Gå til innhold
Arkivverket

[#27412] Peter Andersen Norman på Hasseløya, Averøy, Møre og Romsdal.


Gjest Endre Holten
 Del

Recommended Posts

Gjest Endre Holten

P.A. Norman (ca. 1748-1808)var bonde, handelsmann og gjestgjevar på Hasseløya frå 1785. Gift 1778 m. Ingeborg Kathrine Tollefsdotter Bugge frå Staurnesset i Kornstad (ca, 1746-1829) Born: Inger(Ingeborg)Anna, f. 1779, g.m. Kristoffer Norman. Peternella, f. 1780, Gideon Peter, f. 1782,gift og bodde på Hasseløya, Johan Meldahl, f. 1785 og Stinetta Bugge, f. 1791. Eg er takksam for opplysningar om nr. 2, 4 og 5. Endre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Her er i allefall Peter Norman og familien i f.t. 1801, Kvernes [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f11553.wc2&gardpostnr=173&personpostnr=2904&merk=2904#ovre>Lenke GEDEON PETER PEDERSEN Male Event(s):Birth: Christening: 07 JUL 1782 Kornstad, More Og Romsdal, NorwayDeath: Parents:Father: PETER ANDERSEN NORMANMother: INGEBOR CATHRINA TOLLOVSDR BUGGE--------------------------------------------------PETERNILLA JOHANNA PEDERSEN Female Event(s):Birth: Christening: 21 MAY 1780 Kornstad, More Og Romsdal, NorwayDeath: Burial: Parents:Father: PETER ANDERSEN NORDMANMother: INGBOR CATHRINA TOLLEVSDR BUGGE--------------------------------------------------JOHAN MELDAL PEDERSEN Male Event(s):Birth: Christening: 16 JAN 1785 Kornstad, More Og Romsdal, NorwayDeath: Burial: Parents:Father: PETER ANDERSEN NORDMANMother: INGEBOR CATHRINA TOLLOVSDR BUGGE--------------------------------------------------INGEBORG ANNA NORMANN Female FamilyMarriages:Spouse: CHRISTOPHER NORMANDMarriage: 08 NOV 1821 Bremsnes, More Og Romsdal, Norway--------------------------------------------------I FS/IGI finner jeg en Kristoffer Norman døpt 1776 i Bø, VesterålenCHRISTOPHER NORDMAND Male Event(s):Birth: Christening: 25 AUG 1776 Bo, Nordland, NorwayDeath: Burial: Parents:Father: CHRISTEN HANSEN--------------------------------------------------I så fall må vel både Ingeborg og Kristoffer ha vært ganske voksne da de giftet seg i 1821. Finner Kristoffer Norman, 25 år gammel i 1801-tellingen, da er han fremdeles ugift

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Børge Strandskog

Hei!Jeg har vel ikke svar på spørsmålene dine, men er du klar over at Peder Andersen Normann var fra Hamarøy i Nordland, nærmere bestemt fra gården Sørvåg (sønn av Anders Olsen/Ingeborg Olsdtr)?Hvor han har hentet slektsnavnet Normann fra er forøvrig en gåte. Ingen av forfedrene ser ut til å ha benyttet Normann, og har heller ingen kjent forbindelse med øvrig Normann-familie i området. Vet du noe om det? Hvordan fikk de hand om handelsstedet Hasseløy?Peder Andersen og Ingeborg Kathrine Bugge trolovet seg på handelsstedet Finset i Hamarøy i 1778, og flyttet sørover umiddelbart etterpå. Ingeborgs farbror – Jon Hermandsen Bugge – var på denne tida gjestgiver og skipper på Finset.Du skriver at Ingeborg var fra ”Staurnesset i Kornstad” – hvor er egentlig det? Ifølge mine notater skal hun være født i Brønnøy. Hvem var hennes mor? Far: Tollef Bugge, som i et skifte fra Hamarøy i 1780 sies å være bosatt i nærheten av Kristiansund.Mvh. Børge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Endre Holten

Hjertelig takk til Grethe og Børge. Det var fint å få slik spontan respons på mine spørsmål. Peter Norman kjøpte Hasseløya i Bremsnes av propritæren Frantz Lorentzen Lund på Einset i Eide (nåværende Svanviken Bruk), den 23. november 1785. Det ser ut som han hadde kommet til Tollev Hermansen Bugge på Staurnesset i Kornstad sogn, som ligger ganske kort veg fra Hasseløya. Tollev var gift med Randi Christina Gideonsdatter Holthe, som d. 1782. Ho var mor til Ingeborg Kathrine. Tollev var tollvisitør og dreiv også med handel. Han var forøvrig gift 3 ganger. Skal sende utskrift av dette til Børge.Mvh. Endre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Olav Hoset

Hei Endre, jeg finner ei Peternella Pedersdtr. på Family Search- hun skal ha giftet seg i Bremsneskirka 1.feb.1801 med en Daniel Giertsen. Om det er et brukandes spor vet vel du bedre enn meg? :-) Knut Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Endre Holten

Hei, Knut Olav!Ja, det stemmer bra både med namn og alder, men må sjå i kjerkeboka om fadrane til borna deira kan gje ein peikepinn.Sjå side 222 i Freiboka bind 2. Sponsorane ved giftarmålet var frå Bolga. Kan ikkje sjå oppattkalling der. Spørsmålet på mailen om han frå Øksendalen får vi ta seinare - eg har lånt bort notata mine om han.Mvh. Rndre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Olav Hoset

Hei igjen, her er denne Daniel og Peternilla i FT1801 Lenke Det er så dumt at ikke gardsnavna i Kvernes prestegjeld er med, men du finner kanskje 'kjentfolk' i nærheten? Knut Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Endre Holten

Denne sekvensen fra 1801 gjelder Øvre Bolga, som da tilhørte Bremsnes sogn. Dette er m.a. familien til Gjert Knudsen Grimstad. Her er nemnt dattera Ane og sønnene Jakob og Daniel med familier. Tellinga er også lagt på fish, og der er familiene adskilt og gardsnamnet medtatt. Peternella mangler på Hasseløya i samme tellinga. Mvh. Endre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Kristiansen og Tor Larsen

Til innlegg nr 7 om at gardsnavna ikke finnes i den digitaliserte utgava på nettet, se Lenke i Arkivforum. Vi har spurt de siste tre årene, og det blir vel en tradisjon hvis vi også spør nå i februar 2005 om hvor det blir av en evt. oppdatering.... Mvh Tore og Tor :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.