vil lime utvalgt tekst inn i på forhånd eller gjør det på dette tidpunktet, er forsåvidt underordnet sålenge du ikke roter deg borti noen andre valg under 'Edit' i mellomtida.Når tekstdokumentet er åpnet, velg 'Edit' (i tekstdokumentet!). Under 'Edit' velger du så 'Paste Special'/'Lim inn utvalg' (norsk). Velger du 'Paste Special'/- får du et nytt valg mellom ulike måter å lagre teksten på. Velg 'Uformatert' eller 'Unicode uformatert'. (HTML-format gir det samme som å velge 'Paste'/'Lim inn' under 'Edit'. 'RTF-format' kan ikke brukes her - gir bare surr).Teksten du har limt inn vil inneholde litt 'rusk og snusk' som f.eks. linjeavstand og skillelinjer, men resultatet kan editeres og redigeres ned til en pen sammenhengende og oversiktelig tekst.Håper dette ble tydelig nok!Hilsen Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Det er så godt at man kan lære noe hver dag. Dette var veldig bra, og best av alt - det fungerte. Dette forklarte du så jeg greit skjønte det, og jeg fikk det til. Jeg har nå prøvd å gjort slik med et opplysninger fra et par forskjellige steder om samme person. Resultatet er jo at man kan som du sier lagre all denne info i et og samme tekstdokument. Dette var virkelig bra, og noe jeg kommer til å benytte. Igjen tusen takk. Hilsen anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Vil bare få slenge meg på og takke for Kjells lille 'foredrag'.Dette virket utmerket for meg også! Jeg har savnet en slik mulighet, men ikke klart å finne ut av det på egen hånd. Nå fikk jeg svar bare fordi jeg tilfeldigvis surfet litt i debattforaene. Flott!Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.