Gå til innhold
Arkivverket

[#27426] Hvem var foreldrene til Bodil Larsdatter, gm. Ole Eriksen Neperud?


Gjest Kjell Hamberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Hamberg

Bodil Larsdatter var 23 år da hun 7.4.1814 giftet seg i Tangen kirke i Drammen med Ole Eriksen Neperud. Han var da 37 år. Oles foreldre er ikke noe problem å finne ut av (Erik Olsen og Berthe Jensdatter). Bodils foreldre, derimot er jeg mer usikker på. Med utgangspunkt i hennes alder i 1814, er den eneste reelle kandidat jeg har funnet i FT1801 Bodil Larsdatter på Hasseleie på Modum. Foreldrene hennes er Lars Clemmetsen og Marthe Gullichsdatter. For ordens skyld; Det er samme jenta som er oppført på Hassel Jernverk på Eiker.Er jeg på rett spor eller er det noen vet noe mer?Hilsen Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Jeg svarer selv, jeg! Ved hjelp av omfattende (!) bruk av FS/IGI, FT1801 og litt hjelp med navn på plasser under Hassel fant jeg ut at Bodil Larsdatter Neperud fra Strømsgodset er identisk med Bodil Larsen Hasseleie (=Støa) i FT1801 for Modum.Et poeng i denne forbindelse er det var nettopp via omfattende bruk av FS/IGI at jeg fikk fram opplysninger som bekreftet min teori. Ved ukritisk å bruke IGI som 'motor' til å 'spa opp' alle Ole Eriksens og Bodil Larsdatter Neperuds mulige barn og i tillegg lete opp en antatt søsters (Jøran Larsdatter) vielse og mulige barn, fant jeg at både Bodil og Jøran ved dåp av noen av barna brukte navnet Stoa i tillegg til patronymet. (Bragernes og Tangen for den tida synes godt dekket i IGI). Sammen med det jeg allerede viste om bl.a. fødselsår, regner jeg referansen til Støa som den bekreftelsen jeg var ute etter. Og så fikk jeg alle tilgjengelige opplysninger om søsteren Jøran med ektemann og barn på kjøpet!Som en sidekommentar til diskusjonen om og 'uvettig' bruk av FS vil jeg si at i dette tilfellet framstod IGI som en pålitelig kilde på linje med det man regner som pålitelige transkripsjoner av andre kilder. Nøkkelen til pålitelighet blir i mitt tilfelle at opplysningene IGI ikke henger i løse kufta.I forhold til umiddelbart å løpe til kirkebøkene for å sjekke opplysningene i IGI, vil jeg si at krysskontroll mot andre mulige kilder er en bedre måte å bruke tida på.Min konklusjon er at databasene i FS blir det man gjør dem til. I denne sammenheng, og med noen tilleggsopplysninger, er IGI faktisk god nok for meg som foreløpig, men pålitelig 'primærkilde'. Ved anledning kommer jeg til å sjekke mot kirkeboka. Men ikke denne uka! Mvh Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

For ordens skyld: Jeg har løftet mine synspunkter om FS over til Debattema #27411 om uvettig bruk av familysearch:Mvh Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.