Gå til innhold
Arkivverket

[#27420] Brytved sogn i Sverige?


Gjest Kari Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kari Larsen

På s 184 i bind II av bygdebok for Nittedal og Hakadal, står det: 'Hans Olsen, Tjenestedreng ved Verket, 18 år, måtte gå fra Sverige {for hungers skyld} ble eksaminert ved Vinger og fikk lov å gå videre inn i landet, født Brytved sokn.'Er det noen som har kjennskap til hvor Brytved befinner seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Snildal

Nättidningen Rötter har en søketjeneste som heter 'Socken-Søk': [url="http://www.genealogi.se/landskap.htm>http://www.genealogi.se/landskap.htmJeg finner imidlertid ikke noe Brytved i denne databasen, så det er vel stor sannsynlighet for at navnet er forvansket.Du kan jo se om du finner noe som ligner, og eventuelt poste en etterlysning på Anbytarforum:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Siden denne Hans kom med Apostlenes hester til Vinger, vil jeg tro at stedsnavnet skal være Gryttved. Det er navnet på en grend et par mil sør for Magnor. Det må innrømmes at Gryttved riktignok ikke er eget sogn. Grenda hører til Köla, men er vel likevel verdt å satse på? Det finnes både kirkebøker og såkalte husforhørsprotokoller for Köla, så det er vel en idé å lete der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Larsen

Takk for tipsene! Jeg har også sendt en forespørsel til Anbytarforum. Men Gryttved er nok en mulighet.Det er en amerikaner som ønsker info - jeg vet ikke hvor mye ressurser jeg kan bruke på dette. Men sitatet i innlegget mitt var fra en fortegnelse over svensker ved Hakadal verk fra 12. september 1710, og det er jo en stund siden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Når dette dreier seg om en såpass gammel innvandrer, kan det være greit å vite at 'födelsesbok' for Köla er bevart helt fra 1669. 'Husförhörslängden' som bl.a. skal inneholde opplysninger om folk som har flyttet, er for Köla bevart fra 1694.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hei. Joda, Gryttved er i Køla. Det har kommet noen Køla bøker og stedet er nevnt der. Jeg har selv ett par av dem. Men jeg kjenner også til at det er store muligheter til å få hjelp fra Anbytarforum.Jeg har selv en tipp osv oldefar som er født i 1746 i Køla , og har vært å besøkt 'Stugan' som fortsatt står der.Jeg tok den gang ,6-7 år siden , kontakt med Hembygdsforeningen , og fikk stor hjelp av dem.Ironisk nok så har jeg en ane som utvandret ca. 1644 - 1670 til Køla, fra Norge. Kan det ha vært kontakt med Hakadal området før??Mine aner het Hassel Gulbrandsen , Dvs. Hans eller Johannes. Hassel er svensk for Johannes eller Hans. Hassel's kone het Tora Fingolfsdatter. Begge antatt født 1600 - 20, da deres sønn , min ane ; Kittil var født i Norge i 1644.Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Larsen

Det har vært jernverksdrift på Hakadal verk siden 1550 - men i det små og med ulike eiere. I 1650 het det at verket lå øde. 1648 var antagelig siste driftsår før den 50 år lange ødetida.Før dette arbeidet det sommeren 1622 bare to mann der. Fra oktober var det fire, fra nyttår 1623 seks. Det var etter sigende (bygdeboka) bare tyskere som bodde der. Neste vår og sommer jobbet stadig færre. Jeg ser ikke dine navn i bygdeboken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hei.Takk for at du sjekket opp i bygdeboken. Det ville nesten vært for fantastiskt å funnet dem.Lykke til videre!mvhTormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.