Gå til innhold
Arkivverket

[#27431] Hvem var Ingebrigt Knudsen Holsroven fra Sør-Fron


Gjest Arne Kjell Øverland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne Kjell Øverland

Jeg er på søk etter foreldrene til Ingebrigt Knudsen Holsroven fra Sør-Fron. Født. ca. 1783. Det er en Engebreth Knudsen som er nevnt ved gården Stoche (Stokke) ved 1801 tellingen. Det kan være ham, da det er en Kari Stokke nevnt som fadder til hans føste sønn som er født i 1816. Han ble gift med Ambjør Tostensdatter Syltejordet. Jeg har også kanskje funnet hans far Knud Engebretsen Roven født c. 1745 og som er død 1803 i følge [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=fronbegr&gardpostnr=414&merk=414#ovre>Lenke I 1801 folketellingen er det en Knud Engebrets som er nevnt på Holen 54 år gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen
Lenke Her er adressen til Fron Historielag hvor du kan kjøpe cd med kirkebøker på, men OBS: Kirkebøker før 1799 eksisterer ikke lenger da ?prestegården? brant i 1806. mvh.Lillian
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Kjell Øverland

Det er jo synd at prestgården brant i 1806, men har en klart å rekonstruere data basert på eventuelle andre kilder? Eller må en forvente at det er vanskelig å finne opplysninger før 1799.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei, det kan jeg ikke svare deg på, annet enn at Einar Hovdhaugen har skrevet Garder og Slekter i Fron, et bind for Nord-Fron og et for Sør-Fron. Allikevel blir jo det også sekundære kilder i utgangspunktet, hvor mye han eventuelt brukte skifter og millitærruller etc.vet jeg ikke. Disse bøkene er i salg gjennom den adressen du fikk hos meg eller på Vinstra bibliotek...jeg har dem selv....arbeidet med registreringen av kirkebøkene for 10 år siden for Historielaget...kan jo sjekke om han er konfirmert... Du kan jo henvende deg på e-mail til Fron Historielag også...men hvor mye de har anledning til å hjelpe vet jeg ikke for jeg har ingen kontakt med dem etter å ha flyttet hjem til Ringsaker.mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei, Konf.1799: Engebret Knuds., bosted:Holsroven, 17 år. Her er ingen foreldre nevnt. Jeg finner vielse 17/12 1815, Engebreth Knudsen, bosted:Holsroven, enkemand og Embjør Mortensdtr, bosted:Syltjordet, pige. Forlovere: Syvert Listad og Johannes Aandehoug, lysning:4/11 1815. Jeg har sjekket dåpen til barna og moren heter definitivt Mortensdatter, ikke Tostensdatter som du skriver. De data jeg sitter med er riktignok ikke korrekturlest og akkurat denne delen av registreringen kan jeg ikke gå god for da det er andre som har registrert frem til 1838. Engebrets første ekteskap: 12/4 1805, Engebret Knudsen Roven, Ungkarl og Anne Erichsdatter, bosted ikke oppgitt, Pige.I dåp til barn fra begge ekt.sk. finner jeg ingen Knud Roven, men det betyr ikke noe. I første ekt.sk. finner jeg et barn: Mari f.2/9 1810, dpt.: 19/9 1810 Roven und.:Holen, I 2.ekt.sk. Knud f.16/9 1816, dpt.: 29/9 1816 Hoelsroven, Goro f.3/5 1819, dpt.: 9/5 1819 Hoelsroven, faren er Husmand., Hans f.30/8 1820, dpt.: 24/9 1820 Roven, faren Husmand, Morten f.27/6 1823, dpt.: 20/7 1823 Roven, faren Husmand. Johannes f.8/4 1829, dpt.: 19/4 1829 Roven u.Holen, faren Husmand. Knud Engebretsen født i 1816 er død 32 år gammel 11/9 1848 av Nervefeber. Engebret Knudsens 1.kone, Anne Ericsdatter, bosted.Roven død 8/8 1813. Disse kan være Engebrets foreldre: Knud engebretsen, Roven,død 2/10 1803, 58 år(slik du antydet) og Goro Amundsdtr., Roven, død 17/3 1826, begr.27/3 1826, 74 år. Er alder ved død rett vil f.år på Knud bli ca.1745 og på Goro ca.1752 - det er bare 7 år mellom dem...ene dattera til Engebret er jo også kaldt Goro, dette inntil du vil ha mer?? mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn P. Hagen

I 'Stamrullen for Fronske kompani' som ligg ute på Digitalarkivet er nemd ein soldat Engebret Knudsen Aande. Han er fødd 19/11 1782, faren er husmann. Dette er sikkert Engebret Knudsen Holsroven da Aande er grannegard til Holen. Dei andre sønene frå Holsroven er og nemde i rullen: Ole, Amund, Lars og Hans.Foreldra er Goro Amundsdtr. og Knud Engebretsen som er nemd som husmann under Holen i 1801. Det er sikkert Engebret Knudsen Holsroven som er nemd som tjener på Stokke i 1801 slik som antyda i innlegg 1. Stokke er og grannegard til Holen.mvh Torbjørn P. Hagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Kjell Øverland

Tusen takk for god hjelp så langt Lillian, og takk til Torbjørn. Men Lillian, har du eksakt dato på konfirmasjonen til Engebregt i 1799 ?? Jeg får sjekke de andre sønnene frå Holsroven når tid de er født, siden de står nevnt i rullen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Arne Kjell. Nei, det er ikke oppgitt i de kilder jeg har på data, kan sjekke på orginale kirkebøker på Statsarkivet Onsdag 2/2 da DIS-Hedmark har sitt arbeidsmøte - om du vil, men tror ikke det bare er blitt utelatt under registrering. Har funnet konfm. på Ole Knudsen Holsroven, 15 år, konf.1800 og Lars Knudsen Roven, 15 år, konf.2.Sønd.efter Trinitates 1810( Han skulle da egentlig vært 6 år i FT1801, men dette stemmer jo som du kanskje har funnet ut etter hvert - ikke bestandig) Kan desverre ikke finne konfirmasjon på Amund og Hans som ble nevnt på stamrullene. mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Kjell Øverland

Hei Lillian! Lenka di virker tydeligvis ikke skikkelig da den bare peker til begynnelsen av stamrullen. Jeg har funnet de du mener. Når det gjelder 2. kona til Ingebrigt f. 19.11.1782, så sier du at hun heter Embjør Mortensdatter og ikke Tostensdatter. Det er nemlig en Imbiør (samme som Embjør) som er på gården Øvre Sylte i Kvikne Sogn, som er 9 aar. Nr. 3419. Her heter faren Tosten Halvorsen og Marit Poulsdatter.Er usikker på om jeg er på ville veier her. Men Tostensdatter ser jeg at jeg har fra Gifte i 1815 i kirkeboka, uten at jeg har en kopi av dette, men noen kan kanskje bekrefte om det er Mortensdatter eller Tostensdatter. Finner ingen Mortensdatter i 1801 under Fron. Er det noen som har mere tips ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei, det står Mortensdatter på alle barna hun og Ingebret/Engebret fikk sammen. Ofte så jeg mens jeg registrerte at Morten og Martin gikk omhverandre.Skal se på det etter i morgen, har ikke tid i kveld og i morra - har møte på Hamar.Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Kjell Øverland

Enda et nytt innspill som bør sjekkes ut. Under gravlagde 1799-1816 er det en Engebreth Engebrets bosatt på Klypen:under Bryhn som er 80 aar og som er død 31.05.1812. Han skal da være født ca. 1732. Er Bryhn nabogård til Roven etc. ??Knud Engebretson Roven som er død i 1803 er oppgitt til 58 år og skal da være født ca. 1745, dette blir da litt vanskelig da denne Engebret bare er 13 år gammel dersom han skal være faren. Knud er ca. 37 år når han gifter seg med Guro Amundsdatter, og det er begge to sine først ekteskap i følge folketellingen i 1801.Knud sin kone Guro Amundsdatter, har en far som bør hete Amund XX, er hans navn Amund Olsson, da neste bror til Engebret f. 1782 heter Ole og er født i 1786. Det er en Amund Olsen Lunde som er død 1803 og født c. 1722.Jeg er kanskje på villspor, men ønsker å få andre med på drøfting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn P. Hagen

Hei Både Bryn og Lunde ligg i Nord-Fron, Holen ligg i Sør-Fron. Fron vart delt i Sør-Fron og Nord-Fron i 1850. Eg trur eg ville undersøkt om Knud Engebretsen Roven kan ha nokon tilknytning til folket i Holen. Ein Engebret Olsen Korstad kjøper Holen i 1757. Han var gift med Sigrid Olsdtr.Deres sønn Iver Engebretsen overtar Holen i 1773. Iver mister seinare Holen på odel. Iver Engebretsen er fødd ca. 1750 og er da yngere enn Knud,men det var ikkje alltid den eldste som tok over garden. Skjøte til Iver Engebretsen i 1773 kan kanskje også innehalde opplysningar om Knud?mvh Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Kjell Øverland

Hei Torbjørn. Den informasjonen du nevner her, hvor har du den fra ?? Hvilke kilder er det du har dette fra ??Problemet med å sjekke dette er at jeg ikke hat navn på faddere til barna til Knud Engebretsen Roven. Kirkebøkene fra før 1799 gikk vistnok tapt i brannen i 1806. Har du noe mer info og komme med ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn P. Hagen

Hei Stort sett brukt Gardar og Slekter i Fron bind 1 av Einar Hovdhaugen. Ellers er eg godt kjent i område ettersom min mor er fødd og oppvokst i Holen. Dersom du oppgir e-post adresse kan eg sende kopi av det som står i Gardar og Slekter om Holen. Mvh Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Kjell Øverland

Hei igjen Torbjørn! Min mail adresse er arneko@online.no Mine forfedre var husmenn så det er vel helst bonden på gårdene som er nevnt i salget, men det kan jo hende at har måttet gå fra gard og grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Kjell Øverland

Torbjørn, de bøkene som du henviser til, når tid er de skrevet ?? Jeg lånte i sin tid noen bøker fra biblioteket på Fron, som var en form for gard og ættesoge, men jeg syntes de var ikke så god, og jeg fant heller ikke noe der. Måtte låne kirkeboka for å komme videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn P. Hagen

Hei.Bøkene er utgitt i 1974. Du har rett i det at dei er noko mangelfulle, særleg om husmannsplassane og slektene der.mvh Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.