Gå til innhold
Arkivverket

[#27397] Erik O. Aasgaard - hvem - hva - hvor ?


Gjest Kjell H Myhre
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell H Myhre

Ovennevnte Erik var (iflg. ft. 1865 - Lunner) f. ca. 1834, angivelig i Stange. Dette siste har jeg på det nærmeste fått bekreftet ikke medfører riktighet - kan han snarere være født på søndre Romerike (??) Han kom fra ca. 1863 av til å bosette seg på garden Ballangrud i Lunner på Hadeland, men forsvinner fra Hadeland trolig i løpet av 1870-åra - sporløst !Hvor kom Erik O Aasgaard i opprinnelsen fra - og hvor ble han etter Lunner-oppholdet av ??All bistand imøtesees med forventning !Mvh. Kjell H Myhre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Andersen

Du gjør det jo ikke lett for noen å hjelpe!Lunner finnes ikke i FT 1865, derimot finnes i Jevnaker ikke Erik O., men E. O. LenkeHvor har du Erik fra, og kan du fortelle noe om O.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Kristiansen og Tor Larsen

Det er en gard i Surnadal kommune i dag som heter Åsgård. Åsskard (middelaldervariant av navnet Åsgård) var fram til 1964 egen kommune og har egen bygdebok skrevet av Hans Hyldbakk. Siste versjon av den kom vel ut i 1987. Mvh Tore og Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Harald Jonson

Om du ser på alle med etternavn 'Aasgaard' i FT1865 og FT1900 så har de fødested 'over alt'. I FT1801 finnes det 8 ulike gårder ved navn 'Aasgaard'. En av dem er i Stange... Det er 22 gårder i FT1865 ved navn Aasgaard, fremdeles en i Stange. Hva gjør at du ikke tror han kommer fra Stange?mvh Per Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell H Myhre

Tor: Nei, dette er i utganspunktet ikke spesielt enkelt, det har også jeg kunnet konstatere. Det at E.O. Aasgaard gjenfinnes i ft. 1865 JEVNAKER beror ganske enkelt på det forhold at Lunner på dette tidspunkt var annekssogn til Jevnaker; Lunner fikk egen komunestatus først i 1882.At ''E'' i dette tilfellet er en forkortelse for Erik kan jeg fastslå på grunnlag av et dokument han undertegnet med ''Erik O.'' senere på 1860- tallet. Hvorvidt ''O'' er forkortelse for et mellomnavn eller patronymikon har jeg dessverre ikke holdepunkter for å mene noe om.Per Harald: Ft. 1865 tilkjennegir at Erik skal være f. i Stange, ca. 1834. Imidlertid har jeg hatt bistand med å underksøke de aktuelle kr.bøker, hvor Erik ikke kan gjenfinnes. En tori kan f.eks være at han er født annet sted i samme herred, men senere har hatt en form for tilknytning til eiendommen Aasgaard, og dermed antatt dette som familienavn.En foreløpig takk til dere begge ! Mvh. Kjell M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Andersen

Mitt poeng var at når du ber om hjelp bør du helst gi en lenke til den informasjonen du refererer, eller i hverfall oppgi riktig kommune i den aktuelle tellingen og stave navnet på personen slik det er oppgitt der.Jeg fant fort ut at Lunner ikke fantes, men geografien i området er blank på og da prøvde jeg selvfølgelig først på Erik!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Harald Jonson

Jeg så etter ham i utflytta fra Stange her på Digitalarkivet, uten å finne ham. Fant dog en Anne Helene Eriksd. Aasgaard utflytta fra Jevnaker ( Lenke )Er det en datter?mvh Per Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell H Myhre

Per Harald :Det viser seg at den Anne Helene du refererer til som emigrert ER (illegitim) datter av Erik Olsen Aasgaard ! Jeg har funnet hennes dåp i Jevnaker kirke. Hjertelig takk skal du ha for tipset !Erik Olsen, hans bakgrunn og skjebne etter 1871 (hans illegitme barn nr 2 blir dpt. i Jevnaker dette året) er imidlertid fortsatt en uløst gåte !Mvh. Kjell M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell H Myhre

Heidi - jeg våger den påstand at du er relativt enestående ! Jeg var klar over Eriks datter Nikolines giftemål med Halvor Andersen, og har sågar registrert at de fikk en sønn Anders f. 1896, men GLEMTE i farten å ta faddere med i betraktning. Det innebærer at jeg vet Erik Olsen Aasgaard var bosatt i herredet så sent som 1897 !Det som VIRKELIG er frustrerende er at det ikke synes mulg å gjenfinne Erik hverken i ft. 1900 el. 1875.Tusen takk skal du ha !!! Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi C. Huitfeldt

Hei igjen,På leting etter E.O noterte jeg noe jeg aldri fant helt ut av. Kanskje det kan være noe, i alle fall finner jeg det formålstjenelig å legge 'notatet' her.Det synes å være en forbindelse mellom Aasgaard-navnet og Brydebøl i Vinger: På FS/IGI finnes en Ole Eriksen Aasgaard gm Gunbjørg Eriksdatter. Her er de i FT1801, på Brydebøl Lenke . Han er for gammel til å være E.O.'s far, men kunne være en bestefar. Her er Ole Eriksen Aasgaards barn som finnes på FS:1. Marte Olsdatter - International Genealogical Index Gender: Female Birth: 1791 Asgarden, Vinger, Hedmark, Norway 2. KARI OLSD - International Genealogical Index Gender: Female Birth: 1790 Vinger, Hedmark, Norway 3. KARI OLSEN - International Genealogical Index Gender: Female Christening: 28 FEB 1790 Eidskogen, Hedmark, Norway 4. MARTE OLSEN - International Genealogical Index Gender: Female Christening: 28 MAR 1793 Eidskogen, Hedmark, Norway 5. GUBIOR OLSEN - International Genealogical Gender: Female Christening: 08 JAN 1797 Eidskogen, Hedmark, Norway 6. GUBIOR OLSEN - International Genealogical Gender: Female Christening: 09 MAY 1813 Eidskogen, Hedmark, Norway 7. KARI OLSD - International Genealogical Index Gender: Female Birth: 1790Erik Olsen - Pedigree Resource File Gender: M Birth/Christening: 1805 Åsgården Brødbøl i VingerSom sagt aner jeg ikke om det er en sammenheng, men det er kanskje noen her med tilgang på aktuell bygdebok som kan finne ut hvordan Aasgaard-navnet er knyttet til Brydebøl.Beste hilsen Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Erich Olsen f. 2/9-1834 Skrepperud i Stange. Ole Erichsen & Berthe Borgersdatter. Finner ikke denne Erich i 1865 og ikke som utflyttet fra Stange. Kan det være denne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell H Myhre

Heidi - tusen takk nok en gang - begynner snart å lure på hva jeg skulle gjort uten deg ...:-))) Hans: Ja, jeg går ut fra at denne Erik f. på Skrepperud kan være identisk med Erik Olsen Assgaard. Det er jo ikke altfor mange med denne navnekombinasjonen å velge mellom i Stange det aktuelle tidsrommet. At han dertil ikke gjenfinnes i Stange 186565 er jo en indikasjon i samme retning. Dette med mindre hele denne familien har emigret; jeg kan i farten ikke se at Eriks foreldre heller er listet i '65.Hva slags eindom var egentlig Skrepperud ? - var Ole Erichsen husmann ? Heller ikke stedsnavnet synes å figurere i '65 ! Mvh. Kjell M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.