Gå til innhold
Arkivverket

[#27396] Hvem er Johannes Bertilson sine foreldre?


Gjest Aud Karin Sande
 Del

Recommended Posts

Gjest Aud Karin Sande

I 1801-tellingen fant jeg en Johannes Bertilson, f ca 1748 og kona Synneve Olavdtr, f ca 1752. Men jeg finner ikke ut hvor Johannes Bertilson kommer fra og hvem hans foreldre er, og hvor de kommer fra? Mvh Aud Karin Sande

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Der finst skifte etter nokre Bertil'er i Sunnfjord både før og etter 1800. Du kunne jo starte med å granske dei. Kan hende finn du ein son Johannes i eit av dei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Øren

Eg har ein sterk mistanke om at Johannes Bertelson Svardal, var bror til Erik Bertelson. Erik Bertelson Svardal d. ca. 1790 er oppførd å være frå Kvammen då han i 1785 gifte seg med Lucie Persdotter Gryta bnr. 1. Dette står det sikkert noko om i bygdebok for Askvoll.Johannes Bertelson vart gifte med Synnyve Olsdotter Mo i 1789, jf. Florasoga s. 634. Truleg er Synnyve frå Mo i Førde prestegjeld.Mvh. Leif Øren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

I Førde bygdebok I under Mo (side 326) finner jeg Synnøve Olsdatter f. ca. 1762 gift med Johannes Bertelson, Svardal i Flora.Synnøve er datter av Ole Sjurson Mo (ca 1695-1764) i sitt andre ekteskap med Synnøve Olsdatter Kinna.Ole Sjurson Mo er sønn av Sjur Abrahamson Mo (ca 1655-ca 1715) og Anna Olsdatter Åsane.Sjur Abrahamson Mo er sønn av Abraham Sjurson Mo (f. ca 1626) og Guri Andersdatter fra Gjesdalen i Jølster.Abraham Sjurson Mo er sønn av Sjur Mo (bruker Mo 1635-46).Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Karin Sande

Takk for hjelpen. Dette var noe jeg ikke viste. Har også funnet ut at Johannes skal ha en bror og en søster. Søstra, Oline Bertilsdtr,Eidevigen i Indre-Holmedal, gift med Axel Andersen i februar 1789, og broren Rognald Bertelsson Birkeflot, Førde. Det var i skifte etter Oline og Axel at arvingene hennes viste seg å være Johannes og Rognald da ekteskapet mellom Oline og Axel var barneløst. Men jeg finner ikke ut hvem Oline, Johannes og Rognald sine foreldre var?. Jeg kommer ikke videre med arbeidet med slekta til en familie som jeg holder på å sette opp. Mvh Aud Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.