Gå til innhold
Arkivverket

[#27425] Petriche Marie Gundersen, f.ca. 1797, gift i Bergen 1825


Gjest M. Nicolaisen
 Del

Recommended Posts

Gjest M. Nicolaisen

Jeg håper på hjelp til å finne ut mer om Petriche Marie Gundersen. Hun giftet seg i Bergen 28.05.1825, med Lars Antoinsen Kandal. Jeg finner henne også ved sønnen Carl Michals dåp 17.04.1831, også dette i Bergen; da under navnet Gudmesen. Men siden er det lite å finne om henne. Mannen hennes finner jeg igjen i 1865-tellinga for Gloppen; da er han enkemann. Petriche Marie vet jeg ikke hvor kom fra; men antar det er Bergensområdet. Håper på hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest M. Nicolaisen

Jeg må si at dette forstår jeg lite av. Helt ærlig; jeg har vært igjennom Døypte i Bergen gud vet hvor mange ganger!Men uansett, tusen tusen takk; nå løste du ei floke for meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Her var det mye rart. Jeg finner ikke Lars død i Bergen selv om det står at Petriche var enke ?Jeg lurer også på om han ble oppgift (ikke Beren) med Rachel Dorothea Rasmusdatter. En bødkerarb. Lars Antonisen fikk barn med henne: Rasmus Andreas i 1847, Berthe Seren 1849 og Anne Marie 1852. Tror det var i KK.Så var det barna til Lars og Petriche, 6 stk. i Bergen:1) Gerhard Antoni f.18/7 -dpt.31/7 1825 DK. 2) Rasmus Olay Larsen 11/12 - 26/12 1828 NK. 3)Carl Michael 18/3 - 17/4 1831 NK. 4) Andreas Johan 27/4 - 19/5 1834 NK. 5)Larsine Gjertine 11/1 - 29/1 1837 DK. 6) Lars Peter Martin 13/1 - 31/1 1841 DK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Er det denne Lars i Gloppen du sikter til i 1865 LenkeDette kan vel neppe være samme mann. Så langt har jeg ikke funnet noe barn som heter Anton.Har du sett Rasmus Anthoniusen Kandal og Christine Pedersdatter som døper et barn 4/5 1817 DK, Andreas Christian f. 21/4.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Feil i innlegg (6): (ikke Beren) skal være (ikke i Bergen).Så sier jeg i innlegg (8)at han ikke hadde en sønn Anton (f. Gloppen?), men han fikk jo Gerhard Antoni i Bergen selv om han er litt eldre enn Anton i 1865. Kanskje det kan være samme person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Kanskje dette er dåpen til Petrikkes mor, Gjertrud Marie Madsdatter? [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=2doep1668&gardpostnr=47256&merk=47256#ovre>LenkeDet som ”forvirrer” meg litt er at det er en matros Gjert Gundersen Ask fra Askvold, gift med en Gjertrud Marie, som opptrer parallelt med foreldrene til Petrikke. Finner denne matrosen i undersøkelseskommisjonen i bergen 1804-1805 Lenke og i 1802 får han en sønn i Bergen Lenke Det er den samme personen jeg finner blant matroser i Bergen, født 1754, Askvold LenkeHer er en Gjert Gundersen kommunikant i Nykirken i 1790 Lenke og

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest M. Nicolaisen

Takk for all hjelp!Når det gjelder den Lars jeg fant i 1865; kan det ikke være riktig, siden han står oppført som enkemann, mens vår Petrikke døde i 1868.Igjen, tusen takk for hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest M. Nicolaisen

Kan du forklare for meg hvorfor det ikke kan være snakk om samme mann (matros)? Fikk ikke helt tak i problemstillingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest M. Nicolaisen

Ja, det stemmer nok. Fant ham på Kandalen i 1801, mens Lars på Egge var den eneste jeg fant i 1865. Men som jeg tidligere har nevnt stemmer det at Lars på Egge ikke er 'vår' Lars.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Da må det ha eksistert 2 Lars Antonisen i Bergen, som begge var bødker-arbeidere, rett etter hverandre? Så hvem av disse 2 Lars var det som døde, om det var noen av dem ?Jeg har ikke funnet Lars og Rachel Dor(o)thea i 1865 og heller ikke Rachel død i Bergen. Skulle likt å få de ut av verden da de lager usikkerhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Vil bare nevene at Lars Ant. i tiden, 1825-1841, står oppført som bødkerarb.mann. Mens den avdøde Lars var almisselem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse Kristiansen

Det er vel tydelig at det dreier seg om to forskjellige bøkkere. Petriches mann var allerede bøkkerarbeider når barna ble født, (Fødte i Bergen)mens den andre bare var svenn i 1847 da første barn var født. Og alderen på sistnevnte stemmer heller ikke.(FT 1865 Ålesund)Når det gjelder fattiglem Lars Ant. så kunne vel den eldste bøkkeren blitt syk eller arbeidsufør i perioden etter siste barns fødsel, og dermed endt opp som fattiglem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Ja, jeg var fullt ut klar over det du skriver Åse, men regnet det som unødvendig å presisere dette siden lenken jeg ga til 1865-tellingen for Ålesund skulle være klargjørende nok.Mvh. Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Flott da er det jo ryddet opp i tvilen rundt Lars og Rachel. Da ser det jo riktig ut at den døde Lars var gift med Petriche.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.